Det er blevet tid til, at vi drager lidt videre på blogrejsen og kommer endnu længere ind i vores blogception-univers.
Jeg vil i dette indlæg komme med et – hvis jeg selv skal sige det – ganske fornuftigt bud på, hvordan du opbygger gode blogindlæg. Det omstridte spørgsmål om, hvorvidt det er størrelsen eller gørelsen vil du ligeledes langt om længe kunne få svar på.
Som du kan se, er dette indlæg nummer to i en serie af tre. Har du ikke allerede læst det første indlæg, vil jeg derfor anbefale dig, at du starter dér. 2’eren er, som bekendt, oftest bedst, hvis man også har læst 1’eren. Det første indlæg i blogception-serien handler om, hvorfor du skal business blogge, hvad en businessblog overhovedet er, og hvordan du kommer godt i gang med at skrive blogindlæg.
Med dét på plads synes jeg, vi skal begive os ud på et hæsblæsende blogeventyr. Hold på hat og briller.
Det er det indre, der tæller, meeen ...
At skrive et godt blogindlæg handler om meget mere end blot at kunne finde ud af at sætte fornuftige ord om et fornuftigt emne sammen i en fornuftig rækkefølge. Naturligvis gælder det for blogindlæg, som det gælder for så meget andet; Det er det indre, der tæller. Alligevel er der aldrig nogen, der har taget skade af, at det ydre også spiller.
Hvis du vil gøre dit blogindlæg indbydende for dine læsere, gør du derfor også klogt i at servere det på lækker vis. Det vil sige, at dit blogindlægs layout rent visuelt skal være eye pleasing. Derudover skal blogindlægget gerne skal være sat op på en måde, der får dine læsere til at labbe hele indlægget i sig fra ende til anden.
For at dette skal være tilfældet, skal du eksempelvis skrive en lækker overskrift – det kigger vi nærmere på om lidt. Du skal derudover dele dit blogindlæg op i lækre, mundrette bidder, som hver især får deres egen underoverskrift.
Skal du give dine læsere lyst til at læse hele dit blogindlæg, skal du desuden undgå at møde dine læsere med en mur af tekst, men derimod huske på, at de fleste af dem sandsynligvis har et attention span som en guldfisk. Dét vender jeg tilbage til senere.
Fang dine læseres interesse med velovervejede overskrifter
Din overskrift er det allerførste, dine læsere ser. Det er denne, der skal formå at give dine læsere lyst til at dykke ned i den viden, du vil berige dem med, og den må derfor også siges at være mucho importante.
Dette gør sig naturligvis ikke blot gældende, når det kommer til blogindlæg, men også når det kommer til eksempelvis produktbeskrivelser. Faktisk er de i denne sammenhæng så vigtige, at jeg har skrevet et helt blogindlæg om overskrifter i produktbeskrivelser alene. Det finder du her.
Dine overskrifter har kort og godt til formål at fange dine læseres opmærksomhed. De skal gerne gøre dine (potentielle) læsere nysgerrige som bare pokker. Samtidig skal de selvfølgelig dække over dét, du afdækker i dit blogindlæg.
Du må for alt i verden ikke love mere i dine overskrifter, end du faktisk kan holde. (Pro tip: Dette gælder også i alle andre aspekter af livet.) Hvis du som læser klikker dig ind på et blogindlæg i den tro, at du nu skal blive drønhamrende god til at skrive blogindlæg, og hele det pågældende skriv viser sig i virkeligheden at handle om dværghamstere og cowboykaktusser, bliver du sandsynligvis slemt skuffet. Også selvom dværghamstere er temmelig cute.
Du skal altså sørge for, at dine overskrifter virker fængende, men samtidig sikre dig, at der er kohærens imellem overskrift og indhold.
Udover at du skal gøre dig nogle overvejelser omkring, hvilke ord du propper ind i din overskrift, skal du også nøje overveje, hvor mange ord du disker op med.
Ifølge et studie foretaget af Backinko skal du forsøge at skrive længere overskrifter, hvis ikke blot du vil have folk til at læse dit blogindlæg, men også gerne vil have dem til at dele det med resten af verden.
