Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Storage area network (SAN) og driftsikkerhed, er dette en sikker løsning til at sikre min database?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i kloge server amino'er

 

Jeg står og skal til at bestille en hostingløsning, og det er vigtigt for mig at undgå nogen form for tab af data i tilfælde af nedbrud.

 

I den forbindelse overvejede vi en RAID løsning så vi hele tiden har en backup, men der hvor vi ønsker hosting siger de at de tilbyder SAN frem for RAID.

 

Det jeg gerne vil vide er hvordan det forholder sig med sikkerhed i tilfælde af at noget skulle galt og hvordan det så står til med ens data og sådan noget?

 

Og er SAN at foretrække eller er den bedste løsning at lave backups f.eks en gang i timen,  hvis vores database er meget vigtig for os?

 

Hvis fordelene ved SAN kan uddybes lidt, vil det også være fedt :)

 

Mvh

Guldberg

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Guldberg:

I den forbindelse overvejede vi en RAID løsning så vi hele tiden har en backup, men der hvor vi ønsker hosting siger de at de tilbyder SAN frem for RAID.

Hvis de ordret har sagt sådan som du skriver her, så skal du vælge en anden udbyder. For så har de nemlig ikke en meter styr på hvad de laver.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Guldberg:

Jeg står og skal til at bestille en hostingløsning, og det er vigtigt for mig at undgå nogen form for tab af data i tilfælde af nedbrud.

Det er umuligt! På samme vis som at du ikke kan opnå 100% oppetid, kan du heller ikke garantere at du aldrig mister da. Særligt ikke hvis dine data løbende ændrer sig.

Nu har du ikke beskrevet din applikation nær godt nok til at vi kan give dig en konkret anbefaling. Men umiddelbart ville jeg bygge min applikation på en sådan måde at applikationen aldrig selv sletter eller ændrer noget for bestandingt, for på den måde at opbygge versionering af dine data, samtidig med vil jeg så opbevare en live kopi (replikeret) af dine data på to forskellige lokationer, f.eks. en i København og en i New York.

Samtidig med vil jeg gemme en kopi af hele databasen til en tredie lokation hver midnat, og så føre en log over udførte kommandoer (sql queries f.eks.) på databasen siden midnat og til nuværende tidspunkt, ligeledes på en tredie ekstern lokation, således at du både har en live og en non-live kopi af den aktuelle version af dine data.

Så er du sikret mod noget der ligner 95% af alle ikke-menneskelige fejl, og 75% af alle menneskelige fejl.

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Mikkel vil jeg anbefale dig at bruge en off-site backup løsning. Det koster lidt på trafikken, men du er sikret mere end med en SAN.

Lige nu har jeg kendskab til mindst én webshop der ikke kan få data ud fordi udbyderen har deres backup liggende lokalt. 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

I den forbindelse overvejede vi en RAID løsning så vi hele tiden har en backup, men der hvor vi ønsker hosting siger de at de tilbyder SAN frem for RAID.

Jeg vil forvente at de kører raid på deres SAN, så set fra din synsvinkel får du nok det du efterspørger..

Men en ting er at undgå at en defekt disk smider din backup i havnen, noget værre er hvis RAID'et går i stykker og ikke kan fikses.. Det er så her din backup kommer ind i billedet og du skal naturligvis sørge for at tage backup så jævntligt som du ikke kan undvære data.

Så hvis du kan acceptere at miste op til et døgns data, ja så er en backup en gang i døgnet fint nok til dig. Men hvis du ikke kan tåle at miste data ville jeg kigge i retning af en løsning med live replikering af din database til en anden server og så derudover tage jævnlig backup af din database. (Det kan med fordel gøres på den replikerede database)

På den måde minimerer du din risiko for at miste data.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis det er noget du vil høre mere om, men sådanne løsninger koster altså noget mere end blot et webhotel..

 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der blev skrevet til mig var noget i stil med serverne køre i et stort SAN disk system, som skulle være mere sikkert end at køre med RAID, og hvis en disk går i stykker så erstattes den med en ny og data ligger stadig på flere andre.

 

Vi får også backups af hele systemet hver dag i løbet af natten, og vi satser også på en offsite form for backup. Normalt vil dette også være fint, men vores hjemmeside skal gerne kunne sikre al ny data, da der er data som vil have betydning for vores kunder og at de ikke mister noget ny data som skulle være kommet i løbet af dagen.

Selvfølgelig kan man aldrig sikre sig 100% men jeg vil gerne sikre mig så godt som muligt, og tænkte i første omgang at ved at have en RAID løsning så har jeg i det mindste samme data på minimum en ekstra harddisk. Uden at det vil kræve at have backups kørende f.eks hver time.

 

Men hvordan er det præcist at et SAN disk system fungere?

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

Men hvordan er det præcist at et SAN disk system fungere?

I princippet er det bare en stor centraliseret harddisk-server, som deler en bestemt kapacitet med flere forskellige fysiske servere.

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

Det der blev skrevet til mig var noget i stil med serverne køre i et stort SAN disk system, som skulle være mere sikkert end at køre med RAID, og hvis en disk går i stykker så erstattes den med en ny og data ligger stadig på flere andre.

I givet fald er det en virtuel-server løsning du er ved at købe. Hvilket også kan være fint nok hvis du er klar over hvad det er og hvilke begrænsninger det medfører.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:

Normalt vil dette også være fint, men vores hjemmeside skal gerne kunne sikre al ny data, da der er data som vil have betydning for vores kunder og at de ikke mister noget ny data som skulle være kommet i løbet af dagen.

Hvis ikke du vil uddybe mere her, så vil jeg anbefale dig at hyre en teknisk rådgiver der kan se på jeres løsning og foreslå den rigtige platform til systemet istedet for at vi på skift forsøger at gætte os til det :)

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, ja det er ikke min mening at holde det hemmeligt, men min viden om det er stadig begrænset :)

Vi arbejder med asp.net, ved ikke om det hjælper  :P

Vi satster på at tage TDC Webmores løsning med Cloud hosting, og det var min overbevisning at det skulle virke som en dedicated server.

http://tdcwebmore.dk/hosting/cloud-services

Men hvis tilfældet ved SAN disk system er at samme data gemmes på flere diske så burde dette vel også være en forholdsvis sikker løsning... går jeg ud fra :)

 

 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)