Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd søges til oprejsning af bar

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer,

 

Jeg skriver herinde på Amino, da jeg prøver at hjælpe en kær ven. Min ven ejer en butik i en mellemstor jysk by, som til dagligt fungerer som specialbutik med salg af vin, øl og spiritus og torsdag - lørdag som bar. Min ven er gammel kok og han ved en hulens masse om vin og mad, så man får altid en super service og vejledning. Indretningen giver en fornemmelse af at blive sat 100 år tilbage i tiden, med gamle trætønder, trækister, levende lys, langborde og kunst på væggene.

Publikummet er meget folk som på den ene eller den anden måde er kreative, dem over 40, men på det sidste også lidt flere unge mennesker.

Det der bærer stedet, ifølge mig selv og hvad jeg har fået fornemmelsen af de sidste par år, er at alle typer er velkommen, personalet er nede på jorden og til at snakke med og så den ærlig og gode service. Alt dette skyldes ejeren af butikken, som netop er dette ærlige menneske, som altid er til at snakke med.

Men...

Stedet er begyndt at bære præg af hans måske manglende motivation og lyst. Der er ikke altid fyldt varer op, der er ikke råd til at købe så mange varer og det er noget som kunderne mærker. Stedet er ved at miste liv, ganske enkelt. 

Da min ven altid er hjælpsom, synes jeg at det er min pligt at gøre mit til at der kan komme liv i stedet igen, og at der kan komme gang i salget. Da det jo er Jylland, ved jeg at han ikke gør sig så meget i PR og marketing, men at reklamen går fra mund til mund.

Så jeg vil høre jer Aminoer, om i har nogle gode råd til hvordan han kan få vendt økonomien og gøre hans sted til byens ærligste og mest professionelle og servicemindede vinhandler/specialbutik? Der er yderligere ca 3 specialforretninger i byen med salg af vin, øl, spiritus og chokolade mm.

 

Med venlig hilsen

Michael

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke svært at komme med en masse gode råd om hvad der evt. kan gøres i eller omkring butikken. Hvis du kan se nogle af serierne med Gordon Ramsay's Kitchen Nightmares, kan der evt. indhentes inspiration (jeg ved godt at dette er en specialbutik, ikke en restaurant). Men basalt set er det langt vigtigere at finde ud af, hvorfor din ven har mistet motivationen. Du er "kun" en ven. Han er ejeren. Det er ham, der skal drive det hele frem. Det er fint at give hjælp, men det er nok vigtigere at finde ud af hvordan han kan få gejsten tilbage, så han selv er topmotiveret til at få butikken i højeste gear igen.

 

Personligt har jeg haft held med at bruge Appreciative Inquiry (eller Værdsættende Samtaler): http://www.espanderpsykologi.dk/Tina%20frontpage/Forside%20og%203%20undersider/Psykisk%20arbejdsmiljø%20-%20indhold/appreciative_inquiry.htm

hvis der har været noget med manglende motivation, problemer i organisationer eller lignende.

Du er velkommen til at sende mig en PB hvis du mener at jeg kan hjælpe (hvad jeg tror jeg kan), og ellers sidder der nok flere Amino'er derude, som lever af coaching, som også kunne give deres besyv med :o)

 

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen arrangementer?

Prøvesmagninger, konkurrencer, temaaftener.

Vokal reklame er helt klart den bedste version, men den kan sagtens tåle at blive støttet af den trykte. Måske er det der, der skal sættes ind?

Uddeling af flyers i lokalområdet for en helt speciel aften kan måske trække nye kunder ind, der ikke kender stedet i forvejen.

 Men ellers må jeg give Allan ret. Det lyder som om forretningen ER ejeren, og hvis han har mistet motivationen smitter det af på omsætningen. Så arbejd lidt på at få hans motivation tilbage. Fortæl ham, hvor godt et sted han har - og få måske andre til også at gøre det. Opstil ham til en lokal pris, få en lokal avis til at skrive om dette fantastiske sted. Da du er uden økonomisk interesse i stedet, kan du måske overtale en journalist til at srkive en god historie.

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du lyder som en rigtig god og opmærksom ven.

