Der står faktisk en bygning i det midtjyske som kom i overskud fra en af de store IT koncerner da man lagde strukturen om og flytted det hele til sverige indtil, den del af virksomheden blev solgt fra.. Så vidt jeg ved står bygningerne tomme, men lageret var bygget op til både store og små varer i størrelsen fra serveren til skruer... |
Hej Martin
Jeg har - indtil for nogle måneder siden, hvor jeg "sprang ud" som iværksætter med min kone - drevet logistikvirksomhed i større skala.
Igennem 5 år har jeg med gode medarbejdere opbygget en virksomhed, som idag råder over 22.000 kvm lagerhotel.
Jeg har i den forbindelse været i kontakt med mange iværksættere, som har tænkt det fornuftige i, at outsource det, de ikke selv mente, at have det store overblik over.
Kernen i 3PL, TPL eller tredje-parts-logistik er, at udbyderen kan opnå stordriftfordele ved multi-client-facilities, hvor mange kunder betjenes fra det samme lager.
Det udjævner både sæsonudsvingninger - og svingninger som naturligt opstår dagligt i forbindelse med cut-off-tider på ordrene (hvornår har vi lovet at varerne går afsted - i forhold til hvornår kunden bestiller).
Der er rigtigt mange udbydere - ja, faktisk er de fleste vognmænd ikke længere "kun" til lastbiler, men har tilføet et logistik, eller logistics bagefter firmanavnet.
Det betyder meget langt fra, at de har forstand på det.
En forretning med 3.000 ordre - og tilsvarende stort antal varenumre, kan gå i frygtelig katastrofe, såfremt det ikke styres benhårdt operationelt, såvel som IT-mæssigt.
Jeg har selv konkret erfaring med tøjproducent med 2.200 varenumre, og har tidligere haft duty-free med 13.000 varenumre. Det går bare ikke, at styre i et regneark.
Mit råd til alle iværksættere, som overvejer, at håndter varestrømme på den ene eller anden måde er, at se på det relistiske billede nogle år frem. 10 ordre dagligt i dag, kan alle håndtere fra garagen, men tænk at gå ned, hvis man får succes !
TPL bygger på ABC (Activity-Based-Costing), som betyder, at den dygtigt udbyder vil kunne tilbyde en variabel prissætning, som iværksætteren direkte kan indregne i de enkelte varer eller varegrupper.
I tilfældet med tøjproducenten, så har han priser PR. ENHED for både lagerleje, indlagring (incl. containertømning) og ordreplukning. Det er gynger og karusseller, men går op i den sidst ende.
Hvis der sidder en af jer derude, som har en konkret opgave, så vil jeg gerne prøve at lede jer på rette vej.
Jeg har allerede meldt mig til www.erhvervssparring.dk for at dele ud af den viden jeg har om TPL.
Jeg vil gerne understrege, at jeg IKKE i dag arbejder med logistik, og derfor ikke har nogen sær-interesser i dette.
I vil ikke modtage henvisninger til hvem I skal bruge - kun hvad I skal passe på, og hvad I skal spørge efter.
Blot et tilbud.......