For ikke at skulle satse alt og alting på noget som jeg måske vil være pisseelendig til, havde jeg derfor - hypotetisk - tænkt mig at starte med et produkt der er nemt at have med at gøre, og derfor opfylder følgende krav: - relativt letomsætteligt - lille i form og størrelse, så det kan sendes i almindelige boblekuverter (dvs. ingen pakker) - noget som folk sjældent vil returnere for ombytning eller defekter (dvs. intet tøj, elektronik, cd/dvd og lignende) Jeg ved godt at man siger man skal vælge produktet ud fra hvad ens interesse/passion er, eller at man starter med idéen til et produkt først, men i dette tilfælde er det udfordringen ved at stable sådan noget på benene der driver værket - hvis man kan sige det sådan. Målet er ikke finansiel rigdom, men at kaste mig selv ud i og udvikle mig selv indenfor et helt andet fagområde - og at få den der oplevelse af at starte noget, bygge det op, og forhåbentlig en dag se det have udviklet sig til en succes. Nåja, drømme kan man jo altid ;) Spørgsmålet er: er jeg naiv at tro at perspektivet omkring den personlige udfordring er "grundlag" nok? Eller er der noget om den gamle cliché om at man skal have den brandgode idé til produktet først? Og indsæt selv andre relevante myter.. Hvad med jer webshopejere - har I bare haft den gode idé til et produkt fra starten, eller tænkte I som mig: "nu vil jeg sgu prøve noget HELT nyt"? Dernæst er jeg naturligvis også interesseret i at høre eventuelle forslag til produkter der opfylder ovenstående 3 krav, hvis man skulle have nogle.. |
Hej Uffe
"Spørgsmålet er: er jeg naiv at tro at perspektivet omkring den personlige udfordring er "grundlag" nok? "
Dette er utroligt svær at svare på uden at vide hvor din grænse går mellem succes og fiasko. Med rette indstilling og fokus på at holde omkostningerne nede burde du hurtigt kunne skabe et lille overskud. Sandsynligvis langt fra nok til at kunne leve af de på kort sigt, men et fundament hvor du kan vækste virksomheden. Ser du dette som en succes mener jeg bestemt at dette er nok.
Eller er der noget om den gamle cliché om at man skal have den brandgode idé til produktet først?
Hvis bare der er købere til produktet er der intet i vejen for at du finder et banalt mærkevareprodukt som sælges af mange andre. Men hvis du ikke har interesse / respekt for det produkt du forhandler er det måske ikke helt den tilfredstillelse du leder efter.
Hvad med jer webshopejere - har I bare haft den gode idé til et produkt fra starten, eller tænkte I som mig: "nu vil jeg sgu prøve noget HELT nyt"?
Jeg staretede meget som dig og viste at jeg gerne ville lave en webshop, og undersøgte alt det tekniske så jeg havde det klart. Så var der er en lang periode hvor jeg manglede der rigtige produkt. Dette fandt jeg da jeg på en messe mødte to energiske personer der stod og demonstrerede de sejeste japanske kokkeknive i foldet stål. Det opfyldte alt jeg ønskede: et cool produkt, noget jeg selv ville værdsætte, høj pris i forhold til forsendelsevægt. Bingo.
I hele forløbet har jeg arbejdet på fuld tid ved siden af, men fornemmelsen af at have sit eget og se det vokse er fedt.
Så fra mig af: Tro på det, læg en plan og et budget og grib chancen når den er der.
/Jesper