Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der har erfaring med Ruby on Rails?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Min programmør har arbejdet med Ruby on Rails til en portalløsning til min virksomhed. Jeg har ikke selv forstand på kodning, men har bakket ham op, da hans argumenter omkring ROR har været i orden (efter min vurdering).

Er der nogen herinde, som har erfaringer med ROR? Fordele? Ulemper?

Hilsen Martin

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Du er ved at starte en mindre religionskrig ved at stille sådan et spørgsmål ;)

Jeg vil kun blande mig på lavpraktisk niveau, da jeg ikke har praktisk erfaring med Ruby (udover at jeg har fulgt Rails-scenen i lang tid, men selve sproget synes jeg bare ikke er tiltalende overhovedet). Men én stor kæmpe ulempe ved Ruby er at der ikke er ret mange der bruger det herhjemme. Der er sikkert nogle få Ruby-kodere der vil modsige mig, men set i forhold til den massive skare der koder eksempelvis PHP og .NET er den Ruby-kodende del hysterisk lille, og den professionelle andel heraf er endnu mindre. Så chancen for at rende ind i ressourceproblemer er langt større, medmindre man går til udlandet hvor der er lidt flere om budet - men så kan man i princippet ligeså godt vælge en af de andre teknologier, hvor der er mange flere lokale ressourcer til rådighed.

Fordele.. tjah, det er gratis at sætte miljøer op, ligesom PHP :)
Ellers er det ligeså godt/dårligt som alt muligt andet.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg vil give Uffe ret. Det kan godt vaere et problem at finde de rette ressourcer til programmeringen, selvom frameworket mig bekendt er ret godt. Jeg mener det er ret kendt i USA. Og lavet af en dansker?
Vi er selv involveret i et mindre ROR projekt lige nu, og det har vaeret besvaerlig at finde kvalificerede folk, selv her i bulgarien. Hvordan er det saa ikke i lille DK :-)

Ellers tror jeg man skal spille paa de sikre heste, php og .net. Bare min vurdering :-)




Fra København N
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Dit spørgsmål er svært at svare på. Ligesom når du spørger hvilken bil der er bedst, så vil du ofte få svar der tager udgangspunkt i svarerens oplevelser. Og ofte er disse ikke så objektive :)

Den største flaskehals ved udvikling er programmøren og det er også ham der ofte koster en masse penge. Sproget kan være nok så smart og hjælpe nok så meget, men det er stadig programmøren der skal skrive det. Derfor er det ret vigtigt vedkommende befinder sig godt med sproget og kan det ordenligt.

Af fordele syntes jeg at:
- Man får lavet meget med få linjers kode. Koden er også nemt at få pæn. Fx forventer RoR at du følger deres principper, og dermed få du delt koden op på en pæn måde. Noget man fx i PHP miljøet ikke ser så ofte
- RoR community''et er meget mere fokuseret på hvordan koden gøres pæn, hvordan man undgår at gentage det kode igen og igen. Indtil videre er mit indtryk at den gænse RoR programmør er en bedre programmør end eksempelvis PHP folk - måske fordi at RoR større krav. Men det er sikkert noget der ændre sig med tiden, når RoR bliver mere mainstream.

Ulemper:
- Performance. Ja, man får en masse funktionalitet med få linjers kode, men det koster lidt i performance, hvis man sammenligner med fx PHP.  Om det er et problem for dig er dog usandsynligt. RoR er ofte hurtigt nok til langt de fleste hemmesider - det er først et problem når man få en høj volume. Og selvom man gør det, så har folk fået det løst.

Og ellers er jeg enig med Idenion - at finde folk der kan kode det, er nok det største problem, hvis din programmør nu en dag ikke gider mere. Men RoR har ret meget vind i sejlene, så det er et problem der svinder med tiden. Men, sammenlignet med asp, php osv, så har RoR langt igen :)

Personligt, så kommer mine fremtidige projekter til at være RoR baseret (men jeg er ret sikker på at programmøren ikke skrider fra mig - med mindre jeg bliver skitzofren :)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Idenion:
Ja, jeg kan se, at det nærmest var at starte en krig. Men som udgangspunkt kan jeg også se, at de fleste er imod RoR.... Dog ser det ud til, at der måske kommer til at ske en del i fremtiden omkring RoR?

Som nævnt i en anden tråd (http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=9397) kan projketet ikke gennemføres af min programmør, så jeg står netop nu med problemet om at tilknytte yderligere mandskab på opgaven. Det kan i værste (bedste?) fald betyde, at det hele skal kodes om... :-)

Hilsen Martin

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
ulli:
Det er faktisk også frameworket, og den orden som ses i kodningen, som overbeviste mig om, at RoR var det rigtige valg. Men der er vel på vej frem, siden du også er involveret i et RoR projekt?

