Er du webshopejer, ved du sandsynligvis godt, at dine produktbeskrivelser er enormt vigtige for din omsætning, men ved du også, hvordan du skal skrive dem? Hvis ikke er du simpelthen så heldig, at jeg har gjort det hårde benarbejde for dig og fundet frem til et – hvis jeg selv skal sige det – ganske kvalificeret bud på, hvordan du skriver en god produktbeskrivelse. Derfor får du her ti tips til gode produktbeskrivelser serveret på et sølvfad. Velbekomme!
Hvorfor er produktbeskrivelser vigtige?
Inden vi hopper til de ti lækre tips, skal vi lige have slået noget helt fast. Nemlig hvorfor produktbeskrivelser overhovedet er noget, du bør bekymre dig om som webshopejer.
Når man handler på nettet fremfor i en fysisk butik, har man ikke mulighed for at afprøve, mærke eller teste produktet. Man kan ikke se alle de små detaljer eller mærke, hvordan materialerne føles. Ligeledes er der ikke mulighed for at stille spørgsmål til produktet. Faktisk har man udelukkende din produktbeskrivelse at gå ud fra. Det efterlader produktbeskrivelsen med en stor mængde ansvar, for hvis ikke produktbeskrivelsen sælger, hvad gør så?
Du kan naturligvis være så heldig at sælge dit produkt, selvom dine produktbeskrivelser ikke er lige i øjet. Med fokus på netop heldig. Medmindre du er Fætter Højben, vil jeg imidlertid ikke råde dig til at forvente, at dine produkter sælger sig selv på tilsyneladende magisk vis. Gør i stedet dig selv den tjeneste at kræse lidt for dine produktbeskrivelser. Så behøver du ikke længere at rende rundt med harefødder i lommen, have huset plastret til med hestesko og febrilsk lede efter firkløvere, så snart du går uden for en dør blot for at holde gang i biksen. Kunderne skal nok bide på.
1: Know your audience
Det er umuligt at skrive en relevant og værdiskabende produktbeskrivelse, hvis ikke du ved, hvem du skriver til. Der er ganske enkelt forskel på, om du skal kommunikere i øjenhøjde til en 14-årig teenagedreng, eller du skal forsøge at sælge et produkt til din gamle og grå grandtante.
Brug derfor tid og energi på at sætte dig ind i, hvem din målgruppe egentlig er. Hvem er din ideelle kunde? Hvem er det, der køber dine produkter? Når du har et gennemgribende kendskab til dit kundesegment, bliver det langt nemmere for dig at skrive produktbeskrivelser, som faktisk er relevante for dine kunder – og derfor virker.
Medmindre du har opfundet den dybe tallerken, er der forsvindende lille sandsynlighed for, at dit produkt er vedkommende for samtlige af de 83 % af den danske befolkning, der ifølge Dansk Erhverv handler på nettet. Og det er helt okay. Du sælger ganske enkelt mere med dine produktbeskrivelser ved at målrette dem til netop din kundegruppe fremfor at forsøge at gøre dit produkt relevant for samtlige webshoppere.
2: Kom så tæt på en virkelig handelssituation som muligt
Når man træder ind i en fysisk butik, kan man få hjælp og vejledning af en ekspedient. Skal man købe tøj, kan man få hjælp til at finde den rigtige størrelse. Skal man købe nye køkkenknive, kan man få gode råd til vedligeholdelsen. Skal man købe et nyt tv, kan man få udspecificeret, hvad de forskellige modeller egentlig kan. You get the point. Man bliver billedligt talt taget i hånden i en fysisk butik.
På en webshop har du ikke mulighed for at guide den enkelte kunde. Du kan ikke have en 1-til-1-dialog omkring forskellige produkter, og du kan ikke besvare alverdens forskellige spørgsmål. Der er imidlertid ikke noget, der forhindrer dig i at få din kunde til at føle, at vedkommende bliver taget i hånden og ført igennem købsprocessen.
