Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forumindlæg - hvem kan holdes ansvarlig

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg driver www.bryllup.dk - her har vi bla. et forum.

Forummet har af og til indlæg fra brugere, som har haft en god eller dårlig oplevelse med en forhandler.

Vi kontakter forhandlerne, der får negativ omtale, for at tilbyde dem chancen for at give deres side af historien - det er sjældent at de gør det, men så har vi i det mindste givet dem chancen.

I dag blev jeg kontaktet af en forhandler, som har fået en negativ omtale på forum. Han gav udtryk for at jeg, som siteindehaver, er ansvarlig og kan gøres erstatningspligtig for det, brugerne skriver.

Er det korrekt, at JEG kan få en sag på nakken hvis en bruger skriver, at hun eks. har opfattet en ekspedient som sur eller beklager sig over at maden til festen ikke var god nok?

HVIS jeg kan gøres ansvarlig, føler jeg da at det er en tikkende bombe under alle de mange fora, der er - det jo brugerne, der skriver - ikke mig - og jeg har ualmindelig dårlige oplevelser med at censurere noget. De, der får noget censureret i et forum, har det med at gå endnu mere til angreb.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan tilføje, at det er den udskældte kok i denne tråd der har kontaktet os med problemstillingen. Det er meget retvisende for den type kritik, folk kommer med, når den er negativ. Det er ikke noget med at de omtaler ekspedienter som pædofile eller lign :)

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Bortset fra nogle begrænsninger i Markedsføringsloven, som ikke dækker privatpersoner, må man i reglen godt fremsætte personlig kritik, og udtrykke holdinger. Det hører under ytringsfriheden. Men der er grænser, de er bare ikke helt sort/hvide.

Og det er rigtigt nok, at du som ejer af en debat kan gøres ansvarlig for det der skrives i den, men det er min oplevelse at det er ret sjældent det ender med egentlige sager. Ytringsfriheden er heldigvis fortsat temmelig stærk.
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Det har ikke noget med ytringsfrihed at gøre! Begrebet ytringsfrihed er kun juridisk relevant i forholdet mellem staten og borgerne.

Udgangspunktet er at skribenten er ansvarlig for sine egne ord.

Du er som tjenesteyder kun ansvarlig for andres ulovlige forumindlæg i det omfang du har kendskab til dem og ikke straks fjerner dem.

Men der er absolut intet "ulovligt" i indlæggene du linkede til. Tænk eks. på hvad Ekstra Bladet "Forbruger" del slipper af med at skrive af kritik...

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan da så afsløre at vi pt er sagsøgt i Sø & Handelsretten fordi en brudekjoleforhandler ikke kunne få os til at fjerne nogle indlæg, der var (i mine øjne) ganske alm. "serviceanmeldelse" fra nogle brude, der havde følt sig dårligt behandlet i den pågældende butik - og som i øvrigt stod i nogle tråde hvor andre brude omvendt gav udtryk for at have god erfaring hos den pågældende forhandler.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg syntes det er synd for de virksomheder der sagsøger pga dårlig omtale, de har tydeligvis ikke fattet at man med god kundeservice og almindelig dialog når meget længere end med trusler fra advokater og søgsmål.

Men i har vel nogle brugerbetingelser på sitet hvor i ansvarsfraskriver jer brugernes indlæg?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
> Det har ikke noget med ytringsfrihed at gøre!

Jo det har meget med ytringsfriheden at gøre. Det er ytringsfrihede, der giver os alle ret til, som udgangspunklt, at sige det vi vil. Men ytringsfriheden er ikke ubegrænset - man er stadig underlagt straffeloven. Og her kan både den der skriver noget, og den der formidler det have et juridisk ansvar.

Paradokset er, at jo mere man overvåger og har mulighed for at redigere i en debat, jo mere juridisk ansvarlig er man. Det er bl.a. derfor det har været svært at gøre ISP''erne juridisk ansvarlige for det der foregår på deres news servere, da de ingen overvågning eller redigering laver.

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Man kan altid sagsøge folk i det civilretslige system - men det betyder ikke at man får medhold :)

Man har som sagt ret til at ytre sig - også negativt, og alt muligt her i Danmark. Brokkeri er en helt lovlig folkesport. Det eneste man ikke må er, at forbryde sig mod andre love med det man siger eller det man publicerer. Men der er som sagt ret vide rammer - i hvert fald i Danmark, og endnu.

I Tyskland ser det værre ud. En dom tidligere på året, slog fast at en meget stor del af ansvaret ligger på udbyderen af debatten. Jeg har ikke set så markante sager herhjemme.

Og hvem er det så der har en interesse I at online mediers ytringsfrihed begrænses? Ja, det har de gamle aviser f.eks. Og deres lobbyister og forbindelser i det politiske system er stærke. Så, hvis vi vil kæmpe for online debatternes rettigheder her i Danmark skal vi nok igang med at gøre noget ved det ...

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lidt i samme situation. Dog er jeg (endnu) ikke blevet sagsøgt af nogen, men spørgsmålet er blevet meget relevant for mig. klp29, må jeg spørge hvordan sagen med brudekjoleforhandleren endte?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)