Hilsen
Martin

Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin

Nu er jeg ikke programmoer, saa jeg vil helst ikke udtale mig alt for meget om fremtiden af ROR :-)
Men jeg er sikker paa det nok en dag skal blive mere populaert. Nok bare set spoergsmaal om tid. Om det bliver i DK, vil jeg ikke udtale mig for meget om.

Jeg faar mange forespoergsler fra kunder omkring programmeringsprojekter, ud af dem er kun en meget lille del ROR. Saa lidt det faktisk kan taelles paa en haand :-)

Da vi involverede en os i ROR projektet, tog vi det som en udfordring og for at laere mere om ROR, for hvis det bliver mere populaert ville de jo vaere rart at kunne tilbyde det til mine kunder ogsaa :-)



Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Dennis:
Ha ha... ja, jeg fandt ud af, at RoR ikke nødvendigvis var den bil, som var foretrukket af flertallet :-)

Men der må jo være en grund til at du nævner, at du selv er på vej ind i RoR projekter? Fordelene omkring den pæne kode og muligheden for at genanvende koden bedre, var nogle af de argumenter, som overbeviste mig om, at RoR var et godt valg. Lige nu står jeg - som du så rigtigt rammer mit ømme punkt - med en programmør, som ikke får udført de opgaver, som jeg ønsker fra ham. Herefter er det svært at finde en afløser / ekstra mand på opgaven. Min oplevelse er, at han er en virkelig dygtig programmør, men at han også har for mange andre jern i ilden. Det har betydet, at udviklingen af min portal er gået for langsomt.

Jeg kan dog ikke lide det du nævner om performance, da jeg (selvfølgelig) forventer en del trafik på min portal/site. Jeg forestiller mig dog, at der opnås en større sikkerhed - og mindskelse af fejl i kodning - når kodningen i høj grad baseres på disse objekter/klasser/??? (sorry - jeg er NOOP), som kaldes.

Hilsen Martin

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Rails vil naturligvis udvikle sig ligesom alle andre teknologier gør det, og over tid vil der være flere og flere der bliver leveringsdygtige. Personligt tror jeg dog aldrig at det kommer op på samme niveau som det vi i dag ser på PHP og .NET platformen.

Og egentlig mener jeg ikke de fleste er imod det som sådan. Teknologien i sig selv er hverken værre eller bedre end alt muligt andet - eller rettere.. personligt finder jeg at Ruby bygger på nogle ret uhensigtsmæssige principper (det er så religionen der sætter ind). Men skal man være helt objektiv er det hip som hap. Rails er et godt framework som booster produktiviteten hos nogle, men jeg mener kun det er et spørgsmål om erfaring, teknik og de rigtige værktøjer. Personligt kan jeg udvikle ligeså hurtigt i .NET ved at bruge mine egne værktøjer, som enhver anden kan i Rails. Men jeg har så også brugt nogle år på at fintune mine teknikker og mine egne frameworks.
Dét som Rails i starten (og til dels stadig) levede højt på var den urimelige store hype der var omkring det, da 37signals launchede Basecamp som var bygget på Rails (eller rettere, Basecamps kodebase udviklede sig til at blive Rails). Derudover har David Heinemeier Hansson (skaberen af Rails, som ganske korrekt er dansker, nu bosat i Chicago) været rigtig god til at få ordet spredt via hans weblog og 37signals'' egen weblog Signal vs Noise. Han er til tider uhyggelig arrogant, men har alligevel en ganske pæn fanskare.

Jeg siger ikke at Rails'' popularitet er uberettiget, for det er et godt framework, men det indtryk jeg alt for ofte får når jeg læser blogs om Rails, er at en stor del af det er rent hype, og dernæst mener jeg ikke det er så revolutionerende som mange gerne vil gøre det til. Det er et godt værktøj, men der findes andre der er ligeså gode. Det som verden mangler, er nok bare at de tilsvarende produkter i andre teknologier får ligeså megen hype.. og det sker nok ikke lige over night :)

Og helt konkret mht. eksempelvis genbrugelighed af kode, så mener jeg faktisk at .NET slår alle på dét punkt. Lav en klasse, kompilér til DLL og du kan kaste den DLL ind i alle de projekter det skal være, om det så er en Windows applikation, webapplikation, web service eller whatever. Læsbarheden af kode mener jeg også er helt hen i vejret i Ruby, selvom jeg har en fortid der inkluderer både Perl, C++, Java, ASP og PHP. Men det er muligvis bare fordi jeg ikke bruger sproget aktivt. Og igen, religion.

Anyway, igen, jeg vil sige det vigtigste perspektiv i din givne situation er om du kan finde det nødvendige mandskab, og hvorvidt det er et safe bet at gå videre med RoR. Sidstnævnte tør jeg så ikke spå om.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Alternativt kan du kigge på LINQ som er med i Visual Studio "Orcas" release eller Subsonic som tilbyder et ror-lignende framework at arbejde med på .NET

 

Mvh. Joachim

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)