Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Home/media server og tablet

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoes !

Jeg kunne godt tænke mig en home/media server. Den skal primært bruges til at opbevare dokumenter, musik, film og diverse filer. Det er meningen at jeg skal kunne tilgå disse overalt, gerne med en eller anden form for web UI eller en slags ftp interface. Jeg har ikke ret meget forstand på dette som i nok kan høre :-)

Det er et kæmpe plus hvis den kunne streame musik/video direkte til et medie, eksempelvis min bærbare eller min telefon (nexus one - android).

Det hele skal derudover også helst fungere out of the box uden den vilde form for opsætning (programmering af integrationen). Det kan også godt være at det er mere fornuftigt at købe nogle plads hos eksempelvis bullguard eller andre hvor det er muligt, jeg ved dog ikke hvad ulemper og fordele er ved dette. Jeg synes bare det kunne være fedt at have sin egen lille gadget :-)

---

Derudover skal jeg "snart" starte på universitetet og jeg overvejede at investere i en tablet/slate pc. Den skal ikke have noget fysisk keyboard, altså den skal være ligesom apples iPad, ikke en bærbar med touchscreen. Det jeg havde tænkt mig at bruge den til var at skrive noter på, så håndskriftsgenkendelse er et must. Derudover skal den styres af en stylus og ikke med fingrene, da det er umuligt at skrive på denne måde. Der skal være et seriøst program noter.

Jeg så på engadget at eee tablet dukkede op på computex. Jeg synes denne virker interessant, men der dukker bare så skide mange tablets op lige i øjeblikket at det simpelt hen ikke er til at finde rundt i. Er der nogen der har et overblik og kan sige mig hvad jeg skal kigge nærmere på?

Jeg er ret varm på en microsoft tablet der har to skærme der arbejder sammen på en ret speciel måde. Jeg kan ikke lige finde et link til den, men jeg har set den omtalt på engadget et par gange, og den virker virkelig fed i demovideoerne. Jeg kan godt prøve at lede lidt længere efter et link hvis nogen er interesserede. Jeg mener dog ikke at der er nogen releasedate på den endnu :(

Håber der er nogen der kan svare mig på mine spørgsmål.

mvh. Mathias

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen gode ideer ?

Fra Faaborg
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 163
Fra  VNASOFT Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tellip A/S - Tlf. 50 100 444 - nad@tellip.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nhat Dang:

Tablet PC: iPAD med 3G, eller må du vente til næste år, så få du den: ACER EEE PAD

Media Server: WD My Book Edition  4 TB

Hope it help

Jeg kunne godt tænke mig en lidt uddybende forklaring af hvorfor du netop foreslår disse to? Kan ikke rigtig se at de lever op til noget af det jeg skrev i første besked.

Jeg havde selv kigget på denne server som jeg synes ser rigtig interessant ud, er der nogen der har erfaringer eller kender noget til den? http://www.netgear.com/Products/Storage/Stora.aspx

Jeg skal ikke have en ipad, min telefon kan mere end den kan xD Derudover er det ikke muligt at bruge stylus og der er ikke noget der ligner en seriøs noteapplikation. Jeg har ikke noget imod at vente til starten af næste år.

Den omtalte microsoft tablet hed "courier", men kommer åbenbart ikke på markedet alligevel :-(

http://www.engadget.com/2010/04/29/microsoft-confirms-kills-courier-in-one-fell-swoop/

Fra Faaborg
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 163
Fra  VNASOFT Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Jeg har nok læst din indlæg for hurtigt.

Du har ret i at WD My Book ikke kan stream video, mp3 og dog via et web-gui kan du få adgang til dine filer.

Med hensyn til Eee Pad det er igen min fejl, det er ikke ACER men ASUS der laver den. Nyhed om den ville kommer ud i butik næste år er fra GEAR

Beklager endnu en gange for mine "ikke så gode" oplysninger :)

Tellip A/S - Tlf. 50 100 444 - nad@tellip.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nhat Dang:

Hej Mathias,

Jeg har nok læst din indlæg for hurtigt.

Du har ret i at WD My Book ikke kan stream video, mp3 og dog via et web-gui kan du få adgang til dine filer.

Med hensyn til Eee Pad det er igen min fejl, det er ikke ACER men ASUS der laver den. Nyhed om den ville kommer ud i butik næste år er fra GEAR

Beklager endnu en gange for mine "ikke så gode" oplysninger :)

Haha ro på :-) Jeg tror vi alle har prøvet at læse et indlæg lidt for hurtigt igennem :) Jeg vil dog tage et lidt nærmere kig på eee pad, jeg havde læst en smule om den før, så jeg vidste godt det var ASUS :-) Tak for dit indlæg anyways.

