Webshops kan let forbedre konverteringen!
Driver du en webshop, ved du sikkert også, hvor vigtigt det er at konvertere de besøgende til kunder. Det hjælper ikke at have en masse besøgende, hvis de ikke køber noget!
Derfor har du sikkert læst mange blogindlæg på nettet, ekspertindlæg herinde og måske bøger omkring, hvordan tilpasning af købsknapper, opsætning af design, brug af de rigtige ord og vendinger kan øge konverteringen i din shop. Alt sammen noget, som kræver en del arbejde, og som er forbundet med en masse usikkerhed omkring, hvad der er den rette løsning.
Du skal selvfølgelig fortsætte med dette arbejde, for det er en never ending story, hvis du gerne vil have en succesfuld forretning nu og i fremtiden. Og det vil du jo gerne, ellers havde du ikke åbnet en webshop.
Men mange webshops glemmer en vigtig ting, når de optimere shoppen, nemlig gode og brugbare fotos og produktfotos!
Her er der nemlig rigtig mange ekstra konverteringer at hente, og oftest er de gratis, fordi du ikke skal gøre andet, end at præsentere produktet godt. Du drømmer næppe om, hvor let det er at øge konverteringerne med produktfotos, men du får bare desværre ikke lige gjort noget ved det i din travle hverdag.
Nye produktfotos = øget konvertering på 120%
Jeg har lavet den samme fejl, som du sikkert har, med at være tilfreds med nogle okay fotos. For okay fotos sælger også, det er der ingen tvivl omkring.
Da jeg startede Cosmos Co fik vi et firma til at tage de såkaldte packshorts / produktbilleder / produktfotos. Simple produktfotos på en hvid baggrund. Noget vi selv tidligere har gjort, læs indlægget om at tage gode produktfotos her, men planen var at flytte det til et niveau højere.
Resultatet blev dette blandt andet dette foto, som er ganske udemærket. Det lever op til de simple krav, og produktet er præsenteret på en fin og indbydende måde.
Prisen var 200,- kr inkl alle rettigheder osv.
Senere kom jeg i dialog med en kunde, som købte rådgivning af undertegnede. Han var fotograf, og han havde et par forslag til, hvordan jeg kunne gøre produktbillederne endnu bedre, således vi kunne sælge endnu flere varer. Og hvem siger nej til gratis råd?
Derfor havde vi en god snak på tlf, og han foreslog at han i fremtiden skulle tage alle produktfotos. En glimrende ide, når jeg hørte hans forslag, men en skræmmende ide, da han fortalte, at prisen pr foto ville ligge i niveauet 1.000-1.500 kr inkl alle rettigheder osv. Det var 5-8 gange så meget, som de såkaldte packshots kostede, som jo var ganske brugbare og flotte. Eller på det tidspunkt var de super, for salget gik jo godt, så der kunne da ikke forbedres noget, var min indstilling, WRONG!
Jeg husker ikke forløbet 100%, men vi snakkede ihvertfald i adskillige uger, hvorefter fotografen kom med et væddemål. Han sagde, at han ville vædde med, at hans fotos ville sælge minimum 30% mere, end dem vi allerede anvendte. Hvis ikke, ville han refundere differencen mellem hans pris og packshot prisen.
Nu var der ligesom intet at tabe, så han fik sendt alle produkterne, og retur kom de nye produktfotos. Og hvilken forskel!
Jeg kan ikke indsætte billedet pga fejl på Amino, så her er et link til fotoet.
Allerede fra dag 1 havde de nye fotos tjent sig selv hjem! DAG 1! Tænk lige på, hvordan salget var gået, hvis vi havde haft de fotos fra starten af, og ikke bare havde nøjes med de billige packshots!
Konverteringen steg med 120% på 6 mdr
På 6 mdr er konverteringen steget med ca 120%, eneste ændring er produktbillederne! Yes du læste rigtigt!
Helt konkret betyder det faktisk, at hvis vi tidligere fik en ordre fra f.eks 5 ud af 100 personer, som besøgte shoppen, så får vi idag en ordre fra 11 ud af 100 personer, som besøger webshoppen. Det er altså noget, som kan mærkes både på omsætningen, men også på bundlinjen. For de 6 ekstra ordre pr 100 besøgende, skal vi ikke arbejde, reklamere eller andet for at få, det er gratis omsætning kaching!
Og jeg vil godt vædde med, at du kan få præcis den samme oplevelse, hvis du forbedre oplevelsen og kvaliteten af dine produktfotos. Især hvis du bare får billederne fra din leverandør, ligesom alle andre forhandlere. For så kan du ud over at forbedre fotoet, også hente en masse gratis trafik fra Google Image search ved at have unikke fotos. Læs artiklen omkring det her.
Jeg kan ligeledes anbefale, at du ud over at tage gode og lækre produktfotos, evt overvejer at tænke en smule utraditionelt, især hvis din branche og produkter tillader det. Sælger du f.eks plakater eller wall stickers, så drop de kedelige standard fotos, og vis i stedet for kunden, hvordan det vil se ud, når produktet kommer op at hænge på en væg.
Sælger du f.eks vaser eller til hjemmet, så overvej at supplere de traditionelle produktfotos med en hvid baggrund, med stemningsbilleder fra et hjem, hvor produktet står. Det giver dine besøgende og potentielle kunder inspiration, og det virker effektivt på konverteringsraten ;)
Dagens 2 gode råd herfra er:
- Få taget gode og brugbare produktfotos, som sælger produktet, og som visuelt og kvalitetsmæssigt er lækkert at se på
- Tænk kreativt, når du får lavet produktbilleder, der er masser af muligheder for at øge konverteringen, hvis du tænker lidt ud af boxen!