Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der har erfaring med Ruby on Rails?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er en stigende efterspørgsel på ruby on rails, så jeg tror da nok det bliver til noget større på et tidspunkt, efterhånden som folk får øjnene op for det.

Indtil videre er der ikke mange om der der tilbyder det her i landet, jeg har kun set et enkelte andet firma udover undertegnedes der tilbyder det.

I må jo sige til hvis I mangler hosting til jeres ruby on rails ting, så finder vi en aminopris på det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København N
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Martin: Sådan er det jo med smag; Nogle har smag, andre har ikke ;)

Jeg er ret glad for RoR og Ruby mest pga at det abstraktionslag der er. Jeg syntes det er bare sjovere at arbejde med RoR, fordi jeg nemmere får noget ud af den tid jeg ligger i projekterne, jeg får en masse gratis. Desuden er sproget Ruby meget mere rent end PHP som efterhånden har en masse "defekter" pga sin historie (folk vil jo gerne have at deres php3 scripts også virker under php4, osv. så det har lagt nogle begrænsninger hvad de kunne gøre for at rydde op). Men det er en meget subjektiv ting, hvilket også er årsangen til at der går religionskrig i den, når folk snakker om hvad der er bedst. Andre sprog har alternativer.

Det med performance; hvis jeg var dig, ville jeg ikke frygte det så meget. Performance problemer kan ligeså vel blive din database - men har du så tænkt dig at skifte den ud nu? PHP scripts kan også performe dårligt uden det er PHPs egen skyld. Men når man ser på "rå" kræft så er php hurtigere.
Men maskinekode er jo endnu hurtigere, men jeg tror ikke der er ret mange hjemmesider der bruger det alligevel :) 

Når jeg laver noget kode, så laver jeg, i princippet, så det er "perfekt" kodemæssigt. Derefter ser jeg så på, om jeg skal lave dele om hvis det kører for langsomt. Når du har et system at teste imod, så kan du præcist se hvor problemet er og løse det, og så skrive de dele om, så det bliver mere cpu-venligt. (Det er lidt sort/hvidt forklaret, man kan ikke bare kan kode løs naivt og så glemme at der er resource-begrænsninger - men der er heller ikke grund til at se problemerne, før de er der).

Koden skal jo skrives og efterfølgende vedligeholdes. Og det er jo oftere billigere at smide lidt flere penge efter hardwaren end at smide flere penge efter programmøren. Hardware bliver jo billigere ift ydelse - det kan man desværre ikke sige om programmering.

Det hele står og falder på programmøren. Hvis man vil lave noget hø, så kan det "bedste" programmeringssprog ikek gøre noget ved det. Omvendt, er man dygtigt kan man lave pæn kode "hvorsomhelst". Der er bare nogle sprog der egner sig bedre end andre. Men der er så mange forskellige sprog og frameworks derude, så jeg tvivler på at der er eet, der kan kaldes det bedst.

For mit vedkommende er RoR det bedste for tiden- til mig. Men jeg ville ikke råde dig til at bruge RoR for enhver pris - eller afvise at du skal. Det kommer helt an på gutten/gutinden der skal lave arbejdet. Men da der ikke er så mange RoR folk i DK, så taler det jo for at du finder et alternativ der er mere udbredt.

Idenion: Selvom jeg er mere positivt stemt overfor RoR, så syntes jeg du har ret i at der er for meget hype over RoR. Det er trættende i længden og jeg tror det kan skade RoR i sidste ende. Det er jo de færreste ting i livet der er entydigt godt eller skidt.  Jeg må sige at jeg er rimelig ligeglad hvad andre bruger, så længe det virker, fint. Så jeg har ikke synderligt tralvt om at belære andre om hvad de skal bruge. Og <i>hvis</i> jeg er mere effektiv end de er, så har jeg jo bare en konkurrencefordel :)
Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi, www.uk2.net, får flere og flere requests om ROR support på vores servere, vi kan se at det vokser ret kraftigt.

Er det ikke gutten bag 37signals der har startet ROR? Troede ikke det var en dansker.

:)
d.

www.onapp.com

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dennis, kunne ikke have sagt det bedre selv :)

Ditlev, nope. Jason Fried er manden bag 37signals, og han er altså ikke koder :). Men DHH tog som sagt koden bag Basecamp og gjorde et generisk framework ud af det.. som så har udviklet sig markant siden.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Og bare lige for at kaste ekstra info i tråden uden at tage speciel stilling til om RoR er en god eller skidt ting, så kan folk der står og  overvejer at skifte til RoR eller bare er generelt nysgerrige anbefales også at tage et kig fobi Django på www.djangoproject.com.

Jeg er hverken ekspert i frameworks, sprog osv, så det er bare en personlig anbefaling fra en der allerede har forsøgt at sætte sig ind i RoR, men fandt det lidt begrænsende og lidt for meget "skriv en blog på 20 min"-agtig, uden rigtig at præsentere mere generiske værktøjer til udvikling på en enkel måde. Django's MTV-model virkede bare mere logisk på mig og mine behov.

Django er et open source projekt og udviklingsframework baseret på sproget Python, som stammer fra udviklingen af et internt værktøj fra en størrer avis "over-there". Det har derfor ca samme historie som RoR med en praktisk applikation i baglandet og derfra vokset til et mere generisk værktøj. Django har dog ikke opnået den samme hype effekt i medierne som RoR. Det kan man så ligge i hvad man vil.

Så er man alligevel i gang med at finde nye "værktøjer" at lære eller står overfor at opgradere fra et scriptet udviklingsmiljø (som f.eks PHP), til et mere objekt orienteret (OOP) med de fordele det nu giver, så kan jeg anbefale at kigge nærmere på Django.

Django lider af samme problematik som RoR dog.. det er nyt og det kan være vanskeligt at finde udviklere der behersker det tilstrækkeligt, så vi ser det nok ikke som en standardløsning lige foreløbigt. Men til udvikleren der vil i gang med OOP-løsninger er det helt klart et værdig alternativ til Java, RoR, PHP-OOP m.v.

Dokumentationen vokser dag for dag og der er endda en open source bog undervejs på : http://www.djangobook.com/

Bare et lille indspark herfra

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
hehe ja, det er.. så kan jeg lære at skrive lidt langsommere.. tak for rettelsen.
Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)