Der findes mange forskellige PageBuilder programmer – som Elementor og Divi til WordPress, eller Shogun og PageFly til Shopify. Fælles for dem alle er dog, at det er noget forbandet lort!
Ja, jeg hader virkelig PageBuilders! Det er som at handle ind i Harald Nyborg, med forventningen om, at man så kan bygge sit eget hus – uden håndværksmæssig erfaring iøvrigt. Det kan man sikkert godt – men det bliver helt sikkert (også) noget lort.
I dette indlæg vil jeg uddybe lidt nærmere, hvorfor jeg synes PageBuilder programmer stort set altid er så ringe.
Sådan designer du dit website
Når du skal designe et nyt website – eller friske det gamle op, er der lidt forenklet sagt tre muligheder:
- Du kan finde et tema, der er godt som det er (eller med ganske få justeringer)
- Du kan ændre eller udbygge på et eksisterende tema, lave dit helt eget tema, eller få en webdesigner/udvikler til at lave noget helt nyt
- Du kan bruge en såkaldt ”PageBuilder” -udvidelse til din platform
Den første løsning kræver ikke særlige ekspertiser som webdesigner eller udvikler. Der findes til de fleste platforme mange gode temaer og de har i reglen forskellige enkle muligheder for tilpasning af sider og funktioner.
Hvis du vælger et tema, fra en dygtig leverandør, får du ofte en løsning der er gennemprøvet, optimeret for gode konverteringer og har de indbyggede værktøjer du skal bruge. Du kan se hvad du får, inden du køber, og risikoen er minimal.
Den anden løsning giver naturligvis meget større fleksibilitet, men den kræver så også, at du har forstand på webdesign og udvikling. Skal der laves helt nye templates og funktioner skal de laves rigtigt for at virke som ønsket, være ordentligt mobilvenlige, hurtige og ikke mindst søgemaskinevenlige.
Spørgsmålet er, om det er det værd?
Jeg ved godt, at mange ønsker at fremstå helt unik på nettet, men det er sjældent det, som får kunderne til at købe. Tværtimod. Ofte er genkendelighed i forhold til dit sites opbygning og funktioner langt bedre. De er de færreste kunder, der gider at lære at forstå hvordan dit website virker. Det er de alt for utålmodige til. Hvis dit website – i opbygning og funktionalitet ligner noget kunderne allerede kender, kan de koncentrere sig om at handle.
Den sidste løsning – PageBuilders lader mange sig friste af. For med denne kunne man tro, at man får det gode ved løsning 1 – men uden de krav og udgifter (webdesignere og udviklere) der er til løsning 2.
Men så enkelt er det bare ikke ….
Problemet med PageBuilders er …
Det største problem med de fleste PageBuilder programmer er, at de forsøger at løse alt, for alle. Det gør selve programmerne meget komplekse og også lidt svære faktisk at bruge.
Men hvad endnu værre er, så betyder dette ønske om næsten ubegrænset fleksibilitet også, at der skal indlæses en frygtelig masse kode på siderne, for at få alle de mulige funktioner til at spille.
Resultatet er, at dine sider bliver utroligt tunge – og det gør dem langsomme for både brugere og søgemaskiner at tilgå.
Og netop hastighed er en af de vigtigste nøglefaktorer for et godt website.
- Et hurtigt website sælger bedre. Det er veldokumenteret. Forbrugerne er generelt meget utålmodige og gider ikke vente på langsomme sider
- Hastighed er en af de vigtigste tekniske SEO-faktorer. Et hurtigt website ranker ganske enkelt – alt andet lige, bedre i Google
Hvis vi f.eks. ser på en af de mest udbredte PageBuilder programmer til Shopify: Shogun så henviser de selv til en række ”gode” cases på deres website. En af dem er webshoppen Ridge.com.
Her er resultatet af en hastighedstest med Googles værktøj PageSpeed Insigt …
Det tager over 22 sekunder, at få vist det færdige indhold ”above the fold” (det man ser inden man scroller ned) – og hele 32 sekunder, inden man kan gøre noget på siden!
En samlet PageSpeed Score på 16 er absurd ringe!
Og det er ikke kun Shogun, der laver så langsomme sites. Det samme gælder de andre PageBuilders.
Her er et eksempel fra Elementer – webshoppen smokenstore.ro, som de fremhæver på deres site som et godt eksempel.
Og jeg kunne blive ved. Der er masser af tilsvarende eksempler – også fra de andre PageBuilders, på alt for langsomme websites. Ja, faktisk er det svært at finde andet!
Kan man ikke lave en hurtig PagePuilder?
Jo, det kan man i princippet godt. Jeg har selv været med til at lave mere enkle og specifikke PageBuilder-løsninger til bl.a. WordPress, der var lynhurtige.
Men de store – altomfavnende PageBuilder-løsninger på markedet ER bare utroligt langsomme.
At lave en hurtigt PageBuilder kræver at den enten er meget specifik – og derfor kun inkluderer de elementer der er behov for til den konkrete sidetype, eller at der tages en masse forbehold i kodningen for det, således at KUN de funktioner, CSS og designelementer der faktisk bruges indlæses. Men det gør ingen af de store PageBuilders.
Min anbefaling
Min helt klare anbefaling er – måske ikke så overraskende, at du holder dig fra de store og tunge PageBuilder-løsninger.
Hvis ikke du kan leve med et standard-tema og de justeringsmuligheder de tilbyder, så vil jeg klart anbefale, at du får en dygtig webdesigner og eventuelt udvikler, til at lave dit design.
Og nej, det siger jeg ikke bare for at jeg kan få mere at lave. Jeg tilbyder slet ikke at lave webdesign. Det overlader jeg trygt til dem, som er gode til den slags.
Hvis du får lavet dit eget tema eller store tilpasninger af et andet tema, så skal du naturligvis være opmærksom på, at du så står med hele ansvaret for, at både bruger- og søgemaskinevenlighed er på plads. Det er bestemt ikke uden udfordringer.
Så jeg vil anbefale, at du tænker dig godt om. Har du virkelig brug for at lave noget helt unikt? Eller er det blot din egen forfængelighed der spiller ind?
Meget ofte, vil et standard-tema, med de justeringer de tilbyder, være bedst. Det kræver mindst tid at få op, du ved hvad du får inden du køber det – og hvis det er et godt tema, så er det hurtigt, brugervenligt, søgemaskinevenligt og salgsoptimeret.