Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil / privat bil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg er meget i tvivl om, hvad der kan svare sig i mit tilfælde: Fri bil eller privat bil. Jeg kan se, at emnet er blevet drøftet meget her på Amino. Men jeg kan stadig ikke regne ud, hvad der bedst kan betale sig for mig. Jeg håber meget, I kan hjælpe! :)

Jeg er ejer af et ApS. Og er ved at købe en brugt bil til kr. 165.000. Jeg kører omkring 8.000-10.000 km. om året.
Jeg har svært ved at vurdere, hvor mange af disse kilometre er for firmaet, men det ligger et sted mellem 50-60%.

Mine udgifter til bilen:

Forsikring: kr. 6.500,-
Benzin: Ca. kr. 7.000,-
Vægtafgift: kr. 3.800,-
Parkering: 1.300,-
Vedligholdelse: 2.800,-
Abonnement til vejhjælp: kr. 700,-

Årlige udgifter i alt: kr. 22.100,-

Som jeg forstår det, vil jeg blive beskattet af fri bil, såfremt jeg anvender en firmabil i privat regi. Beskatningen er altid, som minimum, 25% af kr. 160.000 om året, uanset anskaffelsesprisen. Er prisen højere end kr. 160.000, udgør beskatningsgrundlaget som udgangspunkt 25% af kostprisen. Det kan dog være højere, idet beskatningsgrundlaget altid er nyprisen i de første 3 skatteår.

Kan det passe, at jeg dermed vil blive beskattet af kr. 40.750,- i de første 3 skatteår?
 
Som alternativ kan jeg købe bilen privat og så selv afholde alle udgifter til benzin, forsikring samt reparation og vedligeholdelse mod at få kr. 3,56 pr. kilometer som jeg kører for firmaet.
 
Jeg har set denne side til beregning. Men kan det passe, at den ikke gælder mit tilfælde, da jeg både er ejer af firmaet og ansat i firmaet:

http://hosted.pwc.dk/extweb/fribil/fribil.nsf/FriBil?OpenForm

Med andre ord: De fordele der ligger for firmaet i at trække bil og udgifter fra i skat tilfalder jo mig i kraft af, at jeg er iværksætter. Kan det passe, at linket ovenfor kun henvender sig til ansatte?

Håber meget, at der er nogen af jer skarpe hjerner, der hurtigt vil kunne gennemskue, hvad der er smartest for mig.

Mange hilsner og på forhånd tak!
Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jo..da...den gælder skam også for dig.

Prøv at sætte tallene ind.................!

Når du ikke kører flere km p.a., er det lidt svært at gennemskue, hvad der bedst kan betale sig for dig, uden

en konkret beregnng.

MvH

Peter

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon.

Ved køb af en brugt bil til kr. 165.000,- vil det aldrig kunne betale sig for dig at have firmabil.

Du skal købe bilen privat og føre et nøjagtigt regnskab over din kørsel. F.eks. ved at købe en autolog kørebog som du kan købe med 30% rabat her på amino ved at klikke på Deres banner, og så udbetale dig selv skattefri kørselsgodtgørelse.

Glem alt om at fratrække biludgifterne erhvervsmæssigt, så længe du ikke køber en bil til over kr. 300.000,- Alternativet er at købe en bil på gule plader eller på papegøjeplader.

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Ja...er rigtgt som  Anders skriver.

Om du så vil føre håndkrevet kørebog eller bruge teknikken, er op til dig.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for dit hurtige svar. Men jeg er stadig en smule forvirret.

Jeg har prøvet at sætte tallene ind, men jeg bliver forvirret af, at programmet siger:

Fordel/tab for medarbejder ved fri bil:

Jeg forestiller mig, at der også må være tab/fordele for firmaet ved at købe bilen. Og da jeg er ejer af firmaet, skal disse tab/fordele vel også ind i ligningen. Eller er jeg helt galt afmarcheret...?

Mange hilsner
Simon

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej...regnestykket skal udelukkende ses fra din side, og ikke firmaets.

Men....det er næsten ligegyldigt med regnestykket, idet det ikke vil kunne svare sig for dig med fri bil.

Så køb den personligt, og få kørselspenge frea firmaet 3,56 pr. km erhvervskørsel.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)