Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

salg af brugt udstyr, hvad med moms?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har købt noget elektronisk udstyr (foto udstyr) til virksomheden (enkeltmands, fotograf), og fået moms retur fra skat på det. Jeg har nu tænkt mig at sælge dette udstyr brugt til en privat person (gennem den blå avis), idet jeg kan drage fordel af at sælge det nu (det er kun 6-8 mdr gammelt) og opgradere til nyere model. Kan jeg umiddelbart gøre det? hvad sker der momsmæssigt? jeg skal vel ikke tage moms for salg af brugt udstyr vel? Og så skal jeg vel bare bogføre salget, ikke? er det nødvendigt at lave en egentlig faktura?

Tak for hjælpen!

Mvh.

 

Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis udstyret er købt erhvervsmæssigt, skal du naturligvis ved et salg udstede faktura, bogføre og opkræve moms.

Fra Nykøbing F.
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis salget går den anden vej? Jeg har samme type firma som Max, og overvejer at købe brugt udstyr. Hvis jeg køber fra privatperson, som jo har betalt MOMS, kan jeg så trække denne moms (20% af købsprisen) fra i mit momsregnskab?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas Jensen:

Hvad hvis salget går den anden vej? Jeg har samme type firma som Max, og overvejer at købe brugt udstyr. Hvis jeg køber fra privatperson, som jo har betalt MOMS, kan jeg så trække denne moms (20% af købsprisen) fra i mit momsregnskab?

Nej, desværre. Du kan kun fratrække momsen, hvis du har købt udstyret af en momsregistreret person (det kan godt være et selskab) som afregner moms af salget til dig.

Sagt lidt mere konkret - du skal have en faktura/regning fra en momsregistreret virksomhed, hvor momsen er anført.

Hvis du leder lidt, vil du måske finde et begreb, der kaldt brugtmoms, men det vil du ikke kunne have glæde af, da det omfatter køb af genstande hos private med henblik på videresalg.

Og til sidst, køber du udstyret til din virksomhed, bruger det og herefter sælger det igen, så skal du stadigvæk afregne fuld moms af salgsprisen - også selvom du ikke havde nogen moms at fradrage fordi du købte af en privat.

Vh
Lars

Fra Nykøbing F.
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm - Lyder som om, der kunne være en idé i at lave et dba for erhvervsdrivende...

Tak for det hurtige svar :)

Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv om svaret er ret bedaget - bliver det desværre ikke mere rigtigt af det :-(

En sælger skal ikke opkræve fuld MOMS ved gensalg af brugt udstyr - det momspligtige selskaba skal kun betale MOMS af den avance, som firmaet har på det brugte udstyr :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cypri:

En sælger skal ikke opkræve fuld MOMS ved gensalg af brugt udstyr - det momspligtige selskaba skal kun betale MOMS af den avance, som firmaet har på det brugte udstyr :-)

Det er noget sluder du påstår, for brugtmomsordningen kan ikke bruges i dette tilfælde, Da der jo aldrig er betalt moms af varen.

Varen skal pålægges moms ved salg til private.

 

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen er jo 100% sammenlignelig med en butik der køber varer til lager, og efterfølgende sælger en demo model med nedslag i prisen. Der skal udstedes kvittering på købet og det skal bogføres som et hvilket som helst andet salg.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Ravn:

Cypri:



En sælger skal ikke opkræve fuld MOMS ved gensalg af brugt udstyr - det momspligtige selskaba skal kun betale MOMS af den avance, som firmaet har på det brugte udstyr :-)




Det er noget sluder du påstår, for brugtmomsordningen kan ikke bruges i dette tilfælde, Da der jo aldrig er betalt moms af varen.


Varen skal pålægges moms ved salg til private.


 


Mvh


Ravn



Trådstarter betalte da moms da han købte det oprindeligt. Hvorfor gælder brugtmomsordningen ikke?
Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (17 indlæg)