Jeg tror du vil løbe ind i, at de som er uddannet Mediegrafikere vil tale sin sag, og de som er uddannet Multimediedesigner vil tale deres sag.
Det er ikke helt rigtigt at man skal have en læreplads som mediegrafiker. Du kan også blive optaget på en såkaldt kvoteplads. En kvoteplads gør du dig berettiget til ved at sende skolen en ansøgning, blive testet for farveblindhed, tage en dansk prøve, lave en "grafisk" opgave. Opgaven må normalt ikke udføres på computer, da alle, også de som ikke har arbejdet med programmerne før, skal have muligheden for at være med. Efter disse trin bliver der så valgt nogle ud, som så får en kvoteplads.
Med en kvoteplads er du sikret at du kan gennemføre uddannelsen, uanset om du finder en læreplads eller ej. Du kommer til at deltage i skoleforløbene ligesom alle andre, men når de som har en læreplads er ude hos dem, så er du istedet "ansat" af skolen, og sidder i deres skolepraktik.
Et af kravene når du er i skolepraktik er at du opfylder EMMA kriterierne. Egnethed. Mobil fagligt. Mobil geografisk og Aktivt søgende.
________
Tilbage til dit spørgsmål:
Forskellen på de to uddannelser er bl.a. at multimediedesigner kun tager 2 år - og der er heller ikke mødepligt. Det kræver dog også at du har en gymnasialuddannelse, hvor mediegrafiker kun kræver en 9. klasseseksamen.
Mediegrafiker tager så 4 år, men absolut størstedelen af den periode er praksis. Dvs. finder du en læreplads, så er det her du vil bruge det meste af din tid.
Som multimediedesigner foregår uddannelsen på skolen, og du får dermed ingen erhverserfaring under dit skoleforløb, og du står dermed som færdiguddannet uden nogen form for erfaring, og et tomt CV. Ikke umiddelbart nogen god start, vil jeg mene.
_______
Hvis du har en gymnasialuddannelse og virkelig brænder for det her, så ville mit råd til dig være at søge ind på fx Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev (http://www.skolevisuel.dk/).
De har virkelig dygtige lærer, som normalvis er gæstelærer. Dvs. det er folk som til dagligt arbejder i branchen, og dermed har fingeren på pulsen omkring hvad der rører på sig.
Lærerne rundt på de tekniske skoler er alt for tit lidt for outdated. Det føles som flere af dem nærmest bare går og venter på pension. Spørg dig selv, hvis du brændte for dit fag, hvorfor skulle du så vælge at undervise fremfor at arbejde med det?
Jeg håber alt dette gav lidt input på what to do - og ellers er du velkommen til at spørge løs! ;)