Sørg med andre ord for at besvare de spørgsmål, der måtte være til produktet i din produktbeskrivelse. Er der tale om tøj, kan du med fordel inkorporere brugbare størrelsesguides. Sælger du køkkenknive, kan du lave en sektion om vedligeholdelse, og sælger du fjernsyn, kan du med fordel gøre det nemt for kunden at skelne imellem de forskellige apparaters særlige features. Kort sagt: Kom så tæt på handelssituationen som muligt i dine produktbeskrivelser, og sørg for at guide og vejlede så godt og grundigt som muligt.
(Kilde: asos.com)
Her gør asos.com det nemt for dig at finde den helt rigtige størrelse – akkurat ligesom hvis du stod i en fysisk forretning.
3: Sælg den gode historie
Vi springer hovedkulds ud i et eksempel.
Har du altid drømt om en hårpragt, der kunne gøre enhver Hollywood-stjerne misundelig? Med denne hårtørrer får du i en fart lækre slangekrøller, som falder blødt på dine skuldre. Krøllerne indrammer dit ansigt på fineste vis og får dig til at føle dig som den absolut bedste version af dig selv.
Jeg vil vædde min gamle hat på, at denne indledning sælger flere hårtørrere, end ”Denne hårtørrer gør dit hår tørt” gør.
Du skal altså ikke blot state the obvious og forholde dig til, hvad produktet helt lavpraktisk kan. Derimod skal du sælge den gode historie og få kunden til at føle, at produktet kan skabe værdi for vedkommende. På den måde får du din potentielle kunde til at tænke over, hvad vedkommende kan få ud af netop dit produkt, og det er i høj grad formålstjeneligt, når du gerne vil sælge. Sælg derfor den gode historie om slangekrøllerne fremfor at sælge din hårtørrer.
4: Tilpas produktbeskrivelsens længde til produktet
Som hovedregel er det passende at skrive produktbeskrivelser på 50-300 ord. Hvor lange netop dine produktbeskrivelser skal være, afhænger ganske enkelt af, hvilke produkter du sælger. Der er således ingen grund til at skrive hverken hele eller halve romaner om et meget simpelt og billigt produkt. Det er både spild af din egen og din kundes tid, og hvis man skal spendere rundt regnet 27 kroner, er der i langt de fleste tilfælde ikke behov for den helt store overtalelse.
Derimod giver det god mening at skrive en længere og mere dybdegående produktbeskrivelse, hvis du forsøger at sælge et dyrt og avanceret produkt. Det er de færreste mennesker, der fluks hiver dankortet op, hvis de skal af med flere tusinde kroner, og derfor skal der lidt mere overtalelse til. Du skal altså med din lækre produktbeskrivelse få overbevist din kunde om, at netop dit produkt er hver en krone værd, og det ”tager” sandsynligvis mere end 50 ord at gøre.
Tilpas altså produktbeskrivelsens længde til produktet og dets pris. Er der masser at sige om produktet, skal du endelig skrive 300 ord. Kan du derimod sælge dit produkt med blot 50-100 ord, kan du lige så godt gøre dét. Hellere 70 velovervejede og værdiskabende ord end 250 ord fyldt med klichéer og unødvendigt fyld.
5: Forkæl Google med sprøde søgeord
SEO har eksisteret i lang tid efterhånden, men vigtigheden af søgemaskineoptimering stiger fortsat. Derfor er SEO simpelthen heller ikke til at komme udenom, hvis du gerne vil sælge produkterne på din webshop. Kort og godt gælder det følgende:
God SEO --> Høj ranking på Google --> Flere besøgende --> Flere mulige kunder --> Flere salg.
Sørger du for at indarbejde SEO på din webshop – også i dine produktbeskrivelser – vil du komme til at ranke bedre på Google, og det kan naturligt nok føre til flere salg. Du gør altså klogt i at sætte dig ind i, hvad Google gerne vil have – eller at læse videre her, for jeg har nemlig sat mig ind i det for dig.
