Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan registreres honorar mm.?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige opdaget fantastiske site... Tak!

Jeg holder foredrag (som bibeskæftigelse) og modtager honorar og transportgodtgørelse for min ydelse. Jeg er startet i indeværende år.

Hvordan registreres honorar rent skattemæssigt? (Jeg går ud fra at jeg skal lave selvangivelse) Når jeg laver elektroniske faktura'er bruger jeg mit cpr.-nr.
Andre gange overfører mindre kunder blot pengene til min konto.

Mht. transport får jeg altid refunderet billetter (jeg har ikke nogen bil)
Har jeg krav på skattefrit at få godtgjort mine transportudgifter?

Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig... Jeg er meget ny i det her, men brænder for at arbejde med formidling....

/Tina C

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tina

Velkommen til.

Når du bruger dit CPR-nummer registrerer dine kunder din indtægt hos SKAT som b-indkomst. I den idelle verden i hvert fald. I praksis, er der en del som ikke får gjort det. Du kan se hvem der har indberettet hvad om dig i din skattemappe.

Du skal opstille et regnskab over alle dine indtægter og fratrækker alle de udgifter du har forbundet med at vedligeholde din indkomst. Alle indtægter skal fremgå, også den transportgodtgørelse, du måtte have fået udbetalt. Og husk nu at få alle dine udgifter som du faktisk har haft med. Resultatet indberetter du på din selvangivelse som b-indkomst.

Transport: Du kan enten få refunderet dine biletter, eller udbetale en skattefri godtgørelse hvis du kører i egen bil.

Hvis du er i tvivl om hvad man kan trække fra, så kan du overveje bogen om fradrag af Anette Sand. Den giver en kort og klar forklaring på hvad du kan og ikke kan. Herunder forhold omkring køb af computer, internetforbindelse og multimedieskat.

En af de bedste investeringer jeg har foretaget mig som foredragsholder sidste år, er at få koblet en revisor på mit regnskab. Han hjælper mig med at få regnet tingene igennem, sikrer at jeg husker mine fradrag og tilser at alt går rigtigt til.

Hvis du er ny foredragsholder han jeg i øvrigt anbefale One2speaks inspirationsdage for nye foredragsholdere.

S

Fra København
Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, Søren!

Det er meget brugbar information du har givet. Tak - og godt nytår!

Tina C

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 53
Fra  stophash.dk (MilleTek) Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tina, jeg har selv for første år rapporteret både moms og senere skal jeg rapportere indtægt på privat årsopgørelse. Som selvstændig enkeltmandsvirksomhed, er det faktisk ikke så svært (hvis jeg har gjort /gør det korrekt). Jeg er moms registreret og har indrapporteret moms via virksomhed på SKAT (kun moms). Jeg har lavet et regnskab for salgsmoms og købsmoms. Salgsmoms = moms på de varer jeg har solgt. Købsmoms på de varer jeg har købt til min virksomhed (som printerblæk, reklame etc). Selve indtægten på mine ydelser (minus moms) skal jeg indrapportere som B-indtægt når jeg laver min årsopgørelse på "privat" hos SKAT. Kørselsfradrag i egen bil i enkeltmandsvirksomhed er for 2010 på 3,56 pr/km (dette beløb indeholder fradrag, vedligehold, forbrug og hele molevitten). Husk også at du skal skrive start og stop km ned fra din kilometertæller i bilen samt til og fra adresser. Jeg ved ikke hvordan det forhodler sig offentlig transport - men husk at gemme hver eneste bon, billet eller kvittering på købt klippekort. Husk også at du faktisk kan trække alt det fra som vedrører din virksomhed fra, og det er ikke så lidt når man tænker på transport, printer, bredbånd, medier til backup, hjemmeside hosting og domain navn etc etc etc    

Du er velkommen tilbage hvis du har behov for mere information - jeg svarer hvis jeg kan :-) Godt nytår 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)