Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pas på med kundedatabaser!

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Da ingen alligevel læser betingelserne for nyhedsbreve på diverse sider, så kan man som virksomhedsejer ligeså godt indføre at kunden ved virksomhedssalg accepterer en overdragelse af de gemte informationer under forudsætning af at de til enhver tid stadig kan framelde sig.

Det er jo en virksomheds værdi der er tale om, ligesom abonnementer for et blad som naturligvis kan overdrages ved et magasinsalg. Så spørgsmålet er(kan være, at man gør opmærksom på at folk tilmelder sig et nyhedsbrevs abonnement, hvor det så er abonnenter på en nyhedsbrev der sælges og ikke kundeinformationer.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Da ingen alligevel læser betingelserne for nyhedsbreve på diverse sider, så kan man som virksomhedsejer ligeså godt indføre at kunden ved virksomhedssalg accepterer en overdragelse af de gemte informationer under forudsætning af at de til enhver tid stadig kan framelde sig.

 

Ha - ja det er snedigt tænkt... Men jeg tror altså ikke den går. Så hut jeg hvisker har man faktisk også et vist ansvar for at brugeren rent faktisk læser betingelserne... Dvs. man kan ikke bare lave en eller anden dræbende lang tekst og så gemme alt muligt skummelt i den.

 

Lagersalg123 - JEN:
Det er jo en virksomheds værdi der er tale om, ligesom abonnementer for et blad som naturligvis kan overdrages ved et magasinsalg. Så spørgsmålet er(kan være, at man gør opmærksom på at folk tilmelder sig et nyhedsbrevs abonnement, hvor det så er abonnenter på en nyhedsbrev der sælges og ikke kundeinformationer.

 

Der er ingen der er uenige i at det er en værdi - ofte en ret stor værdi endda. Men det ændrer jo ikke på ens juridiske forpligtelser... I denne forbindelse er de altså at brugeren har lavet en aftale med virksomhed A og ikke virksomhed B - så firkantet det vel stilles op.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Der er ingen der er uenige i at det er en værdi - ofte en ret stor værdi endda. Men det ændrer jo ikke på ens juridiske forpligtelser... I denne forbindelse er de altså at brugeren har lavet en aftale med virksomhed A og ikke virksomhed B - så firkantet det vel stilles op.

Nej ikke helt ifølge min overbevisning, hvis man forbeholder sig retten til at overdrage informationerne til 3. mand i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. Så mener jeg den er god nok. Men det ved juristerne nok mere om.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Nej ikke helt ifølge min overbevisning, hvis man forbeholder sig retten til at overdrage informationerne til 3. mand i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. Så mener jeg den er god nok.

 

Jeg tror egentligt slet ikke man skal forbeholde sig retten til den slags, i forbindelse med en decideret overdragelse af en virksomhed. Nu er jeg bestemt ude på tynd is her... Men når man overdrager en virksomhed vil jeg mene virksomheden fortsætter med at eksistere som juridisk entitet.... Hvorfor aftalen mellem denne juridiske entitet og bruger naturligvis også fortsætter.

Men det er jo ikke tilfældet her.... Virksomheden er gået konkurs og holdt op med at eksistere.... Det er med andre ord en helt anden juridisk entitet, der begynder at kontakte brugerne.... og den juridiske entitet har brugeren jo ikke nogen aftale med.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:
Men det er jo ikke tilfældet her.... Virksomheden er gået konkurs og holdt op med at eksistere.... Det er med andre ord en helt anden juridisk entitet, der begynder at kontakte brugerne.... og den juridiske entitet har brugeren jo ikke nogen aftale med.

Ja præcis og dette kan man så skrive sig ud af i betingelserne. Hvordan det skal formuleres kan juristerne komme med et svar på. Det er jo sådan i dag, at man positivt skal tilmelde sig et nyhedsbrev, og dermed betingelserne for dette, hvorfor bolden i princippet er spillet over på virksomhedens bane for at udforme de betingelser der ønsker, så længe det ikke overtræder landets love.

Jeg tror at det er abonnements modellen man skal se på, da hver enkelt der tilmelder sig nyhedsbrevet abonnerer på dette. Der skal så naturligvis være en adskillelse mellem hvad der er abonnenter og hvad der er kunder, til trods for der vil være et naturligt sammenfald i de fleste tilfælde.

 

Køb ren argan olie her

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Da ingen alligevel læser betingelserne for nyhedsbreve på diverse sider, så kan man som virksomhedsejer ligeså godt indføre at kunden ved virksomhedssalg accepterer en overdragelse af de gemte informationer under forudsætning af at de til enhver tid stadig kan framelde sig.

Det tror jeg bestemt ikke er lovligt. Man giver sit samtykke til at modtage et nyhedsbrev og kun det nyhedsbrev. Derfor kan der godt være nogle der benytter metoden, men det gør den ikke mere lovlig.

Der er også nogle virksomheder der i forbindelse med konkurrencer skriver at man bliver tilmeldt et nyhedsbrev fra virksomhed a og et fra virksomhed b, samt div. nyhedsbreve fra "virksomhedens navn". Det er altså heller ikke lovligt. Man skal specificere hvad brugeren bliver tilmeldt til, og kan altså ikke bare skrive div. nyhedsbreve fra "virksomhedens navn".

