Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af I/S håber der er nogle der kan hjælpe! Vi er to personer

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kan desværre ikke forsikre båden da det er en "hurtig" båd og det vil de ikke acceptere.. Forsikring på båd er dog heller ikke lovpligtigt.. men lad os nu sige at alt gik galt og en person ved et uheld kom til at hoppe ned i skruen på båden, ville man så, i et ApS kunne komme til at hæfte personligt og soledarisk?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Næppe.men ApS`et ville nok kunne gøres erstatningsansvarlig.

Om direktionen i et ApS kan gøres ansvarligt personligt...ved jeg ikke.

Det må en jurist vide.

MvH

Peter

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så selve ApS firmaet ville kunne gå konkurs hvis sådan en ulykke skete? men der ville ikke komme noget personligt eller soledarisk ansvar?

medmindre en jurist vurderer det? Har man hørt om sådan noget før?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

kasso:

Det var ihvertfald en god start :)

dvs. at til spørgsmål 2:

2.  - En båd skal ikke lovpligtigt forsikres, nu hvor vi har oprettet firmaet som I/S. Hvis så der er en der under et arrangement fx. falder ned i skruen på båden og mister en arm, vil vi så komme til at hæfte personligt? og vil vi komme til at hæfte personligt hvis det samme skete og det var ApS?

Der vil vi altså IKKE kunne komme til athæfte personligt og soledarisk hvis en person skulle komme til skade under et arrangement altså hvis det er APS? Det er ret vigtigt, selvom vi godt ved det ikke vil ske!

 

Håber også der er nogen der kan svare på de mere administrative spørgsmål! :)

Det er ikke et spørgsmål om selskabstype, det er noget I skal forsikre jer ud af.

Om I kan stilles til ansvar for en evt. ulykke afhænger af mange faktorer og kan ikke besvares fyldestgørende i et forum, men kort sagt så kan du godt gøres personligt ansvarlig for en ulykke hvis du har handlet groft uansvarligt - også selvom du er ansat i et ApS.

Jeg kan ikke gøres ansvarlig hvis en af mine medarbejdere kører for stærkt og laver en ulykke i firmabilen, hvis det skyldes hans uansvarlige handling.
(Hvis derimod bilen er i uforsvarlig stand så kan jeg muligvis gøres ansvarlig)

Giver det mening?
/Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Brian........det er nok en "tikkende bombe", hvis i ikke forsikrer.

MvH

Peter

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på hvad i mener.. Det er også klart det fornuftigste.. Men som et fornuftigt menneske ville jeg ikke mene der ville være problemer med at lade være med at handle groft uagtssomt

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg har lige et par kommentarer til dine noter.

Mikkel-Hansen:

Tog disse notater tidligere idag da vi have virksomhedsøkonomi: 

·      Man hæfter begrænset. Man mister kun de penge man selv har skudt i virksomheden, man får ingen gæld.

Det er regtigt i teorien, men i virkelighedens verden ser det anderledes ud - jeg kender mange der har fået gæld af at gå ned med et ApS.
Banken vil som regel kræve at du kautionere for ApS-lån og kassekredit og så er du lige vidt hvad det angår.

Mikkel-Hansen:

Tog disse notater tidligere idag da vi have virksomhedsøkonomi: 

 Man kan godt først oprette et I/S selskab, og derefter ændre det til ApS.  

Nja, ikke uden at blive beskattet af et evt. overskud.

/Brian

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

kasso:

Vi kan desværre ikke forsikre båden da det er en "hurtig" båd og det vil de ikke acceptere.. Forsikring på båd er dog heller ikke lovpligtigt.. men lad os nu sige at alt gik galt og en person ved et uheld kom til at hoppe ned i skruen på båden, ville man så, i et ApS kunne komme til at hæfte personligt og soledarisk?

Hvis du leverer en ydelse der hedder "sejlads i speedbåd" eller tilsvarende (formoder at det er noget i den stil. måske en RIB i har jer?) og folk kommer til skade som følge af denne sejlads ville jeg forvente at føreren af båden vil kunne blive pålagt et personligt ansvar hvis en person f.eks. falder over bord som følge af et pludseligt skarpt drej med båden eller at bådens fører sejler "over evne" og nogen kommer til skade.

Et sådan ansvar vil ganske givet pålægges føreren af båden og ikke selskabet, og når vi snakker personskade kan eventuelle erstatningskrav hurtigt blive i millionklassen! Til sammenligning dækker en ansvarsforsikring på en bil så vidt jeg husker skader for 74 mio. ved personskade og 15 mio, ved skade på andres ejendom. (tingskade)

Det er ikke bådens forsikring der skal dække sådanne skader, men jeres egen erhvervsansvarsforsikring der skal dække en sådan hvis båden ikke er muligt at få forsikret så den også dækker passagererne.

Jeg vil forvente at præmien på en sådan vil være ret ubehagelig med den slags aktiviteter, det jo noget mere risikofyldt end at være revisor der tager på kundebesøg.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

kasso:

Jeg er med på hvad i mener.. Det er også klart det fornuftigste.. Men som et fornuftigt menneske ville jeg ikke mene der ville være problemer med at lade være med at handle groft uagtssomt

Hvis bare verden var så enkel :-)

Det er ikke dig der bliver sat til at vurdere om du har handlet groft uagtsomt, det bliver en retsinstans.

Det er ikke utænkeligt at blot det forhold at det er muligt at falde i vandet og få armen i skruen gør at du kan drages til ansvar.
Hvis det var mit barn det skete for, ville jeg gøre gældende at du skulle have sørget for at det ikke kunne ske, enten ved afskærmning af skruen eller opsætning af ræling eller andet.

Som sagt det er alt for omfattende til at du må forlade dig på hvad vi tror og mener i et åbent forum, lige netop det spørgsmål skal du tale med en forsikringsrådgiver om.

Bemærk også det Anders skriver, at det ikke er bådens forsikring der skal dække, men virksomhedens erhvervsansvarsforsikring der skal dække det.

/Brian

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående IS til APS

Hvis nu man i sit IS har investeret 80k løbende i båd, tovværk mv.. kan man så ophæve firmaet og lave det om til et ApS med disse "materialer" som indskud?

og hvad gør man hvis man pludselig ophæver firmaet? vil man så stå med båd og tovværk personligt? Lyder jo for godt ? :) hehe

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)