Hey Aminos, Ja, så fik vi i går endnu en discount fødevarekæde at handle i, da Lidl åbnede de 13 første butikker i Danmark.
Discount, discount og atter discount! Butikker hvor man selv skal åbne papkassen med affaldsposerne hvis den der er åben er tom. Det næste bliver at de stiller en palleløfter frem så man lige kan trille ud på lageret efter en ny palle hvis den der står i butikken skulle blive tom...
Hvor er det innovative blevet af i detailhandlen? Er vi blevet så optaget af om en liter mælk koster 25 øre mere eller mindre, at det er afgørende for hvor vi handler ind? Er der ikke et marked for fødevarebutikker der yder en service? Hvor indretningen ikke er rodet og præget af "ugens vareparti" - og hvor der er et reelt valg (flere forskellige mærker og variationer af samme produkt)?
Jeg handler af princip ikke i discount butikker hvis jeg kan blive fri!
mvh Carsten |
Hvor er det innovative i detailhandlen?
F.eks: I Netto koster en pakke mælk 5 kr. og kan bæres i hånden. I Bilka koster en pakke mælk derimod 578 kr. og fylder mere end en halv indkøbsvogn. |
Problemet med at gå i Bilka er, at man kommer til at købe meget mere end, man ellers ville have gjort og det koster jo. Personligt er jeg ligeglad om jeg skal tage skinken og affaldsposerne i kasserne, hvis jeg kan sparer på det. Jeg kan da give dig et godt eksempel på, at det ikke er 25ører, man sparer ved at gå i Netto i stedet for Kvickly.
Min kæreste og jeg nyder at lave minipizzaer på pitabrød. Da vi boede i Århus kostede det ca. følgende skinke 17,95, pitabrød 11,95, tomatsovs 8,95 og ost 14,95. I Netto koster skinke 7,95, pitabrød 8,95, tomatsovs ca. 4 og ost 11,95... Priserne er nogenlunde som jeg husker dem, men besparelsen er da til at få øje på, og den besparelse vil jeg gerne opnå samtidig med, at det tager en brøkdel af tid at handle ind. Jeg vil dog lige sige, at jeg bestemt heller ikke kan nøjes med kun at handle ind i discountbutikker - det bliver da til et enkelt besøg i Bilka her og der....
Ang. innovation, så synes jeg da den er tydelig. Vi har fået nogle kæder der igennem innovation på lager og IT, kan baberer store omkostninger fra, som kommer forbrugerne tilgode... |
Jeg synes at problemet med discountbutikkernes priser er, at de ikke altid er sammenlignelige med eks. Superbrugsens eller Bilkas - simpelthen fordi det ikke er de samme varer. Men om affaldsposen er af det ene eller andet mærke er jo ligegyldigt, bare den kan holde skidtet uden at revne :-) Mange butikker og kæder i eks. USA gør ektremt meget ud af "oplevelsen" man får når man handler ind. Og service har jeg også fået i USA som de færreste har oplevet i Danmark. Jeg synes at fødevareforretninger bør have flere konkurrenceparametre end prisen.
Og ja, bag facaden er fødevarekæderne super toptrimmet. Hvor ofte hører man om en Bilka eller anden større supermarked der er gået konkurs eller lukket? Aldrig! De forstår sgu at tjene penge i stride strømme, det er jeg helt sikker på.
/Carsten |
Jeg glæder mig til den dag hvor man kan købe dagligvarer på nettet til en rimelig pris. Jeg ved at mange mennesker (nok med overvægt af kvinder) synes at det er "hyggeligt" at handle ind. Selv vil jeg bare gerne have det overstået, så hvis jeg kunne gøre det om aftenen via nettet og så have varerne næste formiddag (nu forudsætter jeg lige at jeg kan være hjemme om formiddagen), så ville det være en fest. Problemet kommer dog når varerne koster 20, 30,40 eller 50% mere end i discount butikkerne og så kommer leveringen oveni... |
Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum
Mikeal - problemet er jo også at vi mænd har svært ved lige at finde ud af hvad der pæcis skal bruges IMORGEN, jeg ved ihvertfald med mig selv, jeg kan skrive nok så lange indkøbslister, alligevel står jeg med fingerne i frikadelle dejen og mangler æg, og det sker ikke kun en gang men hver gang :) Så hvis jeg skulle handle over nettet, så ville jeg glemme halvdelen, og alligevel ende nede i min lokale rema1000 |
|
Medstifter af Marketers.dk - Danmarks Affiliate Marketing Forum
Og set fra den vinkel så kunne det være rigtig smart som du selv siger. |
Jeg er ikke helt enig i, at der ikke er nogen innovation i de forskellige supermarkeder. F.eks synes jeg at Netto''s varesortiment er blevet betydeligt bedre gennem tiden - og priserne er markant lavere end i andre supermarkeder (og det betyder en hel del når man er på SU som mig). Alene på den baggrund forstår jeg faktisk ikke hvorfor folk handler ind i f.eks Brugsen som til sammenligning er tissedyrt. Altså, hurra for Netto, selvom de tit godt lige kunne åbne en kasse mere :) Så er der Aldi, som er begyndt på at sælge alt fra badetøfler og dippedutter til computere til 10.000.- - og det er for mig helt unødvendigt og en forkert måde at forny sig selv på - især taget i betragtning af, at i den Aldi jeg af og til handler i sidder kassedamen og taster varene ind manuelt(!) på kasseapparatet. Her ville en stregkodelæser gavne på køens længde..
Hvis jeg kigger lidt i krystalkuglen tror jeg at den næste måde at forny sig på som supermarked er at man kan købe de basale og kedelige fornødenheder (toiletpapir, vaskepulver, mel og den slags) ind på nettet og få dem leveret, imens man selv oser rundt i specialbutikker og køber friskvarer og lækre ting som er "sjove" at købe.
Lige hvad jeg kunne finde på..
|
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Det er efterhånden et faktum at Danskerne bli''r rigere og rigere, men bruger færre og færre penge på fødevarer, og bli''r federe og federe! Jeg er godt klat over at det er en nødvendighed for mange på SU, ledige osv at bruge discount, men der er famner osse mange i dette land der har råd til kvalitet, men køber fordi det ikke kan blive billigt nok.
|