Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ville du blive gal eller glad?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille historie:

Jeg surfer lidt rundt og går i en butik jeg har besøgt før og køber et produkt.

I den forbindelse indtaster jeg personlige data som navn, adresse, alder og køn.

Jeg gennemfører købet og de mærkeligste ting begynder at ske.

Hver andet website jeg besøger efter købet, begynder at vise reklamer jeg faktisk finder relevante!

http://madopskrifter.dk/  viser mig pludselig en reklame for en RC Helikopter med en rabat kode der giver minus 10% hvis jeg fysisk kommer ned i butikken inden syv dage.

Biksen der sælger uhyret ligger 300 meter fra mit skrivebord!

Jeg tænker hvad fan... sker der?

Det fortsætter på andre sider hvor reklame og indhold intet har med hinanden at gøre men er 100% målrettet imod mig som person og hvor jeg fysisk befinder mig.

Ovenstående historie er fiktiv, og med det to spørgsmål.

Ville du blive gal eller glad, hvis du vidste at websites kunne dele dine personlige data imellem sig og derved give dig langt mere relevante reklamer / bruger oplevelse?

Selvom det er lovligt, er etik og moral et problem for de websites der udleverer data og dem der annoncerer?

/Martin

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Gal Angry

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad du beskriver er lige nøjagtigt hvad google forsøgte ved at hente MAC adresserne på routerne, ved deres street view.

 

JEg er ikke klar over om jeg finder det godt eller skidt.

Det jo skræmmende !

Fra København
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Banner annoncer er mere intelligente end mange mennesker går rundt og tror ;-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

For virksomheder er det jo en helt fantastik målrettet annoncering. Tænk at kunne får lov til at smide så målrettede bannere lige op i hovedet på den helt rette person!!! Wauu.

Men man kan som person føle, at man bliver overvåget......Indifferent

Plusser og minuser!

:-) Dorthe

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det i fremtiden er noget vi skal vænne os til. Også når vi render rundt med vores mobiler. Så når du går forbi Hr. Jensen Tøjbutik, kunne en reklame dukke op på din telefon og vise gode tilbud.

Det er jo lidt af det samme, skræddersyet indhold til dig og hvor du befinder dig.

Gal, glad.. kommer an på hvordan det bruges i praksis. I nogle situationer kan det være til gavn for mig som kunde, men samtidig bliver jeg jo overvåget.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sikker på at spam i sin tid startede med gode tanker. :) Man ønskede jo bare at hjælpe folk med relevante reklamer, hvad kunne der være galt i det? Smile

Hvordan ville du selv ha' det, hvis du på vej hjem fra arbejde, fik tilbudt en toupe fordi sælgeren mente at det så ud som om du havde brug for det. Wink Og igen 5 meter længere fremme, igen blev stoppet, fordi sælgeren mente, at du havde brug for et par nye bukser, dem du havde på var for slidte. Og 2 skridt efter igen blev stoppet, fordi sælgeren mente at du havde brug for en personlig vagt til at holde urelevante sælgere væk. Big Smile

Det er jo altsammen for din egen skyld, de ønsker jo bare at tilbyde dig relevante produkter. At du så aldrig har ønsket det, betyder vel ikke så meget?

Kommer snart...

Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

--> Tænk stort:

Det scenarie du beskriver er jo præcis det vi oplever i dag med alle de skod reklamer vi bombarderes med og ignorerer fordi de ikke er relevante.

Det jeg beskriver er at bytte netop disse ud med reklamer der faktisk giver mening mht. mig som person og ikke sidens indhold som Google gør det.

Eller taler du om GPS styret mobil marketing?

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Næ, det var mere et simpelt eksempel på hvordan noget der er "relevante", set fra sælgerens synspunkt, kan være fuldstændig uinteressant fra forbrugerens side.

"Relativitet" er jo subjektivt, bare fordi du tror at du har noget "relevant", som du føler vil revolutionere og forbedre forbrugerens livskvalitet uendeligt meget, betyder ikke at forbrugeren føler det samme.

Nøgleordet er "accept", så længe forbrugeren selv accepterer at modtage de "relevante" reklamer er der ingen problemer. Men hvis "overvågningen" sker uden forbrugerens viden og accept, ser jeg det som et stort problem og noget der ville gøre mig gal. I sidste ende ville det betyde, at jeg ville blackliste de/det virksomhed(er), der har benyttet sig af den form for markedsføring.

Kommer snart...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg får reklamer der passer til mig så vil det være helt fint. Vi må tænke på at når reklamerne er målrettet os, så ved de jo ikke HVEM vi er, men blot hvad bruger med id 34588273 har af interesser fordi vedkommende har været på 8 forskellige webshops hvor han har købt ting. Så det med overvågningssamfundet køber jeg ikke. 

Om Staten får en log fil fra min telefon om hvor jeg har været henne rager mig en papand. De kan alligevel ikke bruge det til noget. Der er idag allerede forsøg med at tracke mobiler for at danne sig et overblik over hvor der er mange mennesker for at kunne analysere trafikflow.

Vi bestemmer selv i sidste ende om vi vil købe fra de bannere vi ser dagligt når vi surfer rundt. Det er OS der styrer musen. Ikke computeren.

 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)