Det giver god mening at implementere søgeord i dine produktbeskrivelser samt i dine title tags og meta descriptions, hvis du gerne vil ranke godt på google. Du skal imidlertid ikke blot pakke dit content til randen med det samme søgeord og have en overnaturligt høj koncentration af netop dette ord. Brug det derimod naturligt og fokuser desuden på LSI – latent semantic indexing. Dette begreb dækker over relaterede søgeord. Det vil sige, at hvis du forsøger at sælge den tidligere omtalte hårtørrer, så kunne du med fordel også bruge ord som ”hårstyling”, ”hårprodukter” og ”stylingsprodukter” i dit content.
Tiden hvor man strøg til tops på Google ved at spække ens tekster med ens søgeord er ovre. Google er ganske enkelt blevet klogere end dét, og derfor skal du i dag gerne forsøge at ramme en søgeordstæthed på cirka 1,5-2 % og derudover benytte relaterede søgeord. På den måde fanger Google, at du faktisk har noget relevant at sige om det pågældende søgeord, og dermed kommer du til at rangere godt på det.
Vil du vide mere om, hvordan du skriver gode SEO-tekster i dag, kan du med fordel læse dette blogindlæg på TEXTAs hjemmeside.
6: Undgå floskler, og skab i stedet værdi for din kunde
At du roser dit produkt til skyerne, har cirka samme gennemslagskraft, som det har, at en nybagt mor omtaler hendes barn som den skønneste lille skabning. Bevares, det ér da sikkert et sødt barn, men det er altså også de færreste mødre, der ville sige andet. Det nytter altså ikke noget, at du bruger en masse rosende fyldord og slidte flosker, når du skal beskrive dit produkt. Det er ganske enkelt ikke specielt troværdigt eller værdiskabende for din kunde.
Sørg i stedet for at skrive en informativ og gennemtænkt produktbeskrivelse, som din potentielle kunde faktisk får noget ud af. Få indirekte vist, at der her er tale om et kvalitetsprodukt, som din kunde har brug for eller kan få glæde af. Selvom du mener, at der her er tale om et helt igennem fuldkommen fantastisk og ravruskende revolutionerende produkt af absolut højeste kvalitet, virker det ikke specielt godt at skrive netop dette i en produktbeskrivelse.
Det virker til gengæld godt, hvis du indirekte får sagt det. Det gør du ved at fremhæve det, der gør dit produkt til noget særligt og ved at lægge fokus på de aspekter, som fortæller noget positivt om dit produkt imellem linjerne. Eksempelvis vil et ord som ”håndlavet” automatisk få de fleste til at tænke ”god kvalitet”.
Ved at veje dine ord nøje og være opmærksom på, hvilken værdi der tillægges forskellige egenskaber og detaljer, behøver du ikke selv at sige, at dit produkt er ”helt igennem fuldkommen fantastisk og ravruskende revolutionerende”, for kunden vil selv komme til denne konklusion.
Lad derfor være med at smide om dig med rosende adjektiver, der i virkeligheden ikke er særlig meget kød på. Brug i stedet tid på helt diskret at få fremhævet, at der er tale om et godt produkt, for derved vil du helt sikkert sælge meget mere, end du gør ved blot at hive alle de slidte floskler frem fra gemmerne.
7: Brug fængende overskrifter
Din overskrift skal naturligvis rimelig præcist nævne dit produkt. Her er der ikke så vanvittigt meget kunstnerisk frihed at tage af, og er dine produktbeskrivelser på 50-70 ord, er der næppe brug for underoverskrifter. Så kan du se bort fra dette punkt.
Er der tale om længere produktbeskrivelser på op til 300 ord, kan du imidlertid med fordel dele teksten op i mindre bidder og benytte dig af sprøde underoverskrifter. I disse kan du lade kreativiteten få frit løb.
På den måde vil du fange den besøgendes opmærksomhed, og lader den potentielle kunde øjnene løbe henover teksten, vil vedkommende hurtigt få et indtryk af, hvad det er, dette produkt kan bidrage med. Er underoverskrifterne gennemtænkte, vil det give kunden lyst til at læse mere om produktet, og det kan føre til et salg.
Det er naturligvis nemmere sagt end gjort at skrive gode underoverskrifter. Da du har ganske få ord at arbejde med, skal du nemlig meget nøje overveje, hvilke ord der er allermest relevante at få med, og som kan skabe mest muligt værdi.
