Udfordring: 100 meter markedsførings-taek-won-do
For de fleste nystartede er markedsføring og salg hækkeløbets tornebuske og taek-won-do-duellens røvtur. For selvom vi pænt har udfyldt de tomme felter i forretningsplanen om målgruppe og behov og konkurrencedygtighed, så er virkeligheden altid en helt anden - vi slår os på den, og vi går i panik. Panik er næsten altid lig med dårlige investeringer i underlødig markedsføring. Annoncer eller sponsorater, som bagefter viste sig at være socialt sikkerhedsnet under det medie du annoncerede i eller den sportsklub du sponserede. Og intet andet.
Det er helt legalt at gå i panik en gang imellem - ellers er du ikke rigtig iværksætter. Men næste gang du går i panik, så få lige konen, manden eller partneren til at holde på dankortet, indtil panikken er drevet over.
Den eneste form for markedsføring, der er et hundrede procent relevant og profitabel for dig, det er den du får igennem direkte kundekontakt. Jo, du møder stadig flere nej'er end ja'er. Og jo, det er hundesvært at æde de dér afslag. Og ja, det er lige præcis dér du udvikler dig til en god sælger. Især hvis du husker at spørge dine nej'er og ja'er: Hvad var det egentlig, der fik dig til at sige ja henholdsvis nej?
I det hele taget handler markedsføring ikke om at anprise og lovprise og specificere og dechifrere dit produkt eller din ydelse; det handler om at spørge efter behov, lytte efter svaret, interessere sig for kunden som menneske (jo, der er ofte et rigtigt levende menneske indeni med sorger og bekymringer og panik, akkurat som dine egne!).
Og dét er, hvad det handler om hos Dialogdesigneren. Lær at stille de rigtige spørgsmål, dem som du lærer noget af, dem, som afgør forskellen på de tre typer af iværksætteren: Den kommende. Den nuværende. Konkursen.
Løsning: Hos DialogDesigneren træner vi målrettet mod en vinderplacering i den ny sport. Sammen kan vi bygge strategier og løsninger, som giver dig en solid platform at arbejde ud fra henimod dine mål. Vi arbejder med
…markedsforståelse
…brugeroptimering
…søgemaskineoptimering
…platformsdesign
…indholdsstrategi
…dialogværktøjer
…digitalt nærvær
…video
DialogDesigneren er grundlagt af Carsten Legaard, journalist, fotograf og filmproducent. Har siden 2008 arbejdet med at rådgive iværksættere og selvstændige om online markedsføring, personlig storytelling, personligt webdesign og digitalt nærvær.
Misha Sakharoff, partner, ekspert i digitale platforme og digital læring. Desuden indehaver af den private musikskole, Musikskoleplus.dk, og træningssystemet dancingsword.dk, der kombinerer teknikker fra Buteyko-breathing med østlig filosofi, samurai-træning og kampsport.
Jens Peter Madsen, professionel historiefortæller. Instruktør, ideudvikler og konsulent på en række banebrydende narrative projekter, herunder digitalstoryteller.dk