Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beskatning af fondsmidler?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

 

Jeg har et par spørgsmål som jeg vil høre om nogle af jer skatte-eksperter kan hjælpe mig med at besvare

 

Om alt går vel modtager jeg inden længe et positivt svar på en ansøgning om fondsmidler til et innovativt designprojekt. Beløbet er på ca 500.000 som jeg modtager som enkeltmandsfirma. Projektet kører over et år (1/9-2010 til 1/9 2011) og jeg er derfor lidt i tvivlom hvordan jeg beskattes.

 

Altså, jeg forbenter at bruge 200.000 af pengene på projektet i 2010 ...men hvad så med de resterende 300.000?  ...Hvis jeg skal betale alm. indkomstskat af disse penge så har jeg jo ikke likviditet til at gennemføre resten af projektet. Og selv om der er 100.000 indregnet i projektet som projektledelse til mig selv, vil jeg vel blive beskattet af det "overskydende" ubrugte beløb som jo normalt ville tælle som overskud af virksomhed

 

Er der nogle metoder hvor jeg kan undgå dette?  ....eller kan det hjælpe noget lave et Aps?

 

Jeg er godt klar over at jeg til syvende og sidst kommer til at betale skat af overskudet, men omvendt er det jo heller ikke fair at jeg oartout SKAL nå at bruge de 400.000 som er tiltænkt finansiering af projektet inden nytår, blot fordi jeg nu tilfældigvis modtager pengenen sidst på året

....og kan jeg overhovedet "overføre" fondspenge som jeg har modtaget i mit enkeltmandsfirma over til et nyoprettet ApS?

Gode input er velkomne!?

 

Hilsen

AJ

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..Hvad forstår du under fondsmidler, når det er et enkeltmandsfirma og ikke en fond eller en

forening vi taler om?

MvH

Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

det er en privatejet erhvervsfond som støtter innovative sociale projekter  ....og de støtter både privatpersoner, offentlige instanser og erhvervsliv  ...så alt et beløb jeg modtager mod at gennemføre et projekt jeg selv har søgt om penge til

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er jo normalt helt forfærdeligt forkert at skrive videre på så gamle indlæg, så beklager på forhånd hvis nogen får kaffen galt i halsen!

Men - da der jo aldrig kom noget svar på spørgsmålet, og da jeg sammen med mine partnere i dag står i præcis samme situation, lige bortset fra at vi er et selskab (s.m.b.a), synes jeg godt det kan undskyldes! Specielt eftersom siden her stadig lander højt på Google når man søger svar på det spørgsmål.

Altså, situationen er som den vedkommende ovenfor stod i i sin tid: Vores virksomhed har fået bevilget et 5-cifret beløb fra en fond, hvoraf vi har fået første rate, omtrent halvdelen, udbetalt i sidste kvartal af 2013.

Vi har ikke haft praktisk mulighed for at bruge pengene, fordi projektet som vi har fået midler til er meget pladskrævende, og vi har manglet en grund at bygge på. Det har vi nu fundet i 2014 og vi kan begynde at bruge pengene fra fonden.

Vi er samtidig desværre beskattet pr. kalenderår og ikke juli-juli.

Hvis vi blir beskattet 25% af halvdelen af midlerne er vi lidt på r****. Ifølge vores plan ville alle udgifter være fuldt fradragsberettigede, og derfor er der ikke taget beskatning med i budgettet, så ikke bare over for os selv, men osse i forhold til fonden kan vi lige pludselig ikke holde hvad vi har lovet.

Er det simpelthen sådan, at hvis vi (hypotetisk) fik pengene udbetalt 31. dec. 2013, modsat 1. januar 2014 (med god tid til at bruge dem på fradragsberettige ting), så er det fuld beskatning modsat 0 beskatning ??

Er der nogen vej udenom? Kan man med tilbagevirkende kraft ændre sin beskatningsperiode så den går fra juli til juli i stedet for at følge kalenderåret ??

Hjæææælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det ligger klart at I har modtaget pengene til et formål der først kan blive aktuelt i 2014, så ville jeg da nok bare afsætte beløbet og tage det ind igen i 2014 hvor I begynder at bruge midlerne efter formålet, men for at være sikker i forhold til så mange penge, så tag dog kontakt helt konkret til en revisor - ex find en gratis uforpligtende på www.agera.dk og forklar lige hvad I skal bruge revisor til, så får du et råd fra en du også kan henvise til og bruge hvis skat viser sig ueninge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret John,

Beklager, men jeg er nødt til at spørge dumt - kan du uddybe hvad du præcis mener vi skal gøre når du siger "afsætte beløbet" og "tage det ind igen".

Tak igen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

man afsætter ved at udgiftsføre og flytte til status til pengene skal bruges, og det forudsætter jo at de er givet til et ganske specielt formål som ikke kunne nås under 2013 - fat en revisor så I bekræftes i at det er ok her

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok det vil vi gøre. Mange tak igen! Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Såment enig John. Der er ikke vundet endelig ret til pengene endnu. Derfor hensættes (fratrækkes 2013) og indtægtsføres i 2014. 

Jeg ville dog spare pengene til revisor. SKAT vil først se på dette når året 2014 er ved at rinde ud. Da vil det kun være et problem, hvis pengene ikke anvendes i 2014. Der er tale om en periodeforskydning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg ville dog spare pengene til revisor. SKAT vil først se på dette når året 2014 er ved at rinde ud. Da vil det kun være et problem, hvis pengene ikke anvendes i 2014. Der er tale om en periodeforskydning.
jo det kan der være en del i, selvom det jo vil ses i 2013 slutregnskab men det kigges der jo tidligst på i 2014 og jeg tror du har helt ret i at det så er uproblematisk hvis de er brugt.

Faktisk behøver det vel ikke være et problem de ikke er brugt i 2014 hvis ex tilladelser eller andet som hele projektet der er givet penge til fra investor/fond til er helt afhænige af, ikke er helt klare under 2014 heller-  så dele af projektet for den sags skyld kører ind i 2015 med dele af afsætningen. Det er jo vigtigt at investors penge står klar når projektet kan køre vil jeg mene (og selvklart jo hurtigere jo mere klart). Man skal naturligvis kunne dokumentere formål med investors penge og ens arbejde for at nå målet og hvad der afsættes til

Omvendt, kan en revisor nok svare billigt på noget så simpelt - men jo - er måske lidt spild, hvis trådstarter forstår den med at afsætte korrekt og ikke har andre ting i det SMBA som har modtaget store fondsmidler som jeg forstår det, og derfor meget gerne skal ha top orden i regnskab (og til at købe en grund (landstykke til projektet)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)