Hejsa Allesammen Så skete det, mig og en kammerat har besluttet os for at starte firma sammen, Firmaet er allerede blevet oprettet og vi har fået lavet en anpartsoverenskomst 50/50. Jeg har en masse spørgsmål så nu kommer de håber virkelig der er nogen der kan hjælpe da jeg er lidt forvirret. Det kan ikke passe det skal være så administrativt besværligt at være iværksætter :/ 1. - Bør vi lave firmaet om til ApS fra start? vi har mulighed for at smide en båd i som kapital (værdi 105.000) som skal bruges til de aktiviteter der skal afholdes? Vil der være fordele ulemper ved ApS vs. I/S? måske der skal bruges revisor til den ene type og ikke den anden? tænker besparelse, det er også vigtigt 2. - En båd skal ikke lovpligtigt forsikres, nu hvor vi har oprettet firmaet som I/S og der er en der under et arrangement fx. falder ned i skruen på båden og mister en arm, vil vi så komme til at hæfte personligt? og vil vi komme til at hæfte personligt hvis det samme skete og det var ApS? 3. - Ville man kunne lave en slags "kontrakt" med at sejllads var på eget ansvar eller kan man ikke dette hvis det er os der styrer båden og dermed os der har ansvaret? 4. - Har fået en mail med at vi skal indberette moms på virk.dk er det bare lige til? Skal jeg slet ikke bruge skat.dk så? og vil det køre som B-indkomst eller vil det komme til at påvirke ens egen nuværende indkomst hvis pengene bliver i firmaet? 5. - Skal der bruges en revisor til at indberette moms? Vi vil måske maks komme til at lave 15 fakturaer om året 6. - Regnsskab kontra indberetning af moms er det ikke lidt af det samme? der skal vel være styr på regnskabet for netop at gøre dette? 7. - Er det noget med at man kan søge om ikke at skulle aflevere regnskab det første år da det er en opstartsperiode eller er det dumt? 8. - Hvis vi ønsker at lave firmaet om til ApS ved at indskyde båden hvordan vil det så foregå? hvem skal vurdere båden og hvem skal oprette firmaet? og hvad vil sådan noget koste?
Det var alle mine spørgsmål lige pt. på forhånd mange tak.. |
Tog disse notater tidligere idag da vi have virksomhedsøkonomi:
(Kopiere kun I/S & ApS ind)
Interessentskab, forkortes I/S.
· Der skal være 2 eller flere ejere
· Man hæfter både solidarisk og personligt. At hæfte solidarisk betyder at alle ejerne splitter gælden op mellem dem. Hvis ikke de andre kan betale gælden, kan én stå med hele gælden.
· Der skal laves en kontrakt, fordi man skal aftale hvordan overskuddet skal splittes op mellem ejerne
Anpartsselskab, forkortes ApS.
· Der skal være mindst én ejer.
· Man hæfter begrænset. Man mister kun de penge man selv har skudt i virksomheden, man får ingen gæld.
· Fra første Januar 2011, skal man betale 80’000 for at have ApS, førhen var det 125’000.
· Det er næsten de samme regler som i et aktieselskab.
Man kan godt først oprette et I/S selskab, og derefter ændre det til ApS.
Det koster ikke noget som sådan, men du skal skyde 80'000 ind i virksomheden for at blive ApS (gælder fra 1. Januar 2011)
Håber du kunne bruge det til lidt? Lektien var jo allerede lavet (;
/Mikkel Hansen