Med overskrifter bestående af 14-17 ord får du ifølge førnævnte studie hele 76,7 % flere delinger på sociale medier, end du gør med kortere overskrifter. Dét er altså en forskel, der er til at tage og føle på.
(Kilde: backlinko.com)
Få dine læsere på krogen med en indbydende indledning
Med en sprød overskrift får du dine læsere til at klikke sig ind på dit blogindlæg. Det er imidlertid ikke helt nok i sig selv, for de skal jo også helst læse det. Derfor er det væsentligt, at du sørger for at få skrevet en perfekt pirrende indledning, som ikke blot giver dine læsere lyst til at læse videre, men faktisk nærmere gør, at de slet ikke kan lade være med at læse videre.
Din indledning skal – ligesom overskriften – være dækkende for, hvad blogindlægget byder på, men her har du lidt flere ord at gøre godt med. Du kan således løfte sløret en smule mere for, hvad blogindlægget helt præcist kommer til at handle om og dermed for good få dine læsere på krogen.
Du kan gribe din indledning an på flere forskellige måder. Ofte vil det ikke være anbefalelsesværdigt at give dine vigtigste pointer væk i indledningen. Derimod kan du lave en lille ”teaser” for dem, så dine læsere ganske enkelt er nødt til at læse videre for at få disse med.
I andre tilfælde kan det give mening netop at starte hårdt ud med din påstand eller din pointe for virkelig at prikke til dine læsere og måske ligefrem provokere lidt. Provokation er et temmelig effektivt redskab, og det er derfor bestemt ikke dumt at gøre brug af.
Starter du ud med at provokere dine læsere, skal du naturligvis i indledningen skrive, at du i det følgende skriv vil forklare, hvad der får dig til at påstå, at jorden er flad, at månelandingen aldrig fandt sted, eller at 1. verdenskrig er det pure opspind. Så skal du nok få dine læsere til at hænge på lidt endnu.
Generelt set kan man sige, at du skal se din indledning lidt som traileren til en film. En trailer skal være rammende for, hvad filmen handler om, og den skal på pirrende vis løfte sløret for noget af handlingen uden at give for meget væk på forhånd. Det samme gør sig gældende for indledningen på dit blogindlæg.
Er det størrelsen eller gørelsen?
Spørgsmålet, der er blevet diskuteret siden tidernes morgen, får du svar på her ... i hvert fald i forhold til blogindlæg.
For at svare på om det er størrelsen eller gørelsen, har jeg kigget på endnu et studie foretaget af Backlinko. Det viser, at der i gennemsnit er 1890 ord på de sider, der performer bedst på Google.
De højest rangerende sider kan naturligvis byde på alt lige fra blogindlæg til artikler, kategoribeskrivelser og om os-sider. Hvorom alting er, gælder det, at du skal forsøge at ramme 1890 ord, hvis du gerne vil have kongepladsen på Google, når folk søger efter netop dét, dit blogindlæg handler om.
(Kilde: backlinko.com)
Selvfølgelig kan du ikke kan gå ud fra dette alene, medmindre dit eneste mål med blogindlægget er at få en god Google-placering. Som jeg også var inde på i mit første blogception-indlæg, skal du nemlig altid skrive til mennesker, ikke til søgemaskiner. Derfor er du naturligvis også nødt til at have dine læsere for øje, når det kommer til længden af dine blogindlæg.
Der er stor forskel på, hvor meget man som læser gerne vil have med afhængigt af, hvilket emne du bevæger dig indenfor. Du skal således forsøge at sætte dig i læsernes sted og overveje, om de er på udkig efter en hurtig gennemgang af et særligt emne, eller de i højere grad søger en dybdegående afhandling.
Lad os sige, din virksomhed sælger tøj, og I derfor skriver et blogindlæg med en overskrift a la ”Dette forårs ti største trends”. Den læser, der klikker sig ind på netop dette blogindlæg, forventer næppe at skulle læse en hel roman. Vedkommende vil derimod gerne have en kort og klokkeklar beskrivelse af de trends, der åbenbart slet ikke er til at komme udenom dette forår.
Mit bud ville være, at du i et sådant tilfælde med fordel kan holde dig under 1.000 ord, så du er sikker på, dine læsere får alle ti trends med og ikke blot de første fem.
