Det er hvad jeg er i gang med at skrive!
Og det vil jeg gerne dele med dig. Både de 100 tips, men også lidt om baggrunden.
Jeg arbejder med konverteringsoptimering og har har holdt en del foredrag om optimering af webshops, fx på det der hedder ehandelsdagen og på Shoporama Symposium - som bare er to events hvor der er en masse webshopejere.
Pointen her er, at jeg til de to oplæg tænkte længe over hvordan jeg kunne tale om konverteringsoptimering uden at kende den enkelte webshop, uden at kende dens data og brugere - som jo ellers er to oplagte ting at kende når man skal optimere.
Hvad er der tilbage hvis jeg skal sige noget generelt til 30 webshops på samme tid?
Ja der er “bedste praksis” kan man sige. Det de alle har til fælles. Og hvad har de alle til fælles? Jo, at webshoppen er bygget op på samme måde. Den indeholder grundlæggende de samme sidetyper, de samme værktøjer osv.
Det betyder også at shoppens brugere har de samme forventninger til hvordan det virker, forventninger som er skabt gennem erfaringer fra alle mulige andre webshops.
Jeg har desuden lavet 100-vis af brugertest med webshops, så jeg har set virkeligt mange brugere kæmpe sig hele vejen til betalingssiden. Og det er meget ofte de samme problemer de løber ind i.
Aha - altså kan du lære at erfaringerne fra alle mulige til webshops til - i hvert fald til en start - at bruge til at optimere din egen webshop.
Altså: Bedste praksis efter devisen. Det der fungerer godt det ene sted, fungerer sgu nok også godt det andet sted.
Det findes store biblioteker af data der har sat fx brugertest af webshops i system og har kategoriseret de læringer. Det er et godt sted at starte hvis man vil hæve niveauet. Men det koster og det tager tid…
Der cirkulerer også en tjekliste med 300 punkter (på engelsk) som man kan købe for et rimeligt beløb. Måske har du på et tidspunkt fået en reklame for den.
Begge dele har jeg været igennem, men jeg synes stadig ikke det er helt nemt at have med at gøre. Så jeg besluttede mig for at lave min egen liste på 100 tips.
På dansk. Med eksempler og forklaring.
Det jeg tilføjer er min erfaring med konverteringsoptimering og usability de sidste 10-15 år (jeg blev kandidat i 2007) og har arbejdet med det fuld tid lige siden.
Så altså derfor 100 tips. Som ikke er så mange hvis man bare skal finde dem, men så alligevel er lidt mange hvis man, som jeg, også giver eksempler og skriver lidt yderligere til hver.
Så det er blevet noget at et projekt. Men det sjov og jeg håber andre får glæde af det.
Jeg har besluttet at samle det hele til en fin bog man kan have liggende på skrivebordet og så måske snuppe et tip om dagen.
Coffeetable-webshop-book :-)
Anyways, her er et par eksempler:
Du kan finde resten på twitter, facebook, instagram og linkedin - hvis du orker at finde mig - eller du kan bruge dette link: https://optuner.dk/100tips/
Og nu jeg taler om bedste praksis, så synes jeg alle webshops skal starte med det, inden man investerer tid og penge i anden optimering. Personligt vil jeg anbefale at gå videre til brugertest og derefter begynde at se på split-test (hvis man har trafikken til det).
Det er min fremgangsmåde, som går fra det fælles til det unikke og som giver mere kvalitet efterhånden som webshoppen modnes, men også efterhånden som budgettet tilllader at man kan gå lidt dybere ned i hvor problemerne bor.
Jeg har også lavet en grafik der viser den måde at tænke på. Den ser således ud: