Hej Alle! Jeg har stillet det her spørgsmål til mange eksperter og fået nogle temmeligt uldne svar, så nu prøver jeg at spørge de virkelige eksperter (men starter lige med lidt smiger :) Spørgsmålet er: Er det på kant med markedsføringsloven, hvis man inkluderer f.eks. et godt tilbud i transaktionsmails? Med transaktionsmails mener jeg automatiske mails som afsendes som bekræftelse, notifikation eller lignende formål, f.eks. i forbindelse med et køb, bestilling, at man har udfyldt noget, bedt om noget osv. Et eksempel kunne være at man i mails som notificerede kunden om at en vare er blevet afsendt, inkluderede en kort tekst med et godt tilbud og et link. Ville det være lovligt, så længe mailens primære budskab er centralt placeret? På forhånd tak! -Martin |
Dit spørgsmål kan gribes an fra forskellige juridiske vinkler.
Min første tanke: Der er tale om spam (mfl § 6, stk. 1), fordi du henvender dig pr. e-mail med reklamer uden at have fået tilladelse til netop det. At en kunde har samtykket til en bekræftelsesmail er det ikke det samme som samtykke til at modtage e-mail-markedsføring.
Min anden tanke: Du kan lovligt indføje visse reklamer for egne "tilsvarende produkter" efter mfl § 6, stk. 2 når først dine kunder har givet dig deres e-mail-adresse i forbindelse med et salg.
Konklusion: Om det kan lade sig gøre kommer derfor an på de konkrete omstændigheder, bl.a. hvad og hvem du reklamerer for og evt. om du har fået kundernes samtykke og omfanget af det samtykke.