Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering af skribentarbejde som privatperson

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige kørt i hårdknude med noget regnskab. Jeg skal skrive en faktura for nogle opskrifter jeg har udviklet for et firma, men jeg er usikker på et par ting.

Hvad skal der stå på fakturaen? "4 stk opskrifter á XX kr"?

Jeg har et firma og er momsregistreret, men det er ikke firmaet, der tilbyder den slags - det er bare mig, som privatperson, der har skrevet dem. Skal jeg stadig fakturere gennem firmaet? Kommer der moms på?

Og hvis ikke jeg fakturerer gennem firmaet, hvordan skal jeg så udforme fakturaen?

På forhånd mange tak for hjælp Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis det arbejde du har udført, er det samme som du laver i dit firma, så skal du køre det over firmaet med tillæg af moms.

Du kan ikke umiddelbart køre noget med moms og noget uden moms, undtaget det tilfælde at det væsentligt udenfor din virksomheds normale ydelser.

Hilsen

Fra Århus
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er registreret som underviser. Ved du om opskriftsudvikling falder ind under samme kategori?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kageopskrifter??? og pynt til kager lugter lidt af sammenfald...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sif Jensen:

Jeg er registreret som underviser. Ved du om opskriftsudvikling falder ind under samme kategori?

Det gør det jo umiddelbart ikke.

Du kan skrive en regning/faktura uden moms, hvoraf der skal fremgå dit cpr.nr, navn og adresse, og så er det en god service at skrive, at beløbet er uden moms.

Den der udbetaler honoraret, er så pligtig til at indberette det udbetalte beløb til SKAT.

Hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Siden der ikke er nogen økonomisk fordel i ikke at fakturere gennem firmaet, vil det være det letteste for dig at gøre det og det letteste for din kunde også, fordi kunden så ikke skal til at lave en særlig indberetning til SKAT. Hvis SKAT skulle interessere sig for sagen, vil de helt sikkert også synes, at det er både nemmest og vel også melst korrekt at alle ydelser er faktureret i virksomheden.

 

Fra Århus
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, det lyder nemmest at fakturere gennem firmaet så. Tak for hjælpen Big Smile

Men at der ikke skulle være en økonomisk fordel, kan jeg ikke forstå. Jeg får et fast honorar per opskrift. Skal jeg ikke betale moms af det? Eller har jeg misforstået noget grundlæggende her? Jeg må se at komme på det regnskabskursus.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den virksomhed, du arbejder for, er momsregistreret, fakturerer du dem det faste honorar og lægger moms oveni. For så kan de jo afløfte momsen og får pengene retur ved den næste momsafregning. Hvis dem, du har arbejdet for IKKE er momsregistreret, så har du ret i, at de måske ikke betale dig honoraret + moms, fordi de ikke kan trække den fra.

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)