Nye momsregler skal gøre det lettere for webshops at sælge til kunder i andre EU lande.
Som medlemsland i EU er vi underlagt centrale momsregler. Overvejer du at udvide dit salg til andre EU lande, skal du forholde dig til de nyeste opdateringer ift. vores momssystem ved fjernsalg.
Jeg hjælper dig med at få overblik over de vigtigste pointer i den nye momsordning og viser, hvad du selv kan gøre i din webshop.
De nye momsregler - kort fortalt
Ja, helt nye er de jo ikke. Vi har haft dem siden juli 2021. Men det skader ikke med en opsummering.
Der skete det, at Europakommissionen vedtog en ny fælles fjernsalgsgrænse og en udvidelse af den eksisterende momsordning - nu med navnet One Stop Shop (OSS).
Den nye fjernsalgsgrænse hedder 10.000 euro ex moms. Det svarer til ca. 75.000 kr. Fjernsalgsgrænsen betyder, at hvis du har et årligt salg på mere end 10.000 euro til andre EU lande, så skal du lægge den gældende momssats for hvert land til dine priser. Det er altså nu momssatsen i kundens og ikke leverandørens land, der gælder ved salg i EU - når din samlede eksport overstiger 10.000 euro.
Men den store forskel ligger i OSS-ordningen. Tidligere skulle du momsregistreres i alle de lande, du havde fjernsalg til. Det blev hurtigt en omfattende affære. Med den nye OSS-ordning, kan du samle din momsregistrering i ét land, fx Danmark. Du kan nøjes med at forholde dig til én indberetning, én indbetaling, ét sprog og én skattemyndighed.
Du tilmelder dig One Stop Shop på Skats hjemmeside og betaler så et samlet momsbeløb til Skattestyrelsen, som herefter fordeler pengene til de lande, du handler med. Nemt.
Der er dog et lille aber dabei. Du kan kun benytte dig af OSS-ordningen, hvis dine varer passerer en landegrænse indenfor EU. Har du et varelager i et andet land, skal du stadig momsregistreres og beregne lokal moms der.
Fordele ved One Stop Shop
Den helt store fordel er klart den samlede momsangivelse. OSS-ordningen letter den administrative byrde omkring fjernsalg væsentligt.
Jeg forestiller mig, at flere webshopejere, som før har tøvet med at kaste sig ud i fjernsalg, nu får mod på at prøve det af.
En anden fordel er den høje momssats på 25%, vi har i Danmark. Sammen med Norge og Sverige har vi den næsthøjeste momssats i EU, kun overgået af Ungarn med 27%. Tidligere har et højmomsland som Danmark typisk mistet markedsandele til lavmomslande indenfor EU. Men de nye momsregler betyder, at du nu potentielt kan øge din avance ved salg til kunder i lande med en lavere momssats. Alternativt kan du udnytte besparelsen og nedsætte dine priser i de enkelte markeder, for at være mere skarp på prisen der.
Uanset om du går efter mere konkurrencedygtige udsalgspriser eller en højere avance er det da værd at tage med.
De nye momsregler mindsker momssvindel
Momssvindel vil nok altid være en ting. Men de nye momsregler tager faktisk livtag med et par af de store syndere.
Det er vist ikke nogen hemmelighed, at især asiatiske lande har haft succes med at sælge meget billige varer uden moms på det danske marked. Men med de nye regler forsvinder den nedre grænse for momsfritagelse for lande udenfor EU.
Store online markedspladser som fx Amazon og eBay skal nu sikre, at der bliver opkrævet moms i forbindelse med varer som fremstilles i tredjelande, men opbevares på europæiske lagre og sælges til EU-kunder via deres platforme.
Det giver da en vis beskyttelse til EU-virksomheder mod ulige konkurrence fra tredjelande.
Det skal du (også) gøre i din webshop
Her får du lidt flere tips til din webshop:
Markedsføringsloven siger, at du skal præsentere vigtige oplysninger på en klar måde, der ikke er til at misforstå. Men hvad betyder det?
Ifølge erhvervsadvokaterne på denne side skal man som virksomhed “udøve god markedsføringsskik, hvor man tager hensyn til kunder, konkurrenter og generelle samfundsinteresser… og det er samtidig vigtigt, ikke at lave vildledende markedsføring, da man kan straffes for dette.”
Helt konkret betyder det bl.a. at priserne på din webshop skal vises med den gældende momssats - også for EU-kunder udenfor Danmark.
Det kan lyde bøvlet. Især hvis du vil sælge til flere lande med forskellige momssatser. Nogle lande har endda en momssats, som varierer alt efter hvilke varer, du sælger. Hvordan sørger man så for, at alle kunder får de korrekte prisoplysninger?
I mange europæiske lande får du en stor fordel, hvis din shop findes med kundens lokale sprog og valuta. Bruger du fx subdomæner for lokalsprog, kan du bede kunden om at vælge leveringsland via en rullemenu. Eller du kan bruge browserens lokationstjeneste til at fange, hvor i verden kunden befinder sig og indsætte en popup, som guider kunden til det korrekte leveringsland. Se eksempel fra Letusprint.com:
De nye momsregler er altså godt nyt - og vi snakker meget mere end en administrativ opgradering. Reglerne gør livet sværere for momssvindlere og vi får generelt mere fair konkurrencevilkår ved handel på tværs af EU. Ja tak til det.
Vores momssystem trænger til de her opdateringer. Med stigende internationalisering og globalisering er systemet nødt til at følge med. Forhåbentlig ser vi flere relevante opdateringer i de kommende år.