Set i lyset af, hvor ekstremt vigtige gode tekster er i dag, er det mildt sagt absurd, at de fleste virksomheder prioriterer det så lavt.
På alt for mange hjemmesider mangler der tekster på alt for mange vigtige sider. Og der hvor der trods er skrevet lidt er teksterne ofte tynde og mangelfulde.
Og måske endnu værre, kvaliteten, læsevenligheden og de retoriske virkemidler er så ringe, at jeg knap nok tror man kunne bestå en afgangseksamen i 9. klasse med dem. De lever i hvert fald langt fra op til den sproglige elegance, stilfuldhed og evne til at sælge, som dygtige sælger i de gode gamle (off-line) dage havde.
De fleste af de opslag jeg ser, fra virksomheder der skal have skrevet tekster efterlyser ”SEO-tekster” – der i mine øjne er synonym med billigt lort. Så mange ord, for så få penge som muligt.
Det er forbandet dumt!
Der bruges millioner på udvikling af hjemmesider – dyr teknik, lækre design og markedsføringskampagner. Men pengene spildes, når teksterne prioriteres så lavt.
I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på hvorfor gode tekster er så forbandet vigtige i dag, vigtige områder af din hjemmeside hvor du (som mange andre) sikkert helt har glemt dem, og hvorfor tynde og mangelfulde tekster skader både din SEO, markedsføring generelt og giver dårligere konverteringer – leads og salg.
Tekster sælger - de er vigtigere end nogensinde før
I gamle dage var det meste salg drevet af dygtige, hurtigsnakkende sælgere og kompetente købmænd. De mødtes med kunderne i øjenhøjde, var gode til at aflæse dem, forstod at snakke med dem og servere den rette salgstale, der fik salget hjem.
I dag foregår mere og mere salg på nettet. Den direkte og verbale kontakt med potentielle kunder er afløst af skriftlige tekster på hjemmesiden.
Men det er stadig ord der i høj grad sælger. Et lækkert website – teknisk stærkt og visuelt tiltrækkende er naturligvis også vigtigt. Men man kommer ikke udenom, at det du siger – det du fortæller kunderne, har en meget vigtig betydning.
For en dygtig og erfaren sælger er kommunikationen med kunderne sikkert ofte meget intuitiv. Men når vi skal skrive tekster på en hjemmeside, er det som regel en god ide at tænke det lidt mere igennem.
Først og fremmest skal det du vil sælge naturligvis beskrives. Mange når ikke meget længere. Men det er langt fra nok. Der skal også sælges!
Hvad ville en god sælger sige? Hvad ville de fremhæve som særligt gode grunde til lige netop at købe dine produkter eller services? Det skal med.
Og fordi vi ikke ser kunderne på vores websites i øjnene – kan aflæse dem og tilpasse det vi siger til den enkelte, skal du helt ud i hjørnerne. Du skal tilfredsstille alle – ikke blot en kundetype, eller dem der ligner dig selv.
Hvad er det som holder folk tilbage fra at købe fra dig? Hvad søger folk svar på før de tør handle (eller kontakte dig)? Det skal også med i dine tekster.
Hvis folk sidder søndag aften, kigger på din hjemmeside, og mangler svar på noget, så køber de ikke. Og hvis en anden hjemmeside giver dem de svar de søger, taber du sikkert kunden til dem.
Ovenstående er det som man kunne kalde helt basal salgssnak. Det er en god start, men det er ikke nok.
Dine tekster skal også skabe tillid. Tillid til dine produkter eller services og tillid til dig og din virksomhed. Sproget spiller her en stor rolle og skal naturligvis tilpasses din målgruppe.
Tilliden kan også styrkes bl.a. gennem udtalelser fra andre kunder, fremhævelse af garantiordninger og henvisninger til eksterne kilders anprisninger og omtaler.
Det sidste element er det som de fleste glemmer. Det handler om det emotionelle. Og det er heller ikke så let.
De fleste af os tror, at vi tager bevidste beslutninger. Vi studerer de tekniske detaljer på de produkter vi overvejer at købe. Men faktum er, at vi er tekniske amatører og i meget høj grad ender med at købe det, og handle med dem, som føles rigtigt. En god mavefornemmelse er en vigtig faktor.
Det er rigtig svært at skabe en sådan følelse på skrift. Det er nok, alt andet lige, lettere for en dygtig sælger og menneskekender, at løse den del af opgaven face-to-face.
