Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Velgørenhed - Firma eller Forening?.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Herlev
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen.

Håber lidt på at der er nogen der kan give mig en afklaring på, hvad forskellen er ved at starte et firma op eller en forening, som udlukkende håndterer velgørenhed?. 

 

Hvad er der af fordele og ulemper?. 

Hvordan foregår processen?.

 

Håber at der er nogle der enten kan give mig nogle pointers, lidt mere info eller måske vise mig i den rigtige retning af, hvor jeg kan finde noget mere info. :) 

På forhånd tak.  

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Søren

Velgørenhed rimer noget bedre på forening end på firma, fordi et firma jo har til formål at tjene penge til ejeren.
Derfor er det vanskeligt at bygge en ordentlig troværdighed op omkring et velgørenhedsfirma.

Du kan læse i min bog (som er frit tilgængelig på nettet), blandt andet om hvordan du bedst organiserer forskellige projekter.

Start med at læse her: http://projekthæftet.dk/

mvh Hans

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren,

Det lyder spændende. Altid dejligt med velgørenhed :-)

Kan du uddybe lidt, hvad du mener med "udlykkende håndterer velgørenhed"? Altså hvad er det, du vil med dit firma eller forening?

Bedste hilsener

Tommy

Hej med dig :-)

Fra Herlev
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans: 

Det har du ret i. :) Dog søger jeg lidt mere info omkring vedtægter, regler osv omkring det med en forening.

Tommy: 

Ja det synes jeg bestemt også. :)

Kan faktisk ikke helt gå ind i meget specifikke detaljer, men firmaet / Foreningen vil udelukkende komme til at håndtere indsamling bl.a via nettet til diverse danske formål. :)  

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Det handler vel om, at du skal finde ud af, hvilke krav der er til dig, når du skal lave lige præcis det, du skal lave.

I den forbindelse kan jeg desværre ikke hjælpe dig, for det har jeg ganske enkelt ikke forstand på. Det er noget tid siden, jeg har læst Hans' projekthæfte, men jeg ved i hvert fald, at man kun kan blive klogere af alt det, han skriver.

Du bliver nok nødt til at søge konkret rådgivning, hvor du under diskretion kan fortælle en rådgiver, hvad dine planer præcist er. Der er mange, der har forstand på det her på Amino. Det vil jo være godt givet ud, da jeg ved at pengeindsamling er omgivet af mange lovkrav.

Rigtig god fornøjelse med det hele.

/Tommy

Hej med dig :-)

Fra Herlev
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Du bliver nok nødt til at søge konkret rådgivning, hvor du under diskretion kan fortælle en rådgiver, hvad dine planer præcist er. Der er mange, der har forstand på det her på Amino. Det vil jo være godt givet ud, da jeg ved at pengeindsamling er omgivet af mange lovkrav.

Rigtig god fornøjelse med det hele.

/Tommy

Det var faktisk også grunden til at jeg oprettede denne her tråd. :) For er helt i vildrede på det punkt. 

Men som der også blev skrevet tidligere, så er det svært for et firma at opbygge et godt ry, når det handler om velgørenhed, da firmaet jo også skal tjene penge og det kan være at folk dermed får en form for mistro til det. :) 

Har prøvet at søge rundt omkring på nettet, men har ikke kunne finde noget konkret på det her punkt. 

Så derfor håbede jeg på at mine medamino'er kunne give en hjælpende hånd. :) 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en forening skal det jo gerne være fordi, at din forening ikke driver virksomhed. Hvis du bare vil drive virksomhed.. så drop ideen med forening :)

Ellers skal du oprette det der hedder en erhvervsdrivende forening - og ideen med den er at I kan være flere om at dele udbyttet.

Hvis det skal tjene penge = kald det en virksomhed

Hvis det ikke skal tjene penge = kald det en forening  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)