Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling til Apple App Store - privat eller firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg går og tænker på om jeg skulle begynde at udvikle programmer, som jeg kan sælge gennem Apples "App Store". I den forbindelse skal jeg beslutte om jeg skal sælge programmer som privat person, eller om jeg skal sælge dem igennem den enkeltmandsvirksomhed jeg allerede har.

Hvad er der af fordele og ulemper ved de to valg?

Jeg går ud fra at indtægter fra salg i App Store som privatperson skal opgives på selvangivelsen, og der skal betales skat af det? - Så ved at sælge gennem firmaet (som bruger virksomhedsordningen til at opspare overskud), så skal jeg kun betale virksomhedsskat af indtægten? - Eller hvordan fungerer det?

På forhånd tak for hjælpen

/Spas

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordelen ved firmaløsningen, som jeg lige har set det, er at du kan tilknytte øvrige udviklere til en "firmakonto".

Og derudover vil det være firmanavnet, der står som udgiver af app'en.

Jeg har selv netop ansøgt om at få lov at betale de DKK 599 for at komme med i iPhone Dev. programmet i mit private firma (enkeltmandsvirksomhed).

Det er dog lidt bøvlet - man skal faxe en kopi af registreringsbeviset fra SKAT - og firmanavn+adresse på Apple's ansøgning og registreringsbevis fra SKAT skal stemme 100% overens.  Så find lige registreringsbeviset først inden du ansøger, hvis du vælger firma ;)

Skattemæssigt har jeg ikke lige 100% tjek på det - men kunne da forestille mig, at hvis din virksomhed beskæftiger sig med udvikling af software - så vil SKAT nok mene, at indtægten vedrører virksomheden uanset hvad.

Jeg kan forstå på andre herinde, at der kan være lidt udfordringer med moms, da man får to forskellige afregninger fra Apple - én vedr. salg i EU og én vedr. salg uden for EU.  Men den tid, den fornøjelse :)

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jimmy

Tak for svaret. Mit firma beskæftiger sig i forvejen med software udvikling, så du siger at fordi jeg har sådan et firma vil SKAT mene at software jeg sælger som privat person er en indtægt for firmaet?

Jeg synes ikke altid det er logisk hvad SKAT tænker :)

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:

Tak for svaret. Mit firma beskæftiger sig i forvejen med software udvikling, så du siger at fordi jeg har sådan et firma vil SKAT mene at software jeg sælger som privat person er en indtægt for firmaet?

Jeg er langt fra sikker, men jeg mener bare tidligere at have læst, at når du er selvstændig erhvervsdrivende, så kan du reelt ikke bruge din "fritid" på samme branche som virksomheden.

Men egentlig vil du vel også helst have indtægten i firmaet, så du kan trække de 599 til oprettelsen og årlige abonnement samt evt. annoncering fra.

Vi kan håbe, der kommer nogle revisorer eller skattefolk forbi her og kommenterer lidt ;)

Fra Købehavn S
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spas,

Du skal blot være opmærksom på at der er 100.000vis andre programmører der tænker præcis det samme som dig, og det er en hård kamp at komme på top-download listerne samt tjene gode penge på det. Og tro mig, hvis du tror du har fundet en guld idé til en app, så er der 100 andre der alledere har udviklet tilsvarende...

Vi løser skræddersyede iPhone, Android apps for virksomheder. Du er velkommen til at hjælpe os i stedet for, så skal du ikke opfinde den dybe tallerken. Det gør vores kunder:)

www.insilico.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)