Skriver du blogindlæg om mere komplekse emner, virker det helt naturligt, at dine blogindlæg bliver længere. Hvis du eksempelvis skriver et blogindlæg, der i overskriften hævder at komme omkring ’alt, hvad der er værd at vide om SEO-tekster’, kan du næppe nøjes med at skrive 500 ord, hvis du skal gøre din læser glad og tilfreds.
SEO er mere avanceret end som så, så jeg vil næsten lægge hovedet på blokken og sige, at du umuligt kan komme omkring alt, hvad der er værd at vide om emnet på 500 ord. Til gengæld kan du komme godt omkring det i løbet af et længere skriv – dét kan du se med egne øjne i dette indlæg fra vores TEXTA-blog.
I sidste ende gælder det altså om nøje at overveje, hvor mange ord det giver mening at skrive. Ja, jeg ved godt, det er lidt fluffy, men det kan desværre ikke siges meget mere præcist. Som regel er det en fordel at have længere tekster på ens hjemmeside – ram gerne cirka 2.000 ord – men samtidig skal du naturligvis heller ikke væve rundt i dit blogindlæg og spise din læser af med unødvendigt fyld.
Det er i forvejen en kamp at fastholde de mange internetbrugeres opmærksomhed (qua deres førnævnte guldfisk-mentalitet). Er dit blogindlæg fyldt med varm luft, kan du derfor også være nærmest sikker på, at dine læsere ikke kommer meget længere end til indledningen.
Gør dit blogindlæg til fiskefoder med masser af mellemrum og korte afsnit
Nu kan vi vist snart ikke vente længere med at dykke ned i min påstand om, at dine læsere er som guldfisk rent koncentrationsmæssigt.
Det er naturligvis ikke blot min påstand, men derimod Digital Information Worlds. Ifølge dem har vi mennesker i dag et attention span på 8,25 sekunder. Til sammenligning er en gennemsnitlig guldfisk i stand til at holde fokus i cirka 9 sekunder, og vi har altså officielt en dårligere koncentrationsevne end akvariefisk. Med al respekt for guldfisk, er det ikke ligefrem prangende, og dette skal du have for øje, når du kommunikerer til andre guldfisklignende individer.
(Kilde: digitalinformationworld.com)
At vi er mildest talt elendige til at holde fokus, betyder dels, at du skal sørge for virkelig at diske op med noget godt content, hvis dine læsere skal blive hængende og faktisk spise sig igennem hele dit blogindlæg. Det betyder desuden, at du skal sørge for at kommunikere i øjenhøjde og have tone of voice for øje – dét kigger jeg nærmere på i mit sidste blogception-indlæg.
Dine læseres guldfisklignende koncentrationsevne betyder desuden, at du virkelig bør gøre noget ud af at gøre dit blogindlæg let at fordøje, så at sige. Sørg derfor gerne for at have masser af luft imellem dine afsnit, så dine læsere ikke bliver mødt af en mur af tekst. Del desuden dit blogindlæg op i mange mindre dele. Særligt i dag, hvor der er megen fokus på mobile first, er dette relevant.
Bliver den moderne internetbruger mødt af en længere smøre, er der stor risiko for, at vedkommende falder af krogen. Bliver man derimod mødt af et længere indlæg, som er delt op i mindre, overskuelige bidder, er der langt større sandsynlighed for, at man som læser kommer hele vejen fra indledning til afrunding.
Drys dit blogindlæg med berigende billeder
Når du skriver blogindlæg, kan det give rigtig god mening at inddrage billeder. Billeder er nemlig med til at gøre indlægget lidt mere spiseligt for de mange guldfisklæsere, da de dels bryder teksten op og dels er med til at fastholde opmærksomheden.
Det er klart, at du ikke skal indsætte familiens sommerferiefotos helt tilfældigt i dit indlæg (medmindre du har en personlig blog, så just do ya thing). Derimod skal du inddrage relevante billeder, som faktisk bidrager med noget til blogindlægget. Brug eksempelvis gerne infografikker, statistikker og lignende til at underbygge dine forskellige påstande. Det har jeg eksempelvis gjort i dette blogindlæg. (#Meta)
Går vi tilbage til eksempelindlægget om forårstrends, kunne det være meget passende at inkorporere billeder af de famøse ti trends. På den måde bliver blogindlægget mere indbydende rent visuelt. Samtidig giver det mening, at du viser dine læsere, hvordan man nu liiige styler sine trompetbukser, eller hvad sådan et par ”loafers” dér egentlig er.
