Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

RSS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Sådan som jeg har forstået det er en af de store årsager til blogs popularitet at man nemt kan komme med indlæg, men bestemt også muligheden for at lave rss-feeds og på den måde få en masse links. Er det ikke korrekt forstået?

 

Men hvis man blot ønsker links-delen, behøver man så en blog? Altså, hvis man ikke ønsker feedback-delen, men blot artikler i traditionel forstand.

 

Kan man blot lave en rss-side og så bare tilmelde den forskellige rss-søgemaskiner? Ved I om de automatisk selv kigger efter opdateringer i ens feed, eller hvordan klarer man den, hvis man selv laver xml-filen?

 

Mvh.

Thomas :)

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Feeds er ikke forbeholdt blogs. Alle aviserne har RSS, Flickr har RSS, Gmail har så vidt jeg ved også RSS, osv, osv, osv.

Så du kan sagtens lave et RSS feed uden at du har en blog eller andet publiseringsværktøj. Det er blot nemmere hvis du har, så du ikke selv skal vedligeholde feedet :)

Btw, blogs ville IMO være populære uanset om der var feeds eller ej. Det er indholdet og interaktiviteten mellem forfatteren og læserne (via kommentarerne) der er årsag til populariteten og udbredelsen, ikke det simple faktum at man kan få opdateringerne i sin feedreader. Det er dog klart at feeds har mange positive effekter.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Alle tiders, tak for svaret!

Grunden til at jeg spørger omkring det med blogs er at jeg kan se at der tilbydes en del hostede løsninger som tilbyder rss. Hvis jeg nu selv blot lavede funktionaliteten med besvarelser ville det vel give nogenlunde samme resultat.

 

Ved du om de sider, indexer, etc. der lister ens feed også automatisk læser xml-filen med feed''et, så jeg ikke behøver at tilmelde siden rundt omkring igen og igen?

 

Mvh.

Thomas :)

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du oplever at andre feeds på disse index bliver opdateret (fx Technorati og overskrift.dk), er der tale om en robot der automatisk læser feedet. Så én tilmelding er nok.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Så de fleste feed-indexer opdaterer sig selv løbende (ved du hvor ofte, synes at jeg har læst et sted noget med at der typisk går et par dage)?

Jeg har læst hos nogle af de hostede blog-løsninger at i forbindelse med rss pinger de abonnenterne når der er opdateringer. Det er ikke noget man selv kan, eller hvordan?

 

Ja, du kan godt se at nu regner jeg med at du ved alt om rss.

 

Mvh.

Thomas :)

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kender ikke opdateringsfrekvensen, heck, jeg kender ikke engang ret mange af disse index, men du vil typisk kunne finde denne information et eller andet mystisk sted i deres faq eller lignende.

Mange af disse stiller også en pingservice til rådighed ja, og det går i al sin enkelthed ud på at du kan sende et "ping" til dem som indikerer at nu har du opdateret noget, fremfor at de skal stå og polle på dig hele tiden. Når de modtager et ping fra dig, går de så specifikt ud og læser dit feed, fremfor at læse dit feed hvert 5. minut (eksempelvis). Det er absolut den bedste løsning, især rent trafik-forbrugmæssigt. Hvordan disse services er implementeret og ikke mindst hvordan man tilgår dem fra egen kode er forskelligt. Der er heldigvis standarder på området, men man kan ikke regne med at alle følger dem. Hvis du koder dit eget publiseringssystem kan du implementere et automatisk ping når der sker noget i dit system, eller alternativt bruge services som fx Ping-o-Matic der nærmest fungerer som en gateway for alle mulige andre services. Lige præcis Ping-o-Matic kan man både lave et såkaldt RPC-kald til via sin kode, eller manuelt via ganske enkelt at udfylde formularen på sitet.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Alle tiders, tusind tak, Uffe.

 

Mvh.

Thomas :)

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Et RSS feed er en nyhedsservice. Det adskiller sig fra et email-nyhedsbrev ved at udgiveren=afsenderen ikke kender modtageren. Modtageren er annonym. Man ''abonnerer'' på et RSS nyhedsfeed ved at downloade det fra udgiverens hjemmeside. RSS nyhedsfeedet er en xml-fil som læses i en såkaldt RSS reader (sammenlign med Adobe reader til pdf-filer).

Den nye Internet Explorer 7 indeholder en RSS reader. Til Firefox kan man downloade et plugin med en RSS reader som hedder Sage (http://sage.mozdev.org/). Sage fungerer på den måde at man tilføjer et link til et RSS nyhedsfeed på samme måde som man vil tilføje et bogmærke i sin browser. Hver gang man så åbner bogmærket, så downloades den nyeste version af RSS nyhedsfeedet fra websitet.

 

Et RSS feed indeholder en overskrift og ganske kort tekst f.eks. en omtale af en opdatering med en ny artikel på udgiverens website. Overskriften er klikbar og linket viser tilbage til sitet, hvor man kan læse hele artiklen. Koden der skrives i RSS filen er ikke specielt kompliceret at skrive, men alt hvad der skal skrives flere gange (på hjemmesiden, i nyhedsbrevet, i RSS feed....) tager tid.

I et CMS er der ofte en funktion, der genererer RSS feedet med tekst fra nyhedssidens overskrifter og underoverskrifter. Man kan måske også lede efter et program/en service så man kan kode sine nyheder ind på forhånd til senere automatisk udgivelse/opdatering på websitet, så man ikke skal bruge hver mandag på at skrive nyheder og RSS feed.

Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det!

 

Det er meget normalt at man i sit rss-feed lister eksempelvis de sidste fem nyheder, ik''?

 

Mvh.

Thomas :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)