Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO-venlig CMS?

3.094 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 May 2022

Mange har gennem tiden spurgt mig om, hvilket CMS eller webshop platform der mest SEO-venlig – eller lige frem søgemaskineoptimeret out-of-the-box. Så det skal vi kigge lidt nærmere på i dag.

 

Lad mig starte med at svare på det sidste spørgsmål først – for det er let: Ingen!

What? Kan det virkelig passe, at ingen CMS (Content Management Systemer) eller webshop platforme er ordentligt søgemaskineoptimeret, når man køber dem?

Ja. For det som er vigtigt at huske er, at SEO langt fra bare handler om det som et publicerings-system leverer.

Først og fremmest skal du have fundet frem til en stærk SEO-strategi, der virker i dit marked, så skal du have opbygget en god struktur, lavet dit indhold (tekster, billeder og f.eks. video), det hele skal opsættes i de rette formater, kodes med den Schema-data der passer og ja, så skal der jo også nogle links til.

Alt det er noget der skal bygges ovenpå dit CMS. Selv verdens bedste CMS kan ikke give dig dette helt automatisk.

Derudover vil der så ofte være nogle ting som med fordel kan forbedres, rettes og tilføjes dit CMS, for at styrke din SEO. Og det er her at valget af CMS eller webshop platform kommer ind. For der er alle bestemt ikke lige gode.

Hosting eller software?

Man kan groft sagt opdele alle CMS og webshop systemer i to kategorier:

  • Hostede løsninger – hvor du lejer dig ind på en løsning, som leverandøren så vedligeholder og udvikler på.
  • Software løsninger – hvor du køber (eller får, hvis det er Open Source) noget software, som du så selv skal opsætte, hoste og udvikle på.

Men hvad skal du så vælge?

Der er fordele og ulemper ved begge dele. Når jeg skal hjælpe mine kunder med at vælger plejer jeg at tage udgangspunkt i hvilken type virksomhed de er, hvilke behov de har, og hvilke kompetencer de selv har.

Hvis du ikke selv af tekniske ekspertiser i virksomheder – medarbejdere der kan lave webdesign og programmere, så vil jeg normalt anbefale, at man holder sig fra software-løsninger. For selvom det umiddelbart kan se billigere ud, så ender det meget ofte med at blive dyrere.

Der kan også være behov – f.eks. for integration med bagvedliggende systemer, som gør at de mere standardiserede hostede løsninger ikke kan bruges.

Men uanset om du ender med at vælge en hosted- eller softwareløsning, så gælder det samme i forhold til SEO: Du kan godt forvente, at der skal gøres lidt (eller meget) for at al SEO spiller helt som det skal. Ingen CMS er perfekte out-of-the-box.

Spørgsmålet er så, hvor meget der skal gøres og hvor let eller svært det er, at fikse de SEO-ting der skal på plads.

Hastighed er vigtigt!

Med de hostede løsninger skal du i særlig grad være opmærksom på hosting og de begrænsninger der måtte være. Mange hostede løsninger lider desværre af at være for langsomme.

Det giver både en dårlig brugeroplevelse og skader din SEO. Og da du ikke selv styrer serverne er det sjældent noget du kan gøre så meget ved.

Dette gælder i særlig grad hvis du skal sælge til kunder i hele verden. Nogle af de danske udbydere har rimelige hastigheder i Danmark, men hvis du så tjekker hastigheden fra f.eks. USA eller Mexico er den meget langsommere.

Det er et af de punkter hvor jeg er særligt imponeret over Shopify. De har en virkelig stærk hosting-struktur, der giver de samme hurtige svar i hele verden.

Der er naturligvis også hostede løsninger, der som udgangspunkt er hurtige, men hvor mange alligevel ender med langsomme websites. Det skyldes ofte at de får lavet nogle alt for tunge templates, ikke får optimeret deres billeder ordentligt. Så det kan du selv styre – hvis ellers bare du har fokus på det.

Mange hostede løsninger har ret gode muligheder for tilpasning – enten direkte i systemet, eller via udvidelser fra tredjepart (plugins eller apps). Men jeg vil anbefale inden du vælger platform at undersøge om lige præcis de behov du har kan løses.

Hvis du vælger en software-løsning, skal du selv sørge for hosting. Her er det vigtigt, at du vælger en service der matcher dine behov. Sælger du kun i Danmark eller i hele verden? Min anbefaling er ikke at spare på denne del.

Hvad skal rettes på din platform?

Der er som sagt ingen CMS eller webshop løsninger som er 100% SEO-perfekte out-of-the-box. De kan med fordel alle forbedres.  

Men hvad skal der gøres og hvordan gør du det?

