Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed. Af- eller nedskrivning?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål som jeg gerne vil have lidt hjælp til :)

Hvordan er reglerne omkring af- eller nedskrivning ved enkeltmandsvirksomhed (hvis der er nogen forskel) - er ikke lige helt sikker på ordvalget - men forklaring følger så no worries.

Hvis jeg f.eks indkøber noget til min virksomhed, som jeg så senere gerne vil skille mig af med - hvad gør man så for ikke at få ballade med SKAT?

Ex. Jeg indkøber laptop til min virksomhed. Pris 5000kr. 4-5 år senere er den "slidt ned", eller måske ikke længere anvendelig til de opgaver den skal bruges til. Jeg vil derfor gerne have en ny... Hvordan gør man så? Jeg kan vel ikke bare smide den ud og købe en ny? Så mangler der vel udstyr for 5000kr i virksomheden - selvom den ikke længere repræsentere en reel værdi.

MVH, Tommy

Fra København
Tilmeldt 25. Jan 10
Indlæg ialt: 74
Fra  Pumacode Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har forstået er computeren afskrevet ligeså snart du køber den, fordi den kun koster 5000kr.

Den er altså 0 kr vær ligeså snart du har købt den.

 

Anders

Fra København
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig - det er blot en omkostning som alle andre og straksafskrives.

Koster PC'en over 12300kr er det derimod et aktiv, og afskrives med f.eks. 25% per år. Dette vil stadig betyde en værdi på 0 efter 4 år.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

25% saldoværdi...så computeren stadig noget værd!

Det er ikke 25 % lineær afskrivning.

MvH

Peter

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var ikke rigtig nogen af jer der svarede på mandens spørgsmål... hvad kan/må han gøre med sit "gamle" udstyr.

Jeg er lidt nysgerrig ang. svaret også. da jeg har haft samme tanke, men indtil videre blot gemt alt mit gamle itudstyr og telefoner på loftet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen han kan bare smide det ud........det er jo straksafskrevet.

MvH

Peter

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Så kan jeg rydde op på loftet! Smile

Er det forbudt at forære det væk ? Ved godt at ingen kan se om jeg har foræret det til naboens knægt eller smidt det ud, men er jo meget rart at kende reglerne i hvert fald.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Næ....forær du bare det væk.

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Jeg har stadig lidt svært ved at forstå det - det må da være noget af en gråzone... Det åbner da i hvert fald for en del muligheder for svindel.

Noget der ikke har en reel værdi for mig, må jo stadig have en eller form for brugtværdi - og det var mere det jeg var nervøs for - at der måske var nogle regler, der betød, at man ikke bare måtte smide ting ud, eller forære dem væk - uden ligesom at skulle gøre noget først.

Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

vassago:

Okay. Jeg har stadig lidt svært ved at forstå det - det må da være noget af en gråzone... Det åbner da i hvert fald for en del muligheder for svindel.

Noget der ikke har en reel værdi for mig, må jo stadig have en eller form for brugtværdi - og det var mere det jeg var nervøs for - at der måske var nogle regler, der betød, at man ikke bare måtte smide ting ud, eller forære dem væk - uden ligesom at skulle gøre noget først.

Nej du kan gøre med tingene som du vil... Når du er færdig med at bruge computeren kan du smide den ud, forære den til naboen eller male den blå og hænge den op på væggen. Helt op til dig. Hvis du smider en computer ud som du måske kunne have solgt for 500 kr. på dba, så er du jo bare en dårlig forretningsmand og det er der ingen regler imod at være :-)

Hvilke former for svindel tænker du på?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)