Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor jeg valgte Mac efter 15 år

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Holeby
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en dejlig oplevelse jeg gerne vil dele med jer. 

Jeg gik i noget tid og overvejede om jeg skulle gå fra at være PC bruger (windows) til at være Mac bruger. Jeg syntes for det første godt om deres design, nok mest fordi jeg noget tid forinden havde købt mig en iPhone 3G, som jeg var blevet rigtig glad, netop pga. dens enkle design og funktion. Men som sagt gjorde det at jeg langt om længe tog mine overvejelser op til revision og gik så i gang med at undersøge markedet og mulighederne, samt mine behov.

Først var min plan (som ændrede sig flere gange undervejs, i den uge det tog at tage den endelige beslutning), at købe en MBP - MacBook Pro bærbar computer. Men da jeg gik mine behov igennem, lå de ikke i den bærbare del af Mac. Jeg har et IT firma hvor jeg tager ud til kunder og opsætter, netværk, reparer computere osv. og af dem er 99 ud af 100 windows baseret PC´er. Derfor ville jeg alligevel ende med at skulle starte min MBP op i windows (hvilket den også kan, hvis man har det behov) og så gik hele idéen ligesom væk med at købe en bærbar Mac computer.

Så på den bærbare del valgte jeg at beholde min PC laptop med Win 7. Så var det kun den stationære del af computer valget tilbage, og der måtte jeg sande at jeg havde set mig varm på den smarte og super enkle iMac - hvor alt er trådløst pånær strømstikket til lysnettet. Enkel, stilfuld og funktionel, bedre kunne det ikke blive. Meeen, så var der lige det, at den kostede et sted imellem 9.000,- og 18.000,- alt efter hvilken model/størrelse man valgte og her tænkte jeg, at det var måske ikke så smart at investere så mange penge, på noget som godt nok var lækkert og enkelt osv. men som jeg trods aldrig har bevæget mig ud i før. (som sagt har jeg udelukkende været PC mand de sidste 15 år) 

Derfor valgte jeg at købe en brugt iMac - godt nok en lidt ældre model end den man ser på Apple´s hjemmeside lige nu, men alligevel meget tæt på, og til en langt mindre pris. Små 3000,- 

Jeg tænkte at hvis det viste sig, at jeg slet ikke kunne vænne mig til den nye form for computer brug, som det er når man skifter over til Mac fra PC, så var det jo ikke jordens undergang hvis jeg måtte sælge den igen, og så kun med et meget lille tab. Derimod hvis det viste sig at det bare var lige mig, så kunne jeg jo stadig sælge den og købe mig den store iMac som tidligere nævnt. Som sagt så gjort...

Jeg må indrømme at da jeg først have sat mig ind i den utrolige enkle funktioner, hvilket tog mig ca. 2 dage (da var jeg fortrolig med den) kunne jeg slet ikke forstå at jeg ikke havde skiftet over til Mac langt tidligere. Alene alt den tid jeg sparer foran skærmen i dag, er berigende i sig selv. Alting er blevet så meget mere enkelt. Jeg skal ikke længere tænke på diverse drivere til det ene eller andet, backup er let som en leg, fakturering er ligeledes super let, og alting spiller bare sammen.

Alting bliver automatisk synkroniseret med min iPhone, uden at jeg skal gøre noget. Som nogle få ting kan jeg blandet andet nævne:

  • Mine kontakter bliver automatisk synkroniseret mellem iPhone og iMac
  • Mine Fakturaer kan jeg tilgå direkte fra min iPhone når jeg er på farten
  • Mine filer, kan jeg se - downloade - printe - sende fra hvilken som helst computer i verden
  • Min kalender bliver automatisk synkroniseret mellem iPhone og iMac
  • Mine mails bliver automatisk synkroniseret mellem iPhone og iMac
  • Da det er under 5 % af verdens computer brugere der arbejder med Mac, er virus ikke noget man ser så ofte som med windows baseret PC´er - Det har også noget at gøre med den sandbox programmerne til Mac er "installeret" i. (kender ikke lige præcis den helt nøjagtige forklaring på dette, men det er sikkert en Mac expert, der kan forklare langt bedre end jeg.
  • Der har aldrig været så nemt at installere et program, da man blot skal trække programmet ind i en mappe der hedder programmer, og vupti så kan man bare starte det og igen når man vil af med det, smider man det bare i papirkurven. (sagt i korte træk)

Så alt i alt en meget positiv oplevelse for mig - og jeg kan kun anbefale folk som ønsker at spare tid foran skærmen og derved fokusere på det som er vigtigt, nemlig firmaet, at anskaffe sig en Mac computer - evt. besøg en ven og prøv at bruge vennens Mac, og se om det er noget for dig.

Nu er der måske nogen der tænker "hvorfor fortæller han dog os alt det" og dertil kan jeg svare, at det er fordi jeg syntes det har en positiv oplevelse og en positiv overraskelse at springe ud i det, og tage en velovervejet valg på trods af min til tider konservative tankegang og handlemønster. Men her blev jeg altså positivt overrasket, og den oplevelse vil jeg så bare gerne dele med jer :)

Fortsat god aften, nu vil jeg slutte af for i dag.