Det afhænger naturligvis helt af platformen. Og jeg kan af naturlige årsager ikke gennemgå dem alle her. Men her er lidt gode tips, du I hvert fald kan overveje …

  1. KISS – Keep It Simple, Stupid!
    Jo flere smarte features, avancerede plugins og imponerende design-elementer du smider på dit website jo langsommere vil det som regel blive. Risikoen for, at nogle af alle disse smarte features fucker med din SEO stiger også. Så tænkt dig godt om. Hold det så simpelt som muligt. Tilføj kun det som virkelig gavner din forretning.
  2. Brug en god template
    Ligesom med hosting vil jeg ikke anbefale at du sparer her. Til de fleste CMS findes et utal af templates. Men mange af dem er mildt sagt noget lort. I hvert fald når det kommer til brugervenlighed, hastighed og SEO. Så vælg et professionelt tema og test det inden du køber. Eller lav dit eget.
  3. Optimer dine indholdsformater
    Det er de færreste CMS der som standard indeholder alle de indholdsformater, som du med fordel kan bruge. Det kunne f.eks. være FAQPage elementer, der giver fremhævelser i Google, en bruger- og SEO-venlige FAQ-sektion – med spørgsmål og svar på individuelle sider, en ordbog eller video-sektion. Så det skal du nok selv lave.
  4. HUSK: Tekster above the fold!
    De fleste CMS og templates har for meget fokus på det grafiske alene. Måske fordi det er grafikere der designer dem. Men både søgemaskinerne og (i hvert fald nogle af) dine kunder har også brug for tekster. Og de tekster der vises øverst på siden er ikke bare afgørende for, om hvordan Google vurderer dem – det er også det der gør om de besøgende bliver på din side – eller smutter hurtigt igen. Så sørg for, at alle dine sider har i hvert fald en god (H1) overskrift og en smule tekst i toppen – above the fold (det man kan se inden man begynder at scrolle ned).
  5. Optimer dine billeder
    Det er meget forskelligt hvor godt billeder automatisk optimeres på forskellige platforme. Billeder der ikke er optimeret godt nok trækker hastigheden meget ned. Som regel kan det gøres bedre. Jeg bruger ofte TinyPNG, der integrerer fint med de fleste CMS og optimerer billeder bedre end de fleste.
  6. Lav en god og brugervenlig struktur (interne links)
    Mange CMS har som udgangspunkt svagheder i den måde strukturen opbygges. F.eks. placerer mange temaer til Shopify produkterne under de kategorier de optræder i. Og da produkter ofte ligger i flere kategorier opstår der problemer med Duplicate Content. Det er dog rimelig enkelt at fikse. Grundlæggende set bør alle sider kun findes på en adresse og man skal kunne klikke sig frem til dem alle. Det er både bruger- og SEO-venligt.  
  7. Tilføj Schema-data
    Mange CMS har I dag indbygget Schema-data, men det er de færreste som inkluderer alt det som er relevant for lige netop din virksomhed. Undersøg hvilke Schema-elementer du kan bruge og sørg for at få dem tilføjet.
  8. Tilføj AMP
    Stort set ingen CMS kommer som standard med AMP-format. Jeg anbefaler meget at du overvejer at få tilføjet dette.
  9. Tilføj video-sitemap og Hreflang
    Hvis du bruger video bør du få tilføjet et video XML-sitemap. Og hvis dit website findes i flere sprogversioner – eller versioner målrettet kunder i specifikke lande, så bør du også få tilføjet Hreflang-data. Helst i XML-format. Ingen CMS gør dette som standard.

OK, men hvad ER så det bedste CMS?

Det afhænger som sagt af rigtig mange faktorer, hvad lige du synes er det bedste CMS. Men personligt er der to løsninger, som jeg selv er rigtig glad for og som jeg VED man kan skabe rigtig gode resultater med. Både i forhold til SEO, brugervenlighed og salg.

  • WordPress – hvis du skal lave en blog eller et almindeligt website. Du kan også udvides med WooCommerce hvis du vil lave webshop. Det er som udgangspunkt en Open Source (gratis) software-løsning, men nogle hosting-firmaer tilbyder også en samlet pakke.
  • Shopify – hvis du skal lave en webshop. Jeg er faktisk meget imponeret over deres løsning og for de fleste virksomheder vil den være en god løsning. Jeg har både været med til at lave helt små shops – og meget store. Og det kan virkelig blive godt.

Uanset om du vælger en af oventående – eller nogle helt andre løsninger, så HUSK, at de alle skal optimeres for at blive gode nok!

Hvad koster en SEO-stærk CMS-løsning?

Det er desværre forbandet svært at sammenligne priser på forskellige CMS. Det skyldes dels at prisstrukturen som regel er meget forskellig og fordi omkostningerne til optimering og den løbende udvikling kan variere meget.

Så når du skal sammenligne prisen skal du huske at medregne (bl.a.):

  • Software/platform licens
  • Transaktionsomkostninger (hvis webshop)
  • Hosting
  • Udvikling
  • Plugins/apps

En løsning som Shopify kan måske virke kostbar og mange bliver skræmt af deres prismodel med transaktionsafgifter. Men du skal ikke bruge ret mange udviklingstimer på en software løsning, før den ender med at blive meget dyrere.

Nogle vil så indvende at de jo selv kan lave webdesign og kode det der skal til på f.eks. WordPress. Kan du det, så er det jo fint. Men det kan langt fra alle.

Og selv hvis du kan skal du nok også overveje om det er der du bruger din tid bedst.

For ja, i princippet kan man jo lave altid selv – bygge sin egen webshop, lave bogholderiet selv, male sit eget hus eller bygge sin egen bil. Men for de fleste af os kan det meget bedre betale sig at købe nogle af de gode løsninger der allerede findes så vi kan bruge vores tid der hvor det gavner vores forretning mest.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op