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Prøv lige at kigge på disse servere som jeg selv bruger, og hvirkelig har meget glæde af.

http://tpsolution.dk/groenne-servere.aspx

De bliver leveret med Windows Home Server og er super nemme at sætte op, så der er adgang til alt udefra, på et super nemt web UI.

Derudover da det er en windows masine, kan den jo udvise med en masse andre funktioner.

Skriv gerne tilbage hvis dette skulle have interesse..

De bedste hilsner
Jesper Thorup

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Med hensyn til serveren ville jeg helt klart kigge på qnap eller synology.

De laver servere som fungere når du tilslutter dem, der medfølger dog ikke hardiske.

De har så mange muligheder at den alimindelige bruger ikke skal bruge dem alle, hvilke betyder at den både kan streame musik,film, ftp server og meget mere.

Kig her
www.synology.com
www.qnap.com

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey Mathias, hvad skal du læse? Smile

Jeg har selv en HP fætter stående med Windows HomeServer derhjemme, og jeg synes faktisk at det fungerer rigtig smooth. Plus at den har lidt processorkraft, så den kan klare at fodre et SqueezeBox system og Mediefunktionen i mit TV. Jeg synes installationen var meget simpel, og især synes jeg at installation af mere plads var let som en leg. Der er plads til fire harddiske, og du ligger vist nok ud med én enkelt på 1 TB. Når du skal installere ekstra er det bare at åbne skuffen og smide en 3,5" i. Så klarer den resten. Har du mere end 1 disk kan du i systemet vælge at der skal laves intern back-up. Så sørger den selv for at de filer du har bedt om back-up af ligger på to diske. Hvis en disk så crasher, er det bare at udskifte den med en ny, og så er det hele back'ed up igen. Eneste problem er selvfølgelig hvis to crasher samtidig, men det er lidt usandsynligt..

Jeg tror min næste hjemmeserver bliver hjemmebyg, men det er også fordi jeg er en værre nørd :o)

I forhold til at tilgå dine filer via nettet, skal du være opmærksom på flere ting, men klart det vigtigste er din internetudbyder. Det er meget forskelligt hvad de giver lov til, hvilke porte de evt. blokker, og om du har dynamisk IP..

Mht. tablet, ejer jeg selv en Lenovo X200 tablet. FANTASTISK maskine. Jeg kan ikke rose den nok. Det er Wacom som har lavet tablet systemet, og det fungerer ualmindeligt godt. Jeg havde før en HP TX1345, som kunne noget af det samme, men der var tablet'et fuldstænding ubrugeligt til andet end blær.

Nu er der kommer X201 tablet med i7 processor. Den er helt sikker værd at kigge på! Jeg har smidt en SSD i min, og det gør underværker for hastighed og batteritid. De fleste vil kunne klare sig med en 80 eller 128gb SSD, og sådan en er ikke så dyr længere.. 

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!! Jeg har dog stadig svært ved at vurdere hvilken en server jeg skal vælge. Et par af jer siger en med windoze server, jeg tror dog ikke det er det rigtige for mig. Jeg tror mere jeg har brug for noget med et online tilgangssystem, såsom dem Gustav foreslår. Jeg har bare brug for noget der er super nemt da jeg ikke gider at bruge tid på det, og det skal bare kunne tilgås hvor end jeg nu er. Jeg ved godt man kan få windoze server til at gøre disse ting, men det ville være federe hvis det bare virkede out-of-the-box.

Du skal have tusind tak for dit uddybende svar Michael. Jeg har også overvejet lidt at de billige homeservers der har det føromtalte system ikke har ret meget processorkraft. Så kan det bedre betale sig at købe en "regulær" serverløsning. Dog er jeg også en smule bange for mit elforbrug :-) De andre er ikke så konsumerende, heh.

MichaelValentin:
I forhold til at tilgå dine filer via nettet, skal du være opmærksom på flere ting, men klart det vigtigste er din internetudbyder. Det er meget forskelligt hvad de giver lov til, hvilke porte de evt. blokker, og om du har dynamisk IP..

Det vidste jeg faktisk ikke... Det er da helt klart at der lige skal tjekkes op på det før jeg beslutter mig for noget endeligt !!

MichaelValentin:
Hey Mathias, hvad skal du læse?

Datalogi regner jeg stærkt med :-) Håber på det bliver spændende (mere end STX, heh).

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)