Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forumindlæg - hvem kan holdes ansvarlig

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Med forlig hvor vi slet ikke nåede til diskussionen om, hvorvidt den ene eller anden part havde ret.

Fremadrettet vil vores fora blive tilgængelige via et amerikansk selskab, idet netop amerikansk lovgivning i større omfang holder forum-indehaverne ansvarsfri for brugernes skriverier end dansk lovgivning.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

MEGET forenklet set er det sådan at udbyderen af et forum kan holdes ansvarlig hvis:

 

1. En bruger skriver noget, som er forkert a la "Brudekjoleforhandler sådan og sådan er dømt for pædofili"

2. Omtalte brudekjoleforhandler retter henvendelse til forududbyder og kræver indlægget fjernet fordi det er forkert

3. Forumindehaver ikke fjerner indlægget

Igen - meget forenklet sagt - og der er også masser af gråzoner for alle parter.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 20. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, mange tak for svar og forklaring. Jeg har ikke rigtig kunnet finde ud af, hvilken lov der tages i brug for den slags spørgsmål. Jeg kunne nemlig også godt tænke mig at finde ud af, hvordan ophavsretten er på forumindlæg. Umiddelbart ville jeg mene, at man må have en form for delt ophavsret med forfatteren af et forumindlæg, hvis man også på et eller andet niveau kan stilles til ansvar for indlægget. Jeg har dog ikke kunnet finde noget om det i oprethavsloven.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er jo den klassiske sag med Vordingborgkøkkenet som bliver krittisseret her: vok.dk Der er også mange andre eksempler på privatpersoner der opretter en hjemmeside fordi de er kritiske overfor et produkt eller en forhandler - og slipper af sted med det. /martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 06:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, så har vi endnu en idiotisk sag, hvor en forhandler først forsøger at snyde sig til gratis reklame på vores forum og derpå truer med politianmeldelse og advokater, hvis ikke vi igen fjerner det, de skrev, fordi de nu mener at vi har påført dem ekstra arbejde (som de vil have betaling for) ved at vi skrev til dem, at de naturligvis skulle betale for deres reklame, på lige fod med de andre, betalende annoncører.

"Modtager jeg ikke inden i morgen, torsdag d. 7. februar 2008, kl. 12:00 en bekræftelse på at du ikke fremsender en faktura til Jysk Serviceudlejning samt at alt der har med Jysk Serviceudlejning at gøre slettes fra Bryllup.dk, ingives en politianmeldelse til Aalborg Politi med henblik på et politihold. I den forbindelse vil advokatfirmaet Kragbak og Olesen blive indraget, med henblik på at føre en sag samt kræve erstatning for det ekstra arbejde din henvendelse har medført os."

Sikke en farce, hva? Lad os komme væk fra et land der støtter sådan en parodi af en måde at drive forretning på! Som opfølgning på ovenstående kan jeg sige, at vi er blevet enige om at den rigtige løsning for os er at oprette et amerikansk selskab til at stå for driften af forummet.

Vores forum kommer til at køre på 41 sprog og vi kan - i hvert fald i starten - ikke afsætte resourcer til at holde øje med hvad brugerne skriver, uploader af (copyrightbeskyttede) fotos osv. Eller for den sags skyld klaphatte, som ovenstående, der kan lave en he.... ballade ud af at de ikke kan få lov at snyde.

Det koster ca. 10.000 kr. hos www.valisinternational.com at oprette et amerikansk drift-selskab og i forhold til det ansvar man begrænser, så synes jeg det er en billig forsikring.

Jeg er dog i tvivl om hvor vidt man kan sige "ja tak - det kan godt være I har et amerikansk driftselskab, men når forummet er udbudt på dansk til danske brugere, er det den danske lovgivning der gælder og derfor er I stadig ansvarlige"......

Er der nogen der ved det? Er et amerikansk selskab rent faktisk blot et skridt frem og et tilbage?

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bestemt ikke flytte det til et Amerikansk driftsselskab. Dels er det, som du selv er inde på, meget tvivlsomt om du ikke alligevel ville kunne drages til ansvar under dansk ret, og endnu værre - du kan risikere at blive ansvarlig under Amerikansk ret! Og jeg tror ikke du får færre sager ved at placere det i USA - sagerne bliver bare 10.000 gange så store, og det gør erstatningerne også hvis du taber en sag.

I de kommende år må man desværre se i øjnene, at hvis man driver debatter online så er en del af arbejdet, at forsvare sig mod sindssyge anklager. Gider man ikke det kan man ganske enkelt ikke drive debatter i dag. Sur røv, men sådan er det.

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg bestemt ikke du har ret i - amerikansk lov er netop langt mere beskyttende overfor forum-udbydere. Formentlig netop fordi retssystemet ellers (netop i USA) ville blive overbelastet af den type sager......

Hvis nu bare jeg kunne finde der, hvor jeg har læst det..... :)

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

I øvrigt må det nu stadig have en vis præventiv effekt, hvis man føler sig forurettet men skal omkring et firma i udlandet med sin klage.

Altså jeg kan ikke tro at eks. politiet i ovenstående tilfælde ville gøre noget særligt, når de fandt ud af at der var tale om et amerikansk firma. Jeg har selv prøvet at melde en konkurrent for hacking og uanset om vi leverede stort set alle beviser, faldt sagen, da vedkommende bor i Sverige for at få en billig bil...og dermed også hører under svensk politi.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke du har ret. For det første skriver du jo selv her, i et offentligt tilgængeligt forum, at du alene ønsker at flytte debatten, for at slippe for dansk juridisk ansvar. Den tror jeg simpelt hen ikke det danske retsvæsen hopper på. Og så glemmer du, at i USA kan enhver anlægge en civil retssag, på samme måde som i Danmark. Forskellen er som sagt bare at det bliver langt mere bekosteligt for dig der - både sagen, og i særlig grad hvis du taber.

Hvis man vil lege gemmelege med retssystemet, så er det første man skal gøre, at holde sin mund 100% med det :)

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen vi er sgu ikke ude på at lege gemmelege :)

Vi ønsker naturligvis at placere / drive forummet på en måde, der er mest hensigtsmæssigt.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)