Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tillidsfuld revisor søges

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Min pointe er imidlertid, at i tilfælde af, at datterselskabet fravælger revisionen, må det nødvendigvis medføre en eller anden påvirkning i revisionen af moderselskabet, herunder de forhold, som jeg tidligere har nævnt.

... må det nødvendigvis medføre en eller anden.....

kan du uddybe det - gerne med dokumentation.

Der kan ikke laves en såkaldt blank revisionspåtegning på et selskab, hvis der er forhold, som ikke er revideret eller revisor ikke kan få brkræftet gennem sin revision, eks. værdiansættelsen af kapitalandelen i et datterselskab, når datterselskabsregnskabet ikke er revideret. Se definitionen nedenfor.

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Herudover vil jeg personligt, i dit tilfælde med datterselskabet ikke fravælge revisionen, da denne ikke kan være nævneværdig dyrere end et review. Så hvorfor ikke få hele koncernen revideret, hvilket tillige også giver et bedre signal til omverdenen.

Jeg taler ikke om et review?

Jeg har fravalgt revision, og har ikke tilvalgt review - hvad skulle jeg dog det for?

Dette forstår jeg ikke, men review er det nye ord, der træder i stedet for gennemgang. Det handler derfor ikke om et tilvalg, snarere en nødvendighed i forbindelse med fravalg af revision.

Definitionen af de forskellige erklæringsforhold er, som jeg lige kan huske, sådan her:

Revision: Giver en høj grad af sikkerhed for regnskabets aflæggelse.Bruges i selskaber, som revideres.

Review/Gennemgang: Giver en moderat grad af sikkerhed for regnskabets aflæggelse, ses og som "giver en mindre grad af sikkerhed end revision". Bruges i selskaber med fravalg af revision og enkeltmandsfirmaer efter Klasse A jvf. årsregnskabsloven.

Assistance: Giver nogen grad af sikkerhed for regnskabets aflæggelse. Gives for andre virksomheder, som ikke er regnskabspligtige eller som ikke klassificeres jvf. årsregnskabsloven.

Opstilling: Giver ingen sikkerhed for regnskabets aflæggelse. Bruges eks. i forbindelse med momsregnskaber, saldobalancer m.v., hvor der ikke er udført andet arbejde end bogføringen og de mest almindelige afstemninger af likvide konti.

Håber dette giver en bedre forståelse

Med venlig hilsen

Tonny

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Håber dette giver en bedre forståelse

Overhovedet ikke!

Tonny Skov Pedersen:

Der kan ikke laves en såkaldt blank revisionspåtegning på et selskab, hvis der er forhold, som ikke er revideret eller revisor ikke kan få brkræftet gennem sin revision, eks. værdiansættelsen af kapitalandelen i et datterselskab, når datterselskabsregnskabet ikke er revideret. Se definitionen nedenfor.

Ikke desto mindre kan det godt forekomme.

Hvis vi sætter det lidt firkantet op. 

Datterselskabet har ikke revisionspligt. Er du helt sikker på, at revisor for moderselskabet skal revidere / foretage review på datterselskabet?

Er der ikke noget, der hedder væsentlighed indenfor revision?

Tonny Skov Pedersen:

Dette forstår jeg ikke, men review er det nye ord, der træder i stedet for gennemgang. Det handler derfor ikke om et tilvalg, snarere en nødvendighed i forbindelse med fravalg af revision.

Jeg kender definitionerne!

Og selv om review er nyt ord for gennemgang, så er det stadig ikke en nødvendighed i et selskab, der er fritaget for revisionspligt. Det må være op til den enkelte klient at beslutte.

Jeg er enig med dig i, at hvis du - som revisior - stiller krav om, at skulle revidere et datterselskab, for at kunne give en ren revisionpåtegning på moderselskabet, så vil det være en nødvendighed hos dig - eller også må man finde en anden revisior, der ser anderledes på det.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy - Prøv at tage kontakt til din egen forening. Så vil du få oplyst at fru Espresso har fuldstændig ret. Det med den mangl. revision af datterselskabet er noget man skriver sig ud af som revisor. Når det så er sagt er jeg enig med Henrik og mener generelt at der ikke omkostningsmæssigt er den store forskel på review og revision men at man opnår mange fordele med sidstnævnte. Det er  bare en helt anden diskussion. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Tommy - Prøv at tage kontakt til din egen forening. Så vil du få oplyst at fru Espresso har fuldstændig ret. Det med den mangl. revision af datterselskabet er noget man skriver sig ud af som revisor. Når det så er sagt er jeg enig med Henrik og mener generelt at der ikke omkostningsmæssigt er den store forskel på review og revision men at man opnår mange fordele med sidstnævnte. Det er  bare en helt anden diskussion. 

