Når jeg spørger virksomheder hvem der har ansvaret for deres SEO svarer de ofte, at det klarer IT-afdelingen eller deres webbureau. Stor fejl!
Inden jeg går videre med at forklare hvorfor det er en så alvorlig fejl, at placere ansvaret for SEO i IT-afdelingen – eller dit webbureau, vil jeg gerne lige understrege, at jeg skam intet har imod IT-folk og udviklere. Tværtimod. De fleste af dem jeg gennem tiden har haft med at gøre, er rigtig dygtige.
Men hvorfor er det så et problem at ansvaret for SEO placeres i IT-afdelingen? Det er vel dem der ved mest om IT, internet-teknologi, kodning, servere og en slags, ik?
Jo, men der er to store problemer med at lade IT-afdelingen eller dit webbureau styre din SEO:
- SEO er ikke en IT-opgave – det er en markedsføringsopgave. Det handler om at skabe øget synlighed for din virksomhed og flere relevante besøgende, leads og/eller kunder.
IT er naturligvis et element i SEO, men absolut ikke det eneste. Før vi når til IT-delen, skal der etableres en forståelse for virksomhedens søgemarked, der skal laves keyword- og konkurrentanalyser og der skal udarbejdes en gode SEO-strategi. Og ovenpå de gode IT-elementer skal der udarbejdes stærkt indhold, høj brugervenlighed, links og user engagement. Og det skal gøres på en måde som tilgodeser både brugere og søgemaskiner.
Det meste af den samlede SEO-opgave handler om forståelse for dine kunder, dit marked, kommunikation og interaktion. Teknologien er blot den base det bygges på. Og den skal naturligvis virke og optimeres. Så IT-delen er bestemt vigtig – men det er ikke IT, der er det centrale element.
Derfor bør ansvaret for SEO ligge hos dem, som har styr på virksomhedens markedsføring – hvilket typisk vil være i marketing- eller kommunikationsafdelingen. - IT-afdelingen er ikke eksperter i søgemaskiner, SEO og Google. De ved garanteret – eller bør i hvert fald vide, hvordan man udvikler de ting du vil have. Men jeg har aldrig mødt en IT-afdeling eller webbureau der ved nok om SEO til at jeg blindt ville overlade det til dem.
Det er vigtigt, at det er folk med detaljeret viden og praktisk erfaring med SEO der specificerer de rette tekniske SEO-krav og løbende overvåger, at alt spiller som det skal.
Tag ansvar for din SEO!
Dem der sidder med ansvaret for SEO i din virksomhed, skal have overblikket over alle de elementer som har betydning for at skabe den bedste synlighed og de mål om trafik, leads og nye kunder, som der er. Men de skal ikke nødvendigvis kunne udføre det hele selv.
For eksempel er det oplagt, at de IT-tekniske dele af SEO-opgaven, bedst løses af kompetente udvikler. Men også indenfor UX, brugervenlighed, user engagement, tekstskrivning, grafik, video og linkbuilding kan en SEO-ansvarlig have brug for at alliere sig med andre eksperter.
Pointen er, at ledelsen af din SEO – ansvaret for det og specificeringen af hvad der gøres indenfor de forskellige dele af SEO, bør ligge samlet hos nogle som har forstand og fokus på markedsføring.
Ofte vil det være bedst at ansvaret for SEO ligger i markedsførings- eller kommunikationsafdelingen, hvis virksomheden har en sådan. Eller i hvert fald hos den, eller dem, som til dagligt sidder med ansvaret for den øvrige markedsføring og kommunikation.
Det er dog som ofte ikke nok. For selvom det er bedre, at det er markedsføringsfolk der overordnet set har ansvaret for et markedsføringsområde som SEO, så er det sjældent at selv dygtige inhouse marketingfolk ved nok om SEO til at kunne udvikle og eksekvere SEO-strategier der skaber gode nok resultater.
Og det er her sådan en som jeg kommer ind i billedet.
Har du de rette SEO-ekspertiser?
Der sidder mange rigtig dygtige marketingfolk rundt omkring i virksomheder og bureauer. Men de er sjældent specialister indenfor alle områder – som SEO.
Det samme gælder i øvrigt også for områder som f.eks. produktion af reklamefilm, udformning af tryksager og afholdelse af events. Her vil de fleste virksomheder også have brug for at alliere sig med folk, der har særlige ekspertiser indenfor dette. Ingen kan være eksperter på det hele.
Og det gælder i høj grad også SEO.
Jeg hjælper ofte i bureauer og virksomheders interne marketingafdelinger med SEO. Jeg assisterer bl.a. med at udvikle optimerede standarder og procedure, så deres egne medarbejdere kan udføre deres opgaver bedre – med mere positiv SEO-effekt. Ofte indgår der også træning af teams, workshops, overvågning og fejlfinding.
Kombinationen af egne, dygtige medarbejdere og lidt ekstra assistance på de nørdede detaljer er en model, som jeg har rigtig gode erfaringer med. Det giver gode og stabile resultater.