Hej Alle Jeg er igang med at starte en ny virksomhed, et A/S og skal have en bestyrelse, men jeg ved ikke selv ret meget om bestyrelses arbejde, så det er lidt svært at finde ud af hvem der skal med i bestyrelse, og om medlemmerne skal have løn. Jeg har set forskellige steder at man kan komme på kursus i bestyrelsesarbejde, men det koster rigtig rigtig meget for et kursus på et par dage eller en uge. Er der nogen her som har gode råd til bestyrelses arbejde. Jeg har set at der er nogle artikler, som er skrevet til små virksomheder, på www.newb.dk, som er ganske gode, der er dog kun 2. afsnit, men der ser ud som om der løbende kommer flere. Er der flere steder med artikler og litteratur som dette andre steder ??
Med venlig hilsen Lars. |
Hej Lars.
Når mindre virksomheder skal finde kandidater til deres bestyrelse, bliver det alt for ofte personer med tætte personlige relationer til ejeren/ejerkredsen, men dermed opstår fænomenet "tante bestyrelse", så det må du ikke gøre...
Jeg vil anbefale dig enten at oprette en annonce på Amino Bestyrelsesbørs, hvor du i detaljer beskriver virksomheden, opgaven og hvad du forventer at de kommende medlemmer. Eller at du går lidt længere ud i dit netværk, og kikker efter relevante/kompetencer personer.
En god idé er også at have en advokat med.
Ang. honorering, så skal du nok forvente 50.000 pr. medlem + det dobbelte til formanden, hvis du ønsker en prof. bestyrelse.
Og hvis du leder efter en kompetent profil, så kik gerne på min LinkedIn profil i mit signatur - Jeg ønsker at deltage i flere prof. bestyrelser, og har bl.a. fem års erfaring med virksomhedsledelse og forretningsudvikling.
Hilsen Thor