Jeg har i en række år gået med ideen om at udvikle et browser baseret spil, med udgangspunkt i "teknologien" bag de såkaldte 3D-chats. 3D-chats''ene er utrolig populære blandt de unge, og det er browser baseret spil også.
Min ide har gået ud på at smelte de 2 universer sammen, så spillet foregår i et real-time miljø, men ulempen ved dette er at det kun er brugere med IE 5+, der kan benytte spillet pga. DHTML & Javascript''s begrænsede muligheder i andre browsere (man kan evt. tilpasse til nogle browsere, men ikke alle)
Målgruppen er unge, men spørsgmålet er så om der økonomisk set er potentiale i sådan et projekt?
Hvis ja, er der nogle (med kompetancer i JS & DHTML etc.) der er interesseret i at begynde på sådan et projekt?
Det lyder næsten som et projekt vi ville have lavet hos Jubii i de gode gamle dage
JS/DHTML er lige så naturligt for mig som at drikke vand . Rent teknisk skal du overhovedet ikke bekymre dig over mindstekrav såsom IE5+, sidst jeg selv tænkte på det som en hæmsko var i 1999 - i dag vil IE5+ som betegnelse allerede dække over 95% af alle potentielle brugere. Når du nævner DHTML samt begrænsninger i JS vil jeg gætte på at din specifikke viden om DHTML stadig er 5 år bagud, alt hvad du overhovedet har brug for til dynamiske web applikationer er i dag massivt standardiseret og massivt understøttet af alle browsere, hvad enten det er Internet Epxlorer, Netscape/Mozilla/Firefox, Opera, Safari, osv.
Selvom jeg elsker at rode med Javascript vil jeg kraftigt råde dig til at bruge Flash istedet. Det er mere intuitivt til at integrere billeder, lyd og video, har en mere konsistent klient/server understøttelse og har simpelthen en større udviklerskare - især det sidste gør det nemmere for dig at finde partnere eller senere outsourcet vedligeholdelse.
Men nok om det tekniske, det er såmænd blot detaljer i en langt større sammenhæng. Så er det langt vigtigere at du får skrevet en forretningsplan med et konservativt budget, defineret målgrupper (12-18 år? 18-25?), kigget på indtægtskilder (bannere/sponsorater? sms tjenester?) samt undersøgt markedsføring (hvor når du din målgruppe? viral markedsføring?).
Nu råder du mig til at benytte Flash og det forstår jeg da også fuldt ud, da der jo er et hav af muligheder. Men problemet med flash er jo nettop at der skal leves op til de massive forventninger. Som du nævner er det nemmere at intigrere lyd, video og billeder i sine applikationer, og derfor forventes det jo også at man gør det til det sidste. Nu hvor man alligevel vælger at udvikle et spil på fuldkraft, kan man jo lige så godt lave et ægte spil og prøve lykken der.
Og lige en anden ting: Hvor mange procent kan afvikle Flash filer i deres browser nu om dage?
Ja, jeg kan kun give Thor ret - fokuser på Flash! JavaScript og DHTML er efter min mening ok til mindre funktioner, men Flash er meget bedre til spil og interaktive programmer.
En anden mulighed er Java. Med Java kan du i princippet lave et "rigtigt" program som afvikles i browseren. Java er dog noget vanskeligere at gå i gang med, og det kræver en mere erfaren programmør end Flash. Der er helt sikkert flere Flash udviklere end Java udviklere derude på nettet.
De fleste har en Java fortolker installeret i browseren, da netbank og meget andet er baseret på Java. Og som med flash kan man jo bare lave et check når folk går ind på siden. Har de ikke de rigtige plugins kan man redirect''e dem til download sites.
jeg tror bestemt at Flash er det du skal bruge. Dog skal du, hvis muligt, prøve at holde dig 1-2 versioner bagefter for at få så få klientproblemer som muligt. F.eks kan Flash 5 en hel masse og de fleste funktioner i de nye versioner kan også laves i Flash 5 med lidt hjernevriden Når du ellers laver sådanneting i Flash, skal der lægges meget vægt på at grafikken er let, da det kan blive messy for enhver computer med mange tunge grafikelementer på skærmen samtidig.
Once in a while it's not the game that sparkles, but rather the players. Multifaceted interactivity and shimmering visuals just go so far in making a champion multiplayer title; people can give astonishments and plans that change the normal first-individual shooter or puzzler into a gladiatorial standoff or center campaign. https://classicarcade.mypixieset.com/