Mvh

Peter

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Fed historie :)

Jeg har selv gået med samme overvejelser, men efter at have læst dit indlæg, så er jeg ikke meget i tvivl om at jeg hurtigst muligt skal få købt mig en Mac. Som du også selv siger, så de bekymringer du sparer, samt tiden i sig selv kan jo alene betale sig hjem, hvis ens forretning kører godt.

- Casper.

Fra Holeby
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne ikke være mere enig :)

Bare det at den booter op på mindre end 30 sek, og hvis den har været i dvale, starter den på 2-3 sek. så jeg skal ikke længere sidde og vente på at komme i gang med de ting jeg skal lave på computeren i dag.

Dog håber jeg ikke at for mange skifter over til Mac, for så ender jeg med at blive arbejdsløs :) Lever jo af at lave fejl, mangler osv. på windows computere, noget man sjældent ser hos Mac (ihvertfald ifølge dem jeg kender der til daglig arbejder professionelt med Mac)

Mvh

Peter

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 22. Mar 09
Indlæg ialt: 289
Fra  Trippy IVS Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun give dig ret! Efter at jeg har skiftet til mac, så køre ALT meget bedre. Jeg har dog også købt Parallels ved siden af, så hvis jeg støder på et windows program, så kan jeg bare installere det ;)

Online marketing bureau Krausing - bare rolig linket åbner i et nyt vindue ;-)

Fra Holeby
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske vi skulle for en god ordens skyld lige fortælle folk at paralells er at program så man på din mac kan bruge/installere windows baseret programmer :)

Men fedt at høre jeg ikke er den eneste der har nydt god fordel af Mac skiftet

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:
Bare det at den booter op på mindre end 30 sek, og hvis den har været i dvale, starter den på 2-3 sek. så jeg skal ikke længere sidde og vente på at komme i gang med de ting jeg skal lave på computeren i dag.

Det gør min bærbare fra Aldi til 3000kr skam også Smile

 

Men fedt for trådstarter, at du har fundet et computermiljø, som du føler dig godt tilrette i. Lad os se, hvor lang tid der går, inden dette ender med mudderkastning mellem mac og PC fans :)

 

Forsat god dag til jer alle

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

stik den et nyt batteri så vil du ogs blive overrasket over hvor længe den hlder strøm (de dør relativt hurtigt) da de tit er afkræftet, har hørt at batterierne ikke er glade for strømforsyning konstant. ved ikke om det er rigtigt. men alle mine mbpér har haft brug for et nyt batteri efter ca et halvt år. selv min nye (snart et år) unibody mbp.

Mvh Omar

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Hoeks:
Men fedt for trådstarter, at du har fundet et computermiljø, som du føler dig godt tilrette i. Lad os se, hvor lang tid der går, inden dette ender med mudderkastning mellem mac og PC fans :)

 

Ja, jeg er også chokeret over der ikke er noget mudderkast endnu.. Men, men, det kommer der jo nok...

 

Lige til det med boothastigheden, der er jeg imponeret af Win7.. Har kørt med mac siden 2006, og har lige fået en Win7 til leg, og de er da kommet lidt efter det.. Også nice at man kan nøjes med M$ egen antivirus, det kører jo meget bedre end alt andet..

 

Men lige meget hvad, så glider alt bare meget hurtigt på en mac... Den bedste instruktionsbog er jo det logiske hoved! :-)

Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Deler også din oplevelse, har aldrig haft et eneste problem med min mac, min pc frosnede altid og fik masser af virus og gik ud and so on. Har ikke haft et eneste problem, og så foregår alt bare hurtigere på en mac og ser flottere ud... Tror ikke jeg ville kunne leve uden expose, ved godt win7 har lavet noget lignende men synes bare ikke det fungere godt nok.

Og det med at i siger win7 starter hurtigt vil jeg sige er noget vrøvl.
Min bror har en Alienware bærbar computer med win7 og synes selv det tager en krig at starte den og i det hele taget at den er dårlig og langsom...

Og man kan vel ikke lige sige det er pga. dårlig hardware med en Alienware til 18.000

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

lad nu vær med at starte en mudder krig :)

jeg er PC gut til fingerspidsterne, men har dog altid sagt at Mac er et fantastisk system til nogle ting.
har en 3 år gammel Fujitsu bærbar der kører windows 7 jeg booter på godt 20sec koldstart,
og godt 1 sec fra standby(er unfair har SSD disk og 4Gb ram)

og det siger jo så intet om brugeroplevelsen, ved ikke hvorfor folk altid vil måle startoptider :)
man skal købe os/maskine efter hvad man laver og har behov for. alt andet er spild af penge.

det er fedt at du har fundet den rigtige platfor for dig ! håber din gode oplevelse vare ved !! :) og tillykke med din nye MacBook

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)