Hej Bent

Præcis min pointe. Det bør fremgå et eller andet sted i moderselskabets regnskab, at datterselskabet ikke er revideret.

Det at revisor skriver sig ud af dette forhold, er for så vidt OK, hvis det offentliggøres, ikke kun i revisionsprotokollatet eller lignende.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med min forening? De tider hvor revisor bare skriver sig ud af forhold er ophørt jvf. loven om kvalitetskontrol, hvor det de senere år er blevet indskærpet kontrollen, at denne også skal vurdere, hvorvidt revisionspåtegningen er i overensstemmelse med de faktiske forhold.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Håber dette giver en bedre forståelse

 

Overhovedet ikke!

Tonny Skov Pedersen:

Der kan ikke laves en såkaldt blank revisionspåtegning på et selskab, hvis der er forhold, som ikke er revideret eller revisor ikke kan få brkræftet gennem sin revision, eks. værdiansættelsen af kapitalandelen i et datterselskab, når datterselskabsregnskabet ikke er revideret. Se definitionen nedenfor.

Ikke desto mindre kan det godt forekomme.

Hvis vi sætter det lidt firkantet op. 

  • moderselskab med 1 mia i EK
  • datterselskab med 1 mio. i EK

Datterselskabet har ikke revisionspligt. Er du helt sikker på, at revisor for moderselskabet skal revidere / foretage review på datterselskabet?

Er der ikke noget, der hedder væsentlighed indenfor revision?

Tonny Skov Pedersen:

Dette forstår jeg ikke, men review er det nye ord, der træder i stedet for gennemgang. Det handler derfor ikke om et tilvalg, snarere en nødvendighed i forbindelse med fravalg af revision.

Jeg kender definitionerne!

Og selv om review er nyt ord for gennemgang, så er det stadig ikke en nødvendighed i et selskab, der er fritaget for revisionspligt. Det må være op til den enkelte klient at beslutte.

Jeg er enig med dig i, at hvis du - som revisior - stiller krav om, at skulle revidere et datterselskab, for at kunne give en ren revisionpåtegning på moderselskabet, så vil det være en nødvendighed hos dig - eller også må man finde en anden revisior, der ser anderledes på det.

 

 

 

Hej igen

Som det er stillet op her, så vil væsentlighedsbegrebet blive en afgørende faktor. Spørgsmålet er så, hvor grænsen skal sættes. I princippet er det ligesom revision af eks. en stor debitormasse, hvor man opstiller diverse kriterier for, hvilke debitorkonti er interessant, men det udelukker jo ikke, at man under revisionen tager stikprøver m.v. af andre debitorkonti, snarere tværtimod.

For en god ordens skyld er det ikke lige de koncerner, jeg beskæftiger mig mest med. De typiske for min størrelse af virksomhed, er holdingselskaber som oppebærer indkomst i form af udbytter og leje-/leasingindtægter fra datterselskaberne, hvor datterselskaberne er rene driftsselskabet uden nogen særlig formue.

Vedrørende review af et selskab er det min opfattelse, at det er minimum af revisors assistance for selskaber, idet de er omfattet af Klasse B jvf. årsregnskabsloven. Jeg tror næppe, at assistance i denne forbindelse vil kunne godkendes, og revisor vil risikere at komme i klemme i eventuel klagesag.

Det er korrekt opfattet, at revisor i sin udførelse af arbejdet vurderer, hvilke metoder og revisionsmæssige handlinger, der nødvendige for en korrekt aflæggelse af årsrapport (årsregnskab). Jeg har, dog kun et par gange, måttet tage en dybsindig diskussion med kunder om revision eller ej af datterselskab. Konklusionen herpå, blev, som du skrev i et tidligere indlæg, hvis det resulterede i bemærkninger i revisionspåtegningen enten som forbehold eller supplerende oplysninger (afgørende er væsentligheden), så måtte datterselskabet revideres.

Denne debat er ved at finde et niveau nu, hvor vi er enige om, at der er tilfælde med revision i moder og ikke-revision i datter uden nogen form for forbehold eller supplerende oplysninger i moderselskabets påtegning.