Ikke desto mindre er det vigtigt at du forholder dig til det. For det kan være med til at øge dine konverteringsrater, hvis du kan skabe den rette følelse og tryghed hos dem der besøger dit website.
Overordnet set handler det om at flytte folk. Når de kommer ind på din hjemmeside gør de det sikkert fordi de har en eller anden – større eller mindre interesse i, at handle med dig. Teksterne skal flytte folk – fra interesse til køb (eller lead).
SEO-tekster er noget lort!
Som jeg antydede i indledningen har jeg et noget anstrængt forhold til begrebet ”SEO-tekster”. Man skal sgu ikke skrive tekster til Google – man skal skrive tekster til kunderne!
For det første giver det absolut ingen mening at skrive tekster, som måske (i bedste fald) kommer til at ranke godt i Google, hvis de ikke formår at flytte folk – at sælge til dem. Og det kræver, som beskrevet ovenfor, en del mere eftertænksomhed og skrivefaglige kvaliteter, end det du får, hvis du køber billige SEO-tekster, skrevet på akkord til nogle få øre pr. ord.
Du skal også huske, at det ikke kun er Google – og dem der finder dig i Google, der bliver konfronteret med dine tekster. Det er alle dine besøgende. Også dem du i dyre domme får jaget ind på din hjemmeside via andre marketingaktiviteter.
For det andet bliver Google faktisk bedre og bedre til at skille skidt fra kanel. Gode tekster skaber bedre engagement og det styrker Googles vurdering af din hjemmeside – og er med til at give bedre, og mere stabile, placeringer.
Du tager sikkert både den tekniske udvikling og design af din hjemmeside meget alvorligt, hyrer dygtige folk til det og bruger en masse penge på det.
Du bør give dine tekster samme opmærksomhed og ikke bare springe over hvor gærdet er lavest og fylde dit – ellers fine website op med crap-tekster der ikke virker.
Gode tekster skaber liv og karakter
I en fysisk butik er der mange ting som kan være med til at skabe lige den unikke stemning du tror vil virke bedst. Indretning, lys, produktudvalg og ikke mindst dit personale er vigtige faktorer.
Når kunderne kommer ind ad døren, vil en venlig, imødekommende og serviceminded sælger være afgørende for at konvertere de besøgende til kunder – fra interesse til salg.
Måske er du bare heldig at have et rigtig godt personale. Måske har du givet dem en særlig oplæring og instrukser om, hvordan de skal snakke med kunderne. I alle fald udgør de et meget vigtigt element i den måde kunderne opfatter din forretning.
Nettet er, i sammenligning med fysiske butikker, med rigtig levende mennesker, på mange måder en røvsyg oplevelse. Lidt som at vandre alene rundt på et stort lager. Vi mangler den menneskelige kontakt. Det nærmeste vi kommer det, er de ord vi læser på hjemmesiden.
Teksterne på din hjemmeside er det vi har. Det er det alternativ, til en dygtig og behagelig sælger, vi på nettet må leve med. Vi har kun det skrevne ord.
Det er teksterne der for alvor skaber liv, giver karakter og personlighed.
Nogle vælger en meget formel måde at skrive på. I en fysisk forretning svarer det lidt til den stil, vi kan opleve hos en ejendomsmægler, tandlæge eller bank.
Andre vælger et mere levende sprog, måske endda med brug af en smule lune – eller god humor. Det svarer til den lidt mere afslappede stil vi kan opleve i en lækker livsstilsbutik, blomsterforretning eller byggemarked.
Nogle går meget op i helt korrekt sprog, grammatik og stavning. For andre (også kunder) er det mindre vigtigt.
Men uanset den stil du vælger – også selvom det ikke er bevidst, skaber det en stemning. Formelt, afslappet, eller ligefrem lidt små-pjattet. Hvad der virker, afhænger naturligvis meget af dine produkter og din målgruppe.
Humor er f.eks. ikke så godt at bruge, hvis du er tandlæge eller advokat. De skal ikke være sjove. De skal være gode. Omvendt kan det virke stift og kedeligt, med en modetøjs- eller gamer-butik, der kommunikerer som en bankmand.
Det er forholdsvist svært, sådan bare lige at kopiere det samlede indtryk fra en andens fysiske butik – som måske har mere succes end dig. Men på nettet er det anderledes.
De fleste af os bruger de samme standardiserede systemer til publicering – de samme CMS, Webshop-systemer og design-templates der meget ligner hinanden.