Mht. motivation kan det være at hans bagland/familie er godt og grundig træt af at han altid er et andet sted, både fysisk og i tankerne. Hvis han er uden bagland, kan det være at han mangler en han kan gennemgå tingene med.

Den ene kan såmen også være en blok papir og en kuglepen, hvor han skriver det ned, som han vil ud med, det er i hvert tilfælde en start for alle os som tror, at vi kan klare alt selv! UD MED DET. En liste med opgaverne(problemerne), vælg den nemmest omsættelige og løs den = succes = mere lyst til næste nemmeste opgave på listen.

Kreative gæster er nysgerrige på nyt, dvs. de vil have noget som de andre ikke har endnu, så hvad står på hylderne! Når butikken nu er i det mørke Jylland (ja, ja, jeg er selv jyde) kan en tur til Kbh./Hamburg for at se vareudvalget måske hjælpe.

Et lille budget gør der endnu mere vigtigt at de rigtige ting er på hylderne. Månedens/ugens anbefaling. Fjern nogle af hylderne, så der ikke ser tomt ud. Hellere 3 fyldte end 6 halvtomme. Basisvarene indkøbes på fakta og ikke følelser

Er der rent! Jeg mener rigtigt rent; ingen runde hjørner, toiletter uden brændmærker og kalk, gardiner/vinduer rene etc. Trænger stedet til en omgang maling. Hvordan ser det ud udefra, fortov, cigaretskodder, skilte, spindelvæv, facade. Hvordan er duften. Få en "fremmed" til at se på stedet (din mor, kollega ect.) og skriv ned hvad der falder i øjnene. Selvfølgelig gør det ondt at få af vide at man ikke gør det godt nok (helt ind endda), men man kan godt blive lidt "selvblind".

Personale. Er de der på det rigtige tidspunkt(vagtplan sammenlignet med time/dagsomsats), ved de nok om produkterne, har de ansvarsområder(vil de ha' ansvar!) Hvilke ideer har de? Og husk at fortæl dem hvorfor deres ide evt. ikke kan bruges lige nu og her, fx. nye borde og stole = x antal kroner = 1 medarbejders løn inkl. feriepenge/pension i x antal måneder, altså noget de kan ta' og føle på.

Mersalg. Vand til vinen, chips til øllen, 6 fl. vin for 5's pris

Kunsten på væggene. Er den bare der, eller bruges væggene som udstilling af forskellige kunstnere. Også dem der ikke normalt kommer der = nye gæster.

Indretning. Det lyder hyggeligt og trygt. Der er altid mulighed for at følge trenden/modefarverne med stearinlys, bordløbere, blomster, puder/hynder, arbejdsbeklædning.

Har han mulighed for at købe vinen ind i kommission, forhandling af husleje evt over en periode.

Hvordan er hjemmesiden/facebook etc.! Opdateret! Kender gæsterne den! Hvad kan man vinde!

Sidst men ikke mindst, hvad har han som de andre i samme branche ikke har? Vil han virkelig denne butik? Er han for stolt til at sige fra?

 

Hilsen Anita - been there

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis din ven er ved at miste overblikket eller motivationen er det klart stedet er på vej nedaf. Den slags kan man jo mærke når man kommer ind. Men prøv evt. at tage en snak med din ven om hvad han virkeligt brænder for, om der er ting han drømte om at lave med stedet, men ikke synes han har evnerne til, eller om han er begyndt at få andre interesser.

Det kan være at han er begyndt at interessere sig mere for fotografering, så foreslå ham at noget af kunsten skiftes ud med en fotografiudstilling fra en god fotograf.

Det kan være han gerne ville have noget livemusik, så hjælp ham med at finde et band der vil spille billigt.

Og se om der er andre måder du kan hjælpe ham med at få noget af hans drøm tilbage i butikken/stedet. Det kan måske være med til at give ham noget af energien tilbage, så det igen er energi og glæde der kommer kunderne i møde når de går ind af døren.

Det kan selv følgeligt også være at det ikke længere er det han vil, så er det måske du skal råde ham til at stoppe imens det stadig er til at komme af med stedet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)