Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. tekstil outsourcing. Nogle tipps.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammenSmile!

Efter nogle overvejelser og opnået erfaring i branchen har jeg besluttet mig til at skrive en lille info post vedr. tekstil outsourcing til andre lande, bla. Ukraine. Der findes muligvis allerede den slags info her i en eller andet tråd, men måske kunne man supplere hinanden her i min og jeg tror, at mine kolleger, som også arbejder for andre lande, godt kunne komme med nogle friske bemærkninger.

Så én af mine beskæftigelser pt. er rådgivning som agent/mellemled jeg arbejder for den danske og den ukrainske side inden for tekstil branchen. 

I løbet af den sidste tid blev jeg flere gange kontaktet af interesserende som gerne ville starte sin egen produktion i Ukraine. De var næsten alle sammen ny begynder og derfor stillede de samme spørgsmål, som jeg vil prøve at svare på og kommentere her.

Hvor skal man starte fra? Hvad koster det? Er det svært? osv.

1.       Inden man starter med at finde en producent i udlandet, skal man først og fremmes definere et eller flere produkter, som man gerne vil have produceret. Man kan ikke komme med nogen som helst prisoplysninger på et ubestemt produkt, for priserne afhænger af en masse kriterier, bla. kompleksitet af produktet, stof/tilbehør kvalitet, antal, leveringstid, logistik, told, osv.

2.       En god forretnings plan vil hjælpe til at lægge tankene/ideerne i orden og i nogle realistiske rammer. Men man skal desværre ikke forvente, at alt altid køre efter planen, for der kan komme mange uforventede ting i vejen. Finanskrisen eller den islandske vulkan er gode eksempler på detWink. 

3.       Man skal have et kapitalgrundlag og en fornemmelse, af hvor meget man gerne vil outsource. Er det kun 100 stk. kan det ikke betale sig pga. transport/told og andre spændende omkostninger

4.       Distributionskanaler er lige så vigtige, lige som et godt produkt. Selv produktet skal være noget, som markedet efterspørger, og ideelt, hvis det noget, som ikke allerede findes eller bredt repræsenteret. Så en markedets analyse og et markedets kendskab er altid fordel. 

5.       Prototyper eller i det mindste afprøvede mønstre af ønskede varer er en kæmpe stor fordel, som vil hjælpe med at undgå misforståelser og spare en masse penge og tid(som er også penge). Der er findes nogle preproduktions virksomheder i DK, som kunne hjælpe med prototyper, mønstre osv., hvis man ikke har selv de nødvendige kompetencer.

6.       Forståelser af toldprocessen inden import eller tolling (tolling betyder (kort sagt), et samarbejde mellem en kunde og producent, når kunden leverer eget stof og tilbehør osv. til produktionen). Fordelen erat man ikke betaler told omkostninger ved levering af produktionsmaterialer til producentens land og ved transporteringen af færdige varer tilbage til kundens land)

7.       Vær parat til at håndtere den mentale forskel, hvis du ikke bruger en god mellemleds agent, som kan hjælpe til at glatte problemerne ud.

Det var det, som er kommet i mine tanker pt…

Held og lykke med jeres idéer!

Kom af sted!

Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, MichaelSmile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)