Og det er faktisk også meget fornuftigt. For god brugervenlighed i f.eks. en webshop hænger meget sammen med genkendelighed. Opbygningen af kategorier, filtreringsmuligheder og ikke mindst en check-out proces der er genkendelige for de besøgende, gør det lettere for dem at bruge dit website. Og det er med til at give flere salg.
Naturligvis kan du – selv på basis af samme publicerings-systemer og design-templates, få dit website til at fremstå unikt. Dit valg af f.eks. farver, produkter og priser kan skille dig ud fra mængden.
Problemet er bare, at lige netop farver, designelementer, produktudvalg og priser meget let kan kopieres af andre. To sekunder efter du sætter priserne ned, eller laver et godt tilbud, kan dine konkurrenter kopiere det. Det samme gælder de særligt lækre farver, du har fundet frem til.
Helt anderledes forholder det sig med dine tekster. Det er dit originale og unikke ansigt udadtil. Naturligvis kan andre kopiere dine tekster, men i modsætning til dine farver, opsætning og priser er det ulovligt. Teksterne er omfattet af Ophavsret.
Mange mangler mange tekster
Mange websites mangler helt tekster på nogle af de vigtigste sider. I webshops drejer det sig bl.a. om kategorisider.
De fleste af de større webshops jeg gennem tiden har set på, mangler tekster på mange af deres kategorisider. Det er dumt – af (mindst) to grunde.
- For det første efterlader du kunderne med et lidt kedeligt og uinspireret indtryk. Fortæl dem dog hvorfor lige netop dine produkter i lige netop denne kategori er så fede. Sælg, inspirer og engager!
- For det andet så er der meget større chance for, at dine kategorisider kommer til at ranke godt i Google, hvis de inkluderer noget god, relevant tekst. Og netop kategorisider i en webshop er nogle af de vigtigste i forhold til SEO. For rigtig mange søger ikke på dine konkrete produkter – men kategorien.
Det er ikke kun webshop kategori-sider der mangler tekster på. Det er bare et af de steder, hvor jeg oftest oplever problemet.
Generelt skal du sørge for, at alle de sider på dit website, som kunderne skal se – og som du gerne vil ranke på i Google, har noget god tekst. Gode tekster sælger og giver bedre resultater i Google.
Content marketing virker
Det er ikke kun direkte på din hjemmeside tekster er vigtige. Du bruger garanteret også tekster mange andre steder – i annoncer, e-mails, brochurer, pressemeddelelser og Content Marketing.
Og her gælder det samme, som på din hjemmeside. Gode tekster virker bedre! Kvalitet over kvantitet.
Jeg har selv arbejdet meget med Content Marketing. Det du sidder og læser her, er et eksempel på det. Jeg skriver blogindlæg, kronikker og bøger. De er i høj grad med til at skabe tillid til mine faglige kvalifikationer og på sigt med til at skabe relevante leads.
Men det virker kun hvis det jeg skriver, har en vis kvalitet. Hyrede jeg en billig SEO-tekst ghostwriter til at skrive mine indlæg gad du nok ikke læse dem – og så ville de ingen værdi have, for hverken dig eller mig.
Jeg prøver altid at skrive min content marketing med fokus på at skabe reel værdi for læserne. Fokus er ikke direkte at sælge – det er at give læserne noget de kan bruge. Jo mere værdifulde mine indlæg er for læserne, jo fagligt stærkere de er, jo større værdi giver de tilbage til mig.
Vi har masser af dygtige skribenter – brug dem dog!
Der findes masser af meget dygtige og erfarne skribenter i Danmark. Men alt for mange af dem har svært ved at finde jobs.
Det oplevede jeg (igen) da vi for nyligt skulle ansætte en ny tekstforfatter i Waimea. Vi fik over 100 ansøgninger fra utrolig dygtige folk – mange med høje uddannelser, nogle med årtiers erfaring fra bl.a. dagbladsbranchen, og enkelte endda med en PhD.
Brug dem dog!
Hvis du ikke selv har brug for, eller råd til, at ansætte en fuldtids tekstforfatter, så kan mange hyres på freelance-basis, eller via de bureauer – som mit eget, der har dem.
Og ja, det koster lidt mere at få en god tekstforfatter til at skrive en god tekst – frem for at få leveret hjernedødt tekst-fyld og ”SEO-tekster” på akkord. Men det er ubetinget min erfaring, at det i sidste ende meget bedre kan betale sig.
Gode tekster sælger.