Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produkt design for strategi

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er ny i disse forums, men har hørt at der er meget man kan lære af andre iværksættere, og er derfor kommet igang med at deltage i forskellige iværksætter forums.

Jeg læste en artikel omkring design som konkurrence fordel, som minder mig om Apple og B&O og deres succes, hvor design gør det muligt at sælge deres produkter til en højre pris, og samtidig skabet et stærkt Brand gennem design.

Design som konkurrence fordel.

Er der nogen som har erfaring med design, som evt. er designere eller som blot har nogle kommentarer til denne artikel.

Tak.

Den nye iværksætter

Lars H.

 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Der findes 'design' i cirka alting - om du vil lave et nyt produkt eller en serviceydelse. Tit er det virksomhedsstifteren, som 'leger'/er designer - men ofte kan ens produkt udvikles, hvis man taler med en designer (og, ja, den slags koster penge). Man kan derefter stå med et produkt/serviceydelse, som defirentiterer sig fra sine konkurrenter, og også uden, at ens produkt nødvendigvis behøver at blive dyrer - og man bringer sig derfor i en heldig konkurrencesituation.

Det er med andre ord helt forfejlet, at fokus på  'design' er lig med dyrer produkter - måske tværtigmod - men i alle henseende er målet bedre produkter, så man i det mindste er konkurrencedygtig (og i tilfælde, hvor designer og firma arbejder tæt sammen, kan man 'fremtrylle' noget helt unikt.)

Jeg håber selv på, at flere herinde på f.eks. Amino, kunne tænke sig at hyre en designer til andet end 'bare' at lave et nyt logo odsl., men så designeren også har mulighed for at rykke ved selve forretningsstrategien.

Kh David,
studerende på Danmarks Designskole, linien for industriel design.
www.davidchristensen.dk

 

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest synes jeg det er vigtigt at pointere hvad design egentligt er.. Det er jo et ord, der bliver brugt ulideligt meget disse dage!

Design er en proces, hvor man får funktion, teknologi, form, materialer osv. til at smelte sammen og understøtte det budskab man vil kommunikere med omverdenen. Design er problemløsning.

Det som man ofte forbinder med design er faktisk styling. Man har et klassisk produkt hvor alle problemerne allerede er løst og så giver man det nogle nye former og farver, der passer til tidens trends - det kalder man så design, men i virkeligheden er det bare styling eller det man kan kalde "skaldesign". Det er med andre ord gammel vin på nye flasker... Typisk vil denne type produkter være outdatet meget hurtigt fordi de er baseret på trends frem for problemløsning. 

Der hvor merværdien opstår i et produkt, er der hvor man formår at bringe nogle flere faktorer ind i produktet end udseendet alene. F.eks. forstår Apple at lave helstøbt løsninger hvor software, hardware, tilbehør, miljø og et stilfuldt/tidsløst design spiller godt sammen. B&O er kendt for at have innovativ teknologi og lydoplevelse sammen med deres ofte meget elegante og skandinaviske ydre. Derudover spiller brandet naturligvis også en rolle.

Hvis jeg skal give et kort svar på hvordan man kan tage mere for sine produkter: Gør noget mere ud af det! Alt skal gennemtænkes og sørg for at skærer ind til benet med budskabet i produktet. Det er faktisk ret simpelt - Sælg mange halve løsninger til lave priser, eller sælg færre gennemførte løsninger til højere priser. 

Det kræver meget energi at lave sådan et produkt ... godt design er ikke bare en pæn skal man smækker uden på sit produkt i sidste øjeblik. 

 

Et godt eksempel på hvordan man kan kende godt og grundigt design: Dengang jeg købte min Macbook Pro tænkte jeg at det var idiotisk at der kun var to usb-porte - alle pc'er kom jo med fem! Troede det ville være et kæmpe problem, men jeg har ikke haft problemer med det på noget tidspunkt! Men hvorfor lavede Apple ikke mere end to, hvis konkurrenterne havde fem? Fordi de i højere grad udvikler deres produkter til brugeren frem for markedet - det bevidner om grundig analyse af målgruppen og at de ikke vil konkurrere om ubrugelige funktioner som ellers ofte er tilfældet inden for elektronikbranchen. Less is more

Det var alt fra mig. Håber det kan bruges :)

mvh René W.
Grafsik Designteknolog og studerende på Arkitektur & Design linjen ved Aalborg Universitet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)