Jeg forstår udemærket sagen, for man kan altså ikke bare overdrage nyhedsbrevmodtagere til et helt andet nyhedsbrev. Det er ikke lovligt.

Man kan sagtens sælge et nyhedsbrev inkl. modtagere, men så skal den nye ejer køre det eksisterende nyhedsbrev videre. Man kan ikke bare tilmelde alle modtagerne til et nyt nyhedsbrev, hvilket tilsyneladende er sket i denne sag.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Pilgaard Hejlskov:
Det tror jeg bestemt ikke er lovligt. Man giver sit samtykke til at modtage et nyhedsbrev og kun det nyhedsbrev. Derfor kan der godt være nogle der benytter metoden, men det gør den ikke mere lovlig.

Jeg kan ikke læse nogen steder at det skulle være ulovligt at have sine egne betingelser for modtagelse af nyhedsbrevet, derfor foreslår jeg også at juristerne kommer med kommentarer Smile

Erik Pilgaard Hejlskov:
Der er også nogle virksomheder der i forbindelse med konkurrencer skriver at man bliver tilmeldt et nyhedsbrev fra virksomhed a og et fra virksomhed b, samt div. nyhedsbreve fra "virksomhedens navn". Det er altså heller ikke lovligt. Man skal specificere hvad brugeren bliver tilmeldt til, og kan altså ikke bare skrive div. nyhedsbreve fra "virksomhedens navn".

Jeg er ikke sikker på det er ulovligt at de tilmeldes flere forskellige virksomheder på én gang, blot de sætter et flueben for hver virksomhed det drejer sig om.

En tænkt situation kunne være:

1. Tilmeld dig Viasat Nyhedsbrev og får mere at vide om vore services/ydelser og se hvordan din TV fremtid bliver din egen.

2. Du kan også tilmelde dig nyhedsbrev til vore partnere i sportens verden, så hvis du vil vide mere om Viasat Sport og samtidig få nyheder fra Sporten TV2.dk så tilmedl dig her..

...

Det er bare tanker, men kan ikke se nogen steder at det skulle være ulovligt.

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:
Ja præcis og dette kan man så skrive sig ud af i betingelserne. Hvordan det skal formuleres kan juristerne komme med et svar på. Det er jo sådan i dag, at man positivt skal tilmelde sig et nyhedsbrev, og dermed betingelserne for dette, hvorfor bolden i princippet er spillet over på virksomhedens bane for at udforme de betingelser der ønsker, så længe det ikke overtræder landets love.

 

Jo jo, helt bestemt.... Men min pointe er bare at man altså ikke bare kan udforme en eller anden snørklet tekst og så har man krav på brugerens førstefødte.... Hvilket vel også er det du skriver med henvisning til juristerne :)

Summa summarum er at man ikke kan tillade sig hvad som helst, bare man har pakket nok skrammel ind i sine brugerbetingelser....

 

Lagersalg123 - JEN:
Jeg tror at det er abonnements modellen man skal se på, da hver enkelt der tilmelder sig nyhedsbrevet abonnerer på dette. Der skal så naturligvis være en adskillelse mellem hvad der er abonnenter og hvad der er kunder, til trods for der vil være et naturligt sammenfald i de fleste tilfælde.

 

Jeg tror ikke det ville gøre en forskel... Brugeren indgår stadigvæk en aftale med "juridisk entitet A" og den kan ikke overføres til "juridisk entitet B", medmindre brugeren udtrykkeligt har tilladt det. Kan man så få forbrugeren til at acceptere dette er der naturligvis ingen ko på isen. Jeg tror dog man vil få temmeligt svært ved at få forbrugerne til at godkende sådan en aftale - dybest set vil de jo sige ja til at du kan sælge deres kontaktoplysninger til hvem du lyster.... Det tror jeg altså de færreste vil gå med til.

Medmindre du altså vinkler det ved at gemme en eller anden skummel klausul i brugerbetingelserne - men det mener jeg så som sagt ikke vil holde i byretten. Telia har f.eks. fået håret i klemme i postkassen for noget lign., hvor de ikke var helt klare i spyttet i forbindelse med deres indsamling af samtykke.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Jeg kan ikke læse nogen steder at det skulle være ulovligt at have sine egne betingelser for modtagelse af nyhedsbrevet, derfor foreslår jeg også at juristerne kommer med kommentarer Smile

Du må gerne have egne betingelser. Der er bare grænser for hvad du kan putte ind i de betingelser. Men jeg hører også gerne juristernes kommentarer Wink

Lagersalg123 - JEN:

Jeg er ikke sikker på det er ulovligt at de tilmeldes flere forskellige virksomheder på én gang, blot de sætter et flueben for hver virksomhed det drejer sig om.

Jeg mente ikke at det var ulovligt, at man bliver tilmeldt mere end ét nyhedsbrev. Men man skal specificere hvilke nyhedsbreve man bliver tilmeldt til. I mit eksempel, der skriver virksomheden at man bliver tilmeldt til div. nyhedsbreve fra virksomheden. Og det står vitterligt på denne måde. Dvs. uden at specificere hvilke nyhedsbreve og hvor mange!!! Dermed kan virksomheden bare blive ved med at tilmelde folk til deres nyhedsbreve, når de opretter nogle, for det har de jo accepteret i betingelserne.

Den går ikke Grandberg... Det er helt klart ulovligt.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)