Billederne bidrager med noget ekstra til indlægget og tjener samtidig et formål rent visuelt og i forhold til at gøre dit blogindlæg mere læsevenligt.
Afrund og saml op i dit skrivs sortie
Når du er nået til vejs ende med dit blogindlæg, gør du klogt i at samle op på dine væsentligste pointer. Særligt hvis der er tale om et længere skriv, er der en vis sandsynlighed for, at din læser ved afrundingen ikke længere kan huske indledningen. (Behøver jeg nævne guldfiskene igen?) Du gør således klogt i til sidst at samle alle de løse ender og binde sløjfe på blogindlægget.
Det kan ofte give mening at lave en liste med dine væsentligste pointer som afrunding. Det moderne menneske er vild med bullet points og overskuelige tjeklister, og vil du please læseren, er en helt kort opsummering ikke nogen dum idé.
Det gælder desuden, at mange læsere slet ikke læser størstedelen af dit blogindlæg, men derimod læser indledningen, underoverskrifterne og din afrunding. Det er naturligvis en smule demotiverende at vide som blogindlægsforfatter, men du kommer desværre næppe til at kunne ændre på det. Derfor er det bedste, du kan gøre, også at være opmærksom på det, når du skriver, så du i det mindste er sikker på, at dine læsere får alle dine allermest essentielle pointer med videre. Dét er trods alt det vigtigste.
Med dét sagt vil jeg without further ado springe videre til afrunding på dette blogception-indlæg om...
Hvordan du opbygger det gode blogindlæg
Mine damer og herrer – guldfisk og andet godtfolk – vi er nået til vejs ende. Er du fulgt med helt hertil, skal du have en kæmpe TAK. Har du snydt lidt og er sprunget direkte til afrundingen, skal du have en lidt mindre tak ... Ikke fordi jeg bebrejder dig, for jeg ved godt, at du sikkert har en million-milliard andre ting at se til. Jeg ville såmænd bare så gerne have, at du havde læst hele mit skriv, for jeg har faktisk gjort mig umage.
Jeg kunne derfor også godt have en lille smule lyst til netop ikke at give dig de væsentligste pointer fra blogindlægget her i afrundingen. På den måde kunne jeg måske få dig til at læse hele indlægget. Måske ikke.
Uanset hvad har jeg netop skrevet, at man skal sørge for at lave en god opsamling på ens blogindlæg, så jeg må hellere være det gode eksempel.
Derfor ...
Når du skriver blogindlæg, skal du:
- sørge for at finde på en fængende overskrift, som vækker internetbrugernes interesse
- skrive en solid indledning, som sikrer, at dine læsere bliver hooked
- huske, at dine læsere har opmærksomhed som en guldfisk og derfor sørge for at dele dit blogindlæg op i mindre bidder fremfor at servere en mur af tekst
- bryde teksten op med veludvalgte billeder, der dels bidrager med relevant indhold og dels bidrager til at gøre dit blogindlæg letlæseligt og eye pleasing
- nøje overveje, hvor langt dit indlæg skal være i forhold til, hvem din målgruppe er
- slutte af med en afrunding, hvor du samler op på dine væsentligste pointer.
Ved hjælp af denne guide kan du forhåbentlig få skrevet nogle brandgode blogindlæg, som giver dine læsere en masse nyttig viden. Vil du samtidig også gerne sikre dig, at du får lidt igen for det arbejde, du har lagt i dit blogindlæg? Så skal du inddrage CTA’er. Med sådanne kan du nemlig i bedste dukkeførerstil få dine læsere til at handle på bestemte måder. Dét kigger jeg nærmere på i næste og sidste blogindlæg i serien af blogindlæg om blogindlæg.
Lyder det spændende? Så følg med her på Saras blog om content marketing og ordjonglering, hvor du også kan finde første del af blogception-serien, hvis du endnu ikke har læst dén.