Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 21 ud af 21 (205 indlæg)
Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Erstatningskravet er teknisk set det samme, om det ophavsretkrænkede materiale er set af 1 eller 100.000 mennesker. 

De krænkede opstiller selv kravene - (i disse tilfælde efter retningsliner, som er fastlagt af Dansk Journalistforbund) som er vederlaget for, hvad en lignende opgave ville have kostet (eller kostede, da det blev fremstillet), plus 100% for manglende kreditering (i Aminos tilfælde, var han dog krediteret) og plus 100% for at have bragt det, uden samtykke.  

Det er muligt at jeg blander nogle ting sammen, jeg kender mest til ophavsret indenfor trykkeri-verdenen - hvor jeg oprindeligt kommer fra, og der var det hovedsagligt billedmateriale som blev misbrugt på tryk. Der har oplags-størrelse så vidt jeg husker betydning for erstatningens størrelse.

Men igen en krænket part kan forsåvidt forlange 100.000 kr for  et billede eller andet som er blevet misbrugt, og have en fair chance for at vinde en retssag på det.

 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne være en ide at læse "Lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel"

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25854

$15, 16 og 17 ser umiddelbart interessante ud - og selvom kategorierne måske ikke er dækkende for internetforums giver de måske udtryk for lovens ånd, således at man som forumejer ikke kan være ansvarlig for ulovligt indhold som brugere poster hvis man øjeblikkeligt fjerner det når man bliver opmærksom på ulovlighederne.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kom der så en dom - ganske vist ikke fra Danmark, men et andet EU land, der i DEN grad stiller Google/YouTube til ansvar for noget som brugerne havde uploaded og som Google senere fjernede. Faktisk er der tale om en meget hård dom - 3 af Googles ledere skal 6 måneder i fængsel!

http://www.reuters.com/article/idUSLDE61N0Q120100224

Nu er lovgivningen i de forskellige EU lande ganske vidst ikke helt ens, men jeg synes meget godt det understreger mine argumenter om, at man som ejer af et community som dette IKKE kan være sikker på at undgå ansvar for det der bringes - heller ikke selvom man fjerner det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Nu kom der så en dom - ganske vist ikke fra Danmark, men et andet EU land, der i DEN grad stiller Google/YouTube til ansvar for noget som brugerne havde uploaded og som Google senere fjernede. Faktisk er der tale om en meget hård dom - 3 af Googles ledere skal 6 måneder i fængsel!

http://www.reuters.com/article/idUSLDE61N0Q120100224

Nu er lovgivningen i de forskellige EU lande ganske vidst ikke helt ens, men jeg synes meget godt det understreger mine argumenter om, at man som ejer af et community som dette IKKE kan være sikker på at undgå ansvar for det der bringes - heller ikke selvom man fjerner det.

Jeps - og dommen er blandt andet baseret på, at Google angiveligt ikke har reageret på henvendelser fra  folk i flere måneder, før videoen blev taget ned.

Lige meget hvad, viser dommen, at man fremover skal passe lidt bedre på, hvad brugerne foretager sig på ens portaler osv.

 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at kende dommens præmisser, må det siges at 6 mdr. ubetinget (hvis det er det) er en hård dom.

Men der er helt klart en tendens til at stramme op overfor hjemmeside-ejere, og det er jo på den ene side udemærket, det holder redaktørerne ved ilden, så der ikke opstår total anarki i de bruger-genererede fora.

Men hvor går grænsen?

Vil insinuerende indlæg, eller andre former for indlæg, der krænker det enkelte menneske, blive det næste som der slåes hårdt ned på, fra domstolene?

Og vil hp-ejerne - redaktørerne også blive stillet overfor et ansvar med den type indlæg?

Grænsen er hårfin, og der kan sikkert argumenteres både for og imod, for hvornår er det ytringsfrihed, og hvornår er det chikane og bevidst krænkelse.

Der er talrige eksempler på at firmaer er bukket under, på grund af nedsabling i internet-fora, og sikkert også flere af disse firmaer som er blevet halshugget på rene indicier eller opfundne løgne, som så er blevet til vandrer-historier på nettet. USA er jo ufravigeligt verdensmestre i vandrehistorier og kæmpeerstatninger, og når man sætter de to ting sammen, kan der ske ting og sagen.

Det vil blive spændende at følge debatten omkring dette i fremtiden, der vil komme masser af sager, da der hele tiden kommer nye internet-fora og bruger-genererede supertjenester med global slagkraft ala Facebook.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 21 ud af 21 (205 indlæg)