Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklame i transaktionsmails

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle!

Jeg har stillet det her spørgsmål til mange eksperter og fået nogle temmeligt uldne svar, så nu prøver jeg at spørge de virkelige eksperter (men starter lige med lidt smiger :)

Spørgsmålet er: Er det på kant med markedsføringsloven, hvis man inkluderer f.eks. et godt tilbud i transaktionsmails?

Med transaktionsmails mener jeg automatiske mails som afsendes som bekræftelse, notifikation eller lignende formål, f.eks. i forbindelse med et køb, bestilling, at man har udfyldt noget, bedt om noget osv.

Et eksempel kunne være at man i mails som notificerede kunden om at en vare er blevet afsendt, inkluderede en kort tekst med et godt tilbud og et link.

Ville det være lovligt, så længe mailens primære budskab er centralt placeret?

På forhånd tak!

-Martin

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit spørgsmål kan gribes an fra forskellige juridiske vinkler.

Min første tanke: Der er tale om spam (mfl § 6, stk. 1), fordi du henvender dig pr. e-mail med reklamer uden at have fået tilladelse til netop det. At en kunde har samtykket til en bekræftelsesmail er det ikke det samme som samtykke til at modtage e-mail-markedsføring.

Min anden tanke: Du kan lovligt indføje visse reklamer for egne "tilsvarende produkter" efter mfl § 6, stk. 2 når først dine kunder har givet dig deres e-mail-adresse i forbindelse med et salg.

Konklusion: Om det kan lade sig gøre kommer derfor an på de konkrete omstændigheder, bl.a. hvad og hvem du reklamerer for og evt. om du har fået kundernes samtykke og omfanget af det samtykke.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Det korte svar er: lad være....

Iflg forbrugerombudsmanden er det ikke god markedsføringsskik at sende information som ikke specifikt er ønsket.. Du skal kunne dokumentere at bruger/læser/emne/kunde har ønsket lige netop den sendte information.

En lovlig måde at sende tilbud info mv er fx ved tilmelding af nyhedsbrev, hvor der under oprettelsen tilkendegives aktivt (ved afkrydsning af fx flueben) at man ønsker at modtage fx tilbud, nyheder fra Firma xx. Herefter kan sendes en målrettet mail.  Transaktionsmail som er svar på en tidligere handling bør som udgangspunkt ikke indeholde andet en bekræftelse, tak for svar, leveringstidspunkt mv.  

Det er en gråzone, men der er tidligere faldet flere bødestraffe på dette område, så "better safe than sorry"

Mikkel Lynge

Tilmeldt 26. Feb 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel og Kristian

Tak for svarene begge to - de var knivskarpe og meget nyttige. Det er jeg glad for :)

 

-Martin

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)