Det gælder kort og godt om at få nævnt noget væsentligt om dit produkt på en kreativ måde, som tone of voice-mæssigt giver mening i forhold til din kundegruppe. I stedet for at skrive ”Hårtørreren tørrer dit hår” i en underoverskrift, kan du altså med fordel skrive ”Elegant hårtørrer, der i en fart giver dig en smuk hårpragt”, for nu at blive ved hårtørrereksemplet.
(Kilde: imerco.dk)
Der er her tale om en hårtørrer, og allerede af underoverskrifterne bliver det gjort tydeligt, at du åbenbart får glansfuldt hår ved hjælp af dette produkt. Derudover bliver det gjort klart, at håret ikke tager skade af, at man bruger hårtørreren, og dét vil du som potentiel køber sandsynligvis gerne vide mere om. Derfor læser du videre.
8: Sæt specifikationer overskueligt op
Generelt gælder det, at du helst ikke skal fokusere alt for meget på de tekniske specifikationer ved et produkt i din produktbeskrivelse. Medmindre der er tale om en meget ”nørdeteknisk” dimsedut, er din potentielle kunde sandsynligvis ikke vanvittigt interesseret i at få remset en lang række tal og iskolde fakta op i produktbeskrivelsen.
I denne giver det mening at få nævnt nogle specifikationer som en del af den samlede tekst, men uden at der er for meget fokus på detaljerne. Skriv eksempelvis ikke ”Hårtørreren er fremstillet af metal, gummi og plastic”, men derimod ”Hårtørreren har et stilrent metalhoved, som er udformet til effektivt at tørre dit hår. Håndtaget er fremstillet i plastic og er beklædt med gummi for at give dig et godt greb og dermed sikre den gode brugervenlighed.”
Den sidste version skaber meget mere værdi for kunden, end den første udgave gør. Dermed ikke sagt, at du helt skal droppe at nævne specifikationerne for et produkt, for selvfølgelig skal de med. Disse kan du imidlertid med fordel punktopstille eller på anden vis sætte overskueligt op for din potentielle kunde fremfor at bruge hele din produktbeskrivelse på at nævne specifikationerne.
Du kan således med fordel skrive en produktbeskrivelse, som sælger den gode historie om dit produkt, og som derudover får nævnt de væsentligste specifikationer på kreativ vis. Alle specifikationerne samler du så i en punktopstilling eller lignende, så kunden nemt kan danne sig et overblik over disse.
Generelt gælder det, at det har god virkning at punktopstille væsentlige informationer omkring et produkt. Det giver overblik over, hvad kunden skal vide om produktet. Vedkommende er på den måde fri for at skulle læse en hel afhandling om det pågældende produkt blot for at finde frem til, hvilke materialer produkter er fremstillet af.
(Kilde: fribikeshop.dk)
Trykker du på ”specifikationer” under et af produkterne på Fri Bikeshops hjemmeside, får du en overskuelig oversigt over disse. Vil du som kunde gerne hurtigt danne dig et overblik, er det altså nemt og ligetil for dig.
9: Personlighed, personlighed, personlighed
Konkurrencen på nettet er hård. Der findes et væld af forskellig webshops på the world wide web, og vil du skille dig ud, skal du derfor også anstrenge dig gevaldigt. Medmindre du vitterligt er den eneste forhandler af et produkt, skal du sørge for at skille dig ud fra mængden, og hvordan gør man så dét?
Jo, det gør du ved at skabe personlighed. Akkurat ligesom de mest farverige, specielle, anderledes eller på anden vis enestående personligheder ude i den virkelige verden er dem, du husker bedst, gælder det også, at man er mere tilbøjelig til at handle på en hjemmeside, som skiller sig ud og gør et indtryk.
Gør derfor noget ud af at skabe personlighed i dine produktbeskrivelser og på din webshop generelt. Det vil med stor sandsynlighed få flere af dine besøgende til at handle, og som minimum vil det betyde, at flere besøgende vender tilbage til netop din side.
