Der er et væld af webshops derude, og dermed er konkurrencen også stor. Hvis du er ved at starte en ny webshop, skal du derfor sørge for hurtigst muligt at få skabt trust på lige netop din shop.
Og hvordan gør man så dét? Det giver vi et bud på her.
Et professionelt udseende skaber trust
Når du åbner en ny webshop er udseendet alfa og omega.
Hvis hjemmesiden ser ufærdig, uprofessionel og uoverskuelig ud, vil potentielle kunder hurtigt søge et andet sted hen. Derfor skal du fra starten af sørge for at få opbygget en webshop, der signalerer professionalisme!
Det vil sige, at siden skal være brugervenlig og overskuelig, du skal have opbygget et godt sortiment med ordentlige produktbeskrivelser, og du skal have dit eget personlige logo. Hvis disse kriterier er opfyldt, vil din webshop se ud, som om den har kæmpesucces, selvom den måske kun lige er åbnet, og det er noget af det, der er med til at få kunder i butikken!
Hvis en hjemmeside ser lidt ufærdig ud, og logoet ser hjemmelavet ud, vil kunderne hurtigt stille spørgsmålstegn ved integriteten, og derfor er en professionelt udseende hjemmeside første skridt på vejen.
Forbrugerne stoler på mennesker, ikke på hjemmesider
Selvom en professionelt udseende hjemmeside kan få dig langt, er det ikke alt. Forbrugerne stoler nemlig ikke på selve hjemmesiden, men på menneskerne bag den.
Derfor er det vigtigste, at du får de potentielle kunder til at stole på dig.
Det gør du for eksempel ved at lave en gennemarbejdet ”om os”-side, hvor der står noget om dig eller jer, der står bag siden. Skriv lidt om, hvad visionerne for siden er, hvorfor du har valgt at fokusere på netop dette marked, og hvad du ellers laver til hverdag, hvis webshoppen blot er en sidebeskæftigelse.
På den måde kan kunderne få et indblik i, hvem der sidder på ”den anden side af skærmen”, og det giver dem en tryghed. Hvis de synes, at du som person lyder som én, man kan stole på, er de også mere tilbøjelige til at handle i din webshop. Du skal ganske enkelt fremstå troværdig.
Vær også tydelig om hvem der står bag ved at sætte rigtige fotos på siden, i stedet for stock-fotos. Vis personer bag med rigtige fotos, det skaber både tryghed og troværdighed. Se fx. hvordan regnvandstanken har valgt at have både fotos og personlige mails listet. De har også gjort en del andet rigtigt - her er en god liste du kan bruge
-Hav tydelig adresse angivet
-Hav personlige mails angivet
-Hav en kontaktformular til de som foretrækker det
-Hav CVR-nummer synligt på kontaktsiden
-Skriv lidt om hvad I gør særligt godt hos jer
-Har I nogle år på bagen, så skilt med det!
Vær personlige og sæt ansigt på
En anden ting der er vigtigt, er at folk kan se hvem de handler med. Når man ikke hedder Wupti eller Proshop, og folk dermed ikke kender shoppen i forvejen, så er det personlige aspekt vigtigt. Sørg for at der er både foto og navn på, så folk kan se hvem de handler med.
Det behøver ikke være kompliceret, det skal bare være personligt, og et autentisk billede er altid bedre end et "perfekt" stock-foto. Se fx. dette eksempel fra frugtkurven.dk, hvor man hurtigt fornemmer at der er virkelige personer i den anden ende:
Yd en god service
Sidst, men bestemt ikke mindst, er det naturligvis altafgørende at du generelt yder en god service!
Problematikker, når man handler på nettet, kan eksempelvis være, om der er returret på ens varer, om man skal betale i dyre domme for forsendelse, og om man kan få sine penge tilbage, hvis man ikke kan lide produktet, når man modtager det.
Derfor er det vigtigt, at kunderne hurtigt kan se, hvad deres betingelser er, når de handler med dig.
Og hvis de så er rimelige, vil de sandsynligvis i højere grad vælge at handle på din webshop. Generelt handler det om at yde en god service og være så behjælpelig som overhovedet muligt. I det lange løb er det nemlig dét, der vil sørge for, at kunderne strømmer til!