Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min lærling er nu blevet svend..opsigelsesregler?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er der nogle håndværksmestre derude der kan hjælpe mig her?

Jeg har været selvstændig i 4 år og har i tiden kun haft en lærling som nu er færdiguddannet. Vi har uden kontraktskrivning fortsat samarbejdet og ej heller fastsat løn endnu da han blev færdig i torsdags.

Altså jeg har ingen erfaring med svende, jeg er medlem af dansk Byggeri og lærling/svenden har overenskomst med TIB

Hvordan kan jeg opsige ham, hvor meget skal jeg betale til ham efter fyringen osv. og hvor meget skriftligt skal der være?

Hilsen Tømrermesteren

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Inden for en måned, skal der skrives en ansættelses kontrakt, ellers får du problemer med TIB.

Jeres tidligere kontrakt udløb i torsdags, og du kunne have afsluttet ansættelsen der.

Alt efter hvor mange timer han nu har haft hos dig, skal han have fratrædelses dage + 3 G dage.

Begge står vist i TIB´s overenskomster, hvis du kan finde rundt i dem...;)

Umiddelbart er det jo kun 4 dage han så har været der nu, så tror faktisk du kan opsige ham kvit og frit endnu, men tjek det lige i overenskomsten.

Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Koludabyg

Tak for orientering og hurtigt svar i aftes.

Jeg har undersøgt sagen og fristen er 72 arbejdstimer for at undgå de 3 G-dage for en nyuddannet lærling

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Var så lidt.

Mente også det var godt 2 uger de skulle være ansat for at være berettiget til de 3 G dage.

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden gang, kan du også spørge i Dansk Byggeri, er sædvanligvis ganske kompetente :-)

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

"Altså jeg har ingen erfaring med svende, jeg er medlem af dansk Byggeri og lærling/svenden har overenskomst med TIB"

Jeg undrer mig lidt (en del). Når du betaler for at få det 100% korrekte svar, hvorfor så spørge om det på Amino, hvor du kan risikere at blive vildledt ?

Mvh.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)