Er man blot i gang med at undersøge markedet, vil man med stor sandsynlighed huske netop din side bedre end konkurrenternes, hvis du har sørget for at gøre siden personlig. Den potentielle kunde skal meget gerne kunne mærke, at du selv er entusiastisk omkring dit produkt. Hvis selv sælgeren ikke synes, at dette produkt er det fedeste i hele verden, hvorfor skulle kunden så?
Personligheden i dine produktbeskrivelser underbygges desuden af, at du henvender dig direkte til din kunde. I stedet for at bruge ord som ”folk” og ”man” i dine produktbeskrivelser, virker det godt at henvende dig med ”du” til din potentielle køber. Det gør, at det føles som en mere personlig henvendelse, og desuden er det medvirkende til, at den besøgende kommer til at forestille sig, at vedkommende faktisk ejer dit produkt.
Ifølge et amerikansk studie er man som potentiel kunde mere tilbøjelig til at købe et produkt, hvis man så at sige kan se sig selv eje produktet. Du skal altså forsøge at få din kunde til at forestille sig, at vedkommende ejer dit produkt – og kan lide det. Netop derfor er det fornuftigt at henvende dig personligt til din kunde. Desuden hjælper det at benytte et farverigt og interessant sprog, som får kunden til at føle, at vedkommende af den ene eller anden grund gerne vil have fingrene i netop dit produkt.
10: Udnyt the illusion of truth
Jo flere gange du hører det samme udsagn, des mere tilbøjelig er du til at tro på det. Det kaldes the illusion of truth, og det er et ganske veldokumenteret psykologisk fænomen. Et fænomen, du kan udnytte til din fordel, når du skriver produktbeskrivelser.
Det gælder nemlig, at hvis du gentagende gange får nævnt en særlig kvalitet ved dit produkt, vil dette sætte sig fast hos din læser. Du kan derfor med fordel sørge for at inkorporere de væsentligste pointer omkring dit produkt flere gange for derved at sikre dig, at din læser får lyst til at købe. Tænk derfor over, hvad der er det allervigtigste at sige om netop dit produkt. Er det, at produktet er hjemmelavet, lyserødt eller brugervenligt? Hvad end det mest væsentlige er, skal dette gerne nævnes flere gange og gerne i både brødteksten og i (under)overskrift(er).
Du kan derfor også med fordel lave en kort opsummering af de vigtigste egenskaber ved dit produkt for at slå dets relevans fast med syvtommersøm. Det kan du gøre enten i et lille afsluttende afsnit eller ved at opstille kvaliteterne i punktform. Som vi allerede har været inde på, er det enkle og overskuelige overblik nemlig ganske formålstjeneligt i produktbeskrivelser.
Sådan skriver du gode produktbeskrivelser
I forlængelse af det ovennævnte, får du naturligvis her en opridsning af de ti råd til, hvordan du skriver gode produktbeskrivelser. Følger du disse råd, vil du med stor sandsynlighed få flere købende kunder i din biks.
- Kend din målgruppe og kommuniker til denne.
- Sørg for at guide den potentielle kunde så godt som muligt og besvar alle de spørgsmål, en potentiel kunde kunne have til dit produkt.
- Sælg den gode historie om dit produkt. Fortæl, hvordan dit produkt kan skabe værdi for kunden i stedet for udelukkende at fokusere på selve produktet.
- Overvej længden af dine produktbeskrivelser. De skal være fyldestgørende og komme omkring alt det væsentlige, men helst ikke være proppet med unødvendigt fyld.
- Hav SEO med i dine overvejelser. Hav en søgeordstæthed på cirka 1,5-2 % og benyt dig af LSI-søgeord.
- Undgå tom luft i dine produktbeskrivelser. Dine rosende adjektiver om dit produkt er ikke specielt værdiskabende.
- Del dine produktbeskrivelser op i mindre dele og brug fængende (under)overskrifter.
- Lad være med at fylde dine produktbeskrivelser med iskolde data. Lav i stedet en nem oversigt eller punktopstilling over de væsentlige specifikationer.
- Skab personlighed og henvend dig direkte til din potentielle kunde.
- Nævn de væsentlige pointer om dit produkt flere gange og opsummer gerne.