på Amino

Bogføring af dagens omsætning i Dinero.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
Amino-karma 133
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 27
butiksejerkbh
Skrevet Skrev: 29-03-2014 kl. 13:32

Hej Alle,

Jeg skal bogføre en butiks daglige omsætning i Dinero. Men hvordan bør jeg gøre det? Min kasse er old school, og altså ikke en smart elektronisk it tingest..

Mit scenarie er følgende som jeg skal bogføre:

* Dagens samlede omsætning (f.eks. 5000 kr)

som er fordelt på:

* Kontanter (feks. 2000 kr)

* Kort (f.eks. 3000 kr).

Der er jo gebyr (uden moms) på nogle af kortene (mastercard + de udenlandske) som fratrækkes min udbetaling fra Teller. 

Samtidig er der et månedligt gebyr for kortløsningen (som også fratrækkes min udbetaling fra Teller - ligeledes momsfri).

Teller sender med ca en uges mellemrum en oversigt over posteringer og gebyrer som er fratrukket.

Nogle der kan fortælle mig hvordan jeg på smarteste facon bogfører dette i Dinero  - altså både dagens omsætning bank/kasse, samt hvordan jeg smartest får gebyrerne til at fremgå i bogholderiet?

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 2.740
Fra København
Tilmeldt 10. okt 11
Indlæg ialt: 702
David Andersen - Dinero
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 31-03-2014 kl. 13:53

Hej

Dit spørgsmål er ikke specifikt noget med Dinero er gøre, men mere et generelt spørgsmål omkring bogføring af anden indtægt.

Spørg ude i den almindelige debat, der får du hurtigere svar:
http://www.amino.dk/forums/32.aspx

Her er det kun spørgsmål om Dinero specifikt der får opmærksomhed.

Du kan dog læse vores guide her, som kan hjælpe dig på vej:

https://dinero.dk/support/guides/fakturering-udenom-dinero/

Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 133
Tilmeldt 12. dec 13
Indlæg ialt: 27
butiksejerkbh
Skrevet Skrev: 31-03-2014 kl. 15:25

Nej , det var faktisk mere ift. Dinero og ikke så generelt :)

Anyway, jeg har nu tænkt at gøre det på denne måde i Dinero - ved brug af Finansbilag og tre linjer (se vedh. billede)

Min eneste personlige anke er at jeg nu kommer til at have tre posteringer på et bilagsnummer (og jeg ved ikke om det er smart)

* linje 1: dagens omsætning (som jeg først lader gå i kassen )

*ilnje 2: de betalinger jeg har fået på kort (jeg trækker dem nu ud af kassen og lader dem gå til banken)

*linje 3: gebyrerne fra teller. Jeg kan godt lide at have tellergebyrerne 'implicit' i den forstand at jeg trækker dem ud fra banken inden/samtidig med at der sættes beløbet det vedrører ind i banken.

* Et alternativ til linje 3 kunne være først at bogføre Tellergebyrerne på den dato som jeg modtager gebyroversigten, og altså på deres eget bilagsnummer. Men så kommer banken ikke til at stemme i de mellemliggende dage (ca 5 dage), da gebyrerne jo i praksis fratrækkes inden omsætningen på kort udbetales.

Input og erfaringer modtages gerne :)

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 01-04-2014 kl. 16:28

Hej Butiksejer.

Du bør ikke bruge modkonto på de posteringer - det bliver noget rod.

Banken skal være en linje for sig selv :)

Om der er nemmere måde at lave bogføringen i den praktiske verden ved jeg ikke. Derfor jeg mener det er et generelt spørgsmål = det er højst sandsynligt kassekladden som er nemmest til dette.

Spørg de andre brugere i den normale regnskabsdebat - da de helt sikkert har siddet massere af gange med det. Så kan du få deres erfaringer.

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 704
Fra Fredericia
Tilmeldt 14. sep 09
Indlæg ialt: 167
Henrik Eriksen
Fra PlusConcept
Skrevet Skrev: 10-04-2014 kl. 22:25

Hej,

Jeg bogfører dagens omsætning således typisk 3 linjer, dog 4 hvis der er kassedifferencer:

Kassekladde (under regnskabsfanen):

Omsætning (den samlede der står på X eller Z bonen) -3000 kr. --> kontonr 1000 salg af varer/ydelser BEMÆRK INGEN MODKONTO

Omsætning dankort (den samlede der står på udskrift fra dankortautomaten) 2000 kr. --> Kontonr. 55030 ikke indgåede kreditkortbetalinger BEMÆRK INGEN MODKONTO

Kontant omsætning (den fysisk optalte omsætning) 1999 kr. --> kontonr 55040 kasse BEMÆRK IKKE NOGEN MODKONTO

Nu vil der i balancen i højre hjørne være 1 kr i difference. Denne bogføres således

Kassedifference (fysisk optalt) 1 kr. --> 7380 registrede kassedifferencer BEMÆRK INGEN MODKONTO

Nu er balancen i 0 og dagens omsætning er bogført. Når kontanterne er afleveret i banken, så skal disse bogføres. 
F.eks.

Kontant omsætning uge 14 -1999 kr. -->kontonr 55040 kasse --> modkonto bank 55000

DK omsætning uge 14 -2000 kr. --> kontonr 55030 ikke indgåede kreditkortbetalinger --> modkonto bank 55000

Så er alt bogført korrekt og man er fri for at lave en fysisk kasserapport. Dine gebyrer bogfører du på samme måde.

Håber det giver mening :-) 

PS. kontonr 55030 er en jeg selv har oprettet.

//Henrik Eriksen - PlusConcept

Salg. Promotion. Event. Marketing.

  • Amino Karma for indlæg: 11
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)

RSS-feed