De øvrige forhold omhandler reelt forhold, hvor det er revisoren selv, som skal udøve en vurdering og skøn omkring selskabsforhold, revision og afslutningen herpå, netop revisionspåtegningen. Er man ikke tilfreds med sin revisors vurdering af forholdene, så er et revisorskifte på sin plads, hvilket kan ske fra dag til dag (eller time til time).

Iøvrigt er jeg ikke enig i, at det er klientens beslutning, om der skal foretages review eller andet. Det er og bliver revisorens beslutning. Klienten kan så "fyre" revisoren, hvis det ikke passer ham.

Det var egentlig rart lige at få frisket det hele lift op, inden det går løs igen. Wink

Hilsen

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Tommy - Det er i vidt omfang revisorens afgørelse om han/hun vil aflægge regnskab for et selskab uden revision og som sagt før så er forskellen - også øknomisk - som regel ret begrænset. Med forening mente jeg din faglige forening (FRR)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Enig Tommy - Det er i vidt omfang revisorens afgørelse om han/hun vil aflægge regnskab for et selskab uden revision og som sagt før så er forskellen - også øknomisk - som regel ret begrænset. Med forening mente jeg din faglige forening (FRR)

Skønt at vi nu alle er enige Big Smile

Mit pointe var såmænd bare, at revisorer bør informere klienterne om, på hvilke områder revisorens forlanger yderligere dokumentation (læs: revision) for at kunne give en ren revisionspåtegning i moderselskabet.

Tonny - jeg siger ikke, at det er ufornuftigt, at du sikrer dig selv med at forlange revision af revisionsfritagede datterselskaber - blot du informerer dine klienter om, at andre revisiorer måske ikke vil gøre det - og at det iøvrigt ikke er et lovkrav - men et led i netop dine interne processer.

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Skattekonsulenterne:

Enig Tommy - Det er i vidt omfang revisorens afgørelse om han/hun vil aflægge regnskab for et selskab uden revision og som sagt før så er forskellen - også øknomisk - som regel ret begrænset. Med forening mente jeg din faglige forening (FRR)

 

Skønt at vi nu alle er enige Big Smile

Mit pointe var såmænd bare, at revisorer bør informere klienterne om, på hvilke områder revisorens forlanger yderligere dokumentation (læs: revision) for at kunne give en ren revisionspåtegning i moderselskabet.

Tonny - jeg siger ikke, at det er ufornuftigt, at du sikrer dig selv med at forlange revision af revisionsfritagede datterselskaber - blot du informerer dine klienter om, at andre revisiorer måske ikke vil gøre det - og at det iøvrigt ikke er et lovkrav - men et led i netop dine interne processer.

 

  

Hej igen

Ja, det er jo herligt, men også en debat, som lige giver en opfriskning på sin viden

Dog, det er ikke mine interne processer, men derimod lovkravet om kvalltetskontrol der har bevirket dette. Eks. de seneste afgørelser i Revisornævnet går bl.a. på, at revisors påtegning ikke kunne godkendes af kvalitetskontrollanten, hvilket meførte bøder på kr. 100.000. Ja, det er korrekt, at vore påtegninger også kontrolleres nu.

Iøvrigt er det også en af mine "kæpheste" at informere kunderne om hele revisionsprocessen, netop for at undgå misforståelser.

Så vidt så godt. YesCool

Hilsen

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bliver der skrevet revisionsfritagede datterselskaber. Dvs. som at det er hovedreglen at der ikke foretages revision af datterselskaber eller selskaber i hele taget. Det forholder sig faktisk stik modsat. Der foretages i praksis revision af næsten samtlige selskabskunder. Udover de grunde som Tommy nævner så handler det i høj grad om at forskellen på at foretage et review og at lave revision er begrænset (også honorarmæssigt)  men at sidstnævnte giver  en større sikkerhed for regnskabet og opfattes som sådan. Ikke mindst af den eksterne læser, som eks. bankerne.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Nu bliver der skrevet revisionsfritagede datterselskaber. Dvs. som at det er hovedreglen at der ikke foretages revision af datterselskaber eller selskaber i hele taget. Det forholder sig faktisk stik modsat. Der foretages i praksis revision af næsten samtlige selskabskunder. Udover de grunde som Tommy nævner så handler det i høj grad om at forskellen på at foretage et review og at lave revision er begrænset (også honorarmæssigt)  men at sidstnævnte giver  en større sikkerhed for regnskabet og opfattes som sådan. Ikke mindst af den eksterne læser, som eks. bankerne.   

Helt enig Yes

Hilsen

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)