Ikke rigtigt Vildledende og utilbørlig markedsføring§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet. MAN kan så i fremtiden diskuttere en omskrivning af loven, da der ikke nødvendigvis er taget højde for effekten af en blog og dens indhold, Der er en klar forskel på at fortælle venner, bekednte og familie om ikke at købe en vare der kan købes billigere et andet sted, til at gå ind og lave en prissammeligning af den karakter. Prissammenligning er i lovens kontekst iøvrigt ikke udtænkt som værende brugbar i diskutterede eksempel, men er opstillet som retningslinie for erhvervsdrivende der vil lave prissammenlignende markedsføring. Altås BILKA der sammenligner med El-Giganten, FONA, Fredgaard, ComputerCity. Derfor vil der ske forslag til ændringer i fremtiden, derom hersker der ingen tvivl. |
Frank Hellerup Madsen:
Uden at vi skal starte en større diskussion, så tillader jeg mig at citere fra siden:
Og jeg beklager meget dybt, at I ikke kan finde ud af at svare på Jeres mails :)
Det er ikke en hetz. Det er ganske almindelige mennesker, der er møgtrætte af, at I forsøger at snyde forbrugerne på den måde. Der skammeligt, det er hvad det er -at kalde det en hetz er bare en anelse ynkeligt. Folk skal ikke snydes som I forsøger at gøre, så siger vi simpelthen fra - fordi vi kan. Jeg gav dig muligheden for at svare på min mail, men der var der jo ikke noget, vel? Det er altid surt, at blive taget med bukserne nede.
Som ovenstående tydeligt beviser, så er der brugt ordet snyde, selvom det aldrig er bevist, at det er tilfældet...
At man så kan diskutere fasionministeriets måde, at drive forretning på er en anden ting. Dog er det værd at bemærke følgende, som der er kommet af svar fra firmaet. CITAT:
"Mængden på indkøb afgør udsalgsprisen, og køber man ikke ind i kæmpe mængder er prisen tit højere. Det er ikke nødvendigvis svindel eller snyd fordi forretning A tager x-pris og forretning B tager y-pris for præcis den SAMME vare. Forretningerne kan have ulige vilkår at handle udfra og en forskellig strategi om fortjeneste (*HOST HOST*). Et godt eksempel er diverse brilleforretninger. Er det snyd og svindel når f.eks. Thiele, Synoptik eller Profil Optik tager dobbelt så meget for den SAMME brille, i forhold til mange brille butikker på nettet ? Mange af de produkter vi har kunnet levere til kunder har tit været udsolgt de steder der har solgt dem eksempelvis 400 kr. billigere. Det har resulteret i at mange kunder har været glade for at VI har kunnet skaffe disse varer alligevel ... på trods af en merpris på f.eks. 400 kr. Vi har i ca. 70% tilfælde kunnet levere hurtigere end de andre steder hvor samme varer har været udbudt, og det er vel ikke forkert at tage en merpris for en bedre/hurtigere service. Vi har haft tilladelse til at sælge alle produkter og anvende producenternes billeder.Vi beklager dybt at nogle folk har lavet en hetz UDEN helt at kende til alle vigtige faktorer. "
Med andre ord, så har ASOS kendt til dette firma, og accepteret, at dette firma solgte deres varer. Det er sikkert foregået efter dropshipping metoden, og det er derfor svært at forholde sig til, at der skulle være noget galt.
Tjekker man samtidig Jubii debatten, så vil man opdage at flere derinde fra, har kontaktet ASOS, og gjort opmærksom på, at deres billeder har været brugt på den omtalte webshop. Dog uden at en eneste af brugerne har fået et svar fra ASOS, hvilket vel er logisk...
Så alt i alt er der vel egentlig ingen sag, og tilbage blot nogle rigtig dumme og farlige udtalelser fra bloggerne...
EDIT et link: http://www.sidneylise.com/2010/01/fashionministerietdk-lukker-ned.html
Beklager fejlen