Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder og kundeforhold

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har opsagt en sælger efter funktionærloven, som desværre ikke solgte nok til at det kunne betale sig at have vedkommende ansat længere.

Sælgeren har i sin tid hos på ca. 8 mdr. primært beskæftiget sig mig passe eksisterende kundegrupper samt at opdyrke nye markeder. Det alt sammen uden det store resultat til følge.

Vedkommen har også medvirket kraftigt til, at vi har fået en rigitg god kontakt til en leverandør som vi vurderer at kunne tjene gode penge på i fremtiden.

Det har denne medarbejder så også fået øjnene op for. Og jeg er havnet i en situation med at han forventer at kunne bearbejde sine kundeemner efter opsigelses perioedens udløb. Vedkommende mener, at være den direkte årsag til at vi i dag har fået denne forhandling, og ønsker så efter sin ansættelse at arbejde videre med kunderne på provisionsbetingelser.

Vi der ejer firmaet har ikke lyst til at fortsætte samarbejdet med denne person, da eksterne sælgere ikke indgår i vore strategi.

Mit spørgsmål er så, har denne medarbejder nogle juridiske belæg for fortsat at kunne arbejde videre med vores kunder selvom det er nogle sælgeren selv har skaffet kontakt til.

Endvidere har han alle sine kunder m.v. liggende på en barbær pc som vi har stillet til rådighed. Jeg kunne sagtens tro vedkommende vil slette materialet eller nægte os indsigt i det. PÅ den måde kan vedkommende 'lukke af' for os så vi af den vej mister potentielle kunder.

Jeg mener ikke han har ret på sine krav. Men jeg vil dog godt lige have belyst emnet, så jeg kan forsvare min position.

ps. kan vi som arbejdsgiver altid kræve indsigt i det materiale han har på sin computer?

På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej du.

Hvad står der i ansættelseskontrakten?

Jeg ville kontakte en advokat i jeres tilfælde.

Mvh Tobias
Fra Ringsted
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thrane..

Jeg vil her give dig et link som jeg synes du skal læse.. [link]

Der står nogle gode ting i som måske kunne hjælpe dig.

Ydermere synes jeg du skal snakke med virksomhedens advokat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja fat i en advokat. Udgangspunktet er givet, at I har den fulde ret til alt materiale om jeres kunder og leverandører - som ligger på den bærbare i har stillet til rådighed, og sletter han det bevidst for at genere jer, så vil han kunne ifalde ansvar og skadesdækning.

Det kan derimod være svært for jer at forhindre han uden at fortælle det, kopierer alt og tager det med sig selv eller med til en anden arbejdsgiver, men lovligt er det ikke.

Leverandøren og kunderne er som jeg forstår det nogle han har skaffet medens han har arbejdet for jer, og nu jeres leverandør og jeres kunder og det giver ham ingen som helst rettighed eller krav om at skulle kunne forsætte på provision med de kunder eller den leverandør

Tag dog hellere en advokat, for bare tanken at han har alt jeres materiale på en bærbar computer som I ejer, er slemt. Den kan I helt klart kræve han sætter hos jer så I kan tage alt det ud i behøver. Saboterer han noget, kan advokaten tage den derfra

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Cookie.

I må forberede jer på en "lyn fra en klar himmel konfrontationsdag" hvor I beder ham vise jer alle jeres potentielle kunder og hvor  I herefter kopierer alle data.

Hvis han er ansat til at skaffe disse data og har fået betaling for det, så er I de retmæssige ejere af disse data, ikke ham.

I kan i samme omgang bede ham om at aflevere den bærbare PC.

I kan så udlevere en anden ren PC til ham i stedet, som han kan bruge så længe han er ansat i virksomheden og bede ham om at skaffe nye kunder forfra.

Forklaringen er, at I fra dags dato tækker opgaverne med kontakt til hans kontakter hjem i virksomheden.

Hvis han IKKE har taget backup så har i igen styring på tingene, da vi må gå ud fra, at han ikke kan huske de fleste kontakter.

Hvis I ikke har skrevet en kontrakt med konkurrenceklausul, så er der desværre intet der (som jeg ser det) kan hindre ham i at kontakte kunderne igen.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

I har ett problem når i lader kundeoplysninger findes på bærbare computere.

Hvad gör i såfremt computern bliver stjålet eller går i stykker?

Sådane oplysninger ska findes på en server hvor der tages daglig backup

 

Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for jeres svar. Jeg har bla sikrt mig ved at skrive eneforhandlingsaftaler med de pågældende leverandører, endvidere har jeg tapper oplysinger fra vedkommendes (vores) bærbar.
og har informeret om at alle kundeemner tilhører firmaet og ikke ham.

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 30
Fra  Advokat Finn Bruun Advokatfirmaet Finn Bruun Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trane,

Fine råd du har fået på dit spørgsmål - samme dag og dagen efter du fremsatte dit spørgsmål.
Det ser ud til, at du har handlet ift. din tidligere ansatte. Det var bestemt også det rigtige at gøre - der skal handling til!
Måske er der lige en ting mere du bør gøre - Hvis det ikke allerede er gjort.
Kontakt Jeres kunder/leverandører og fortæl dem, at Jeres tidligere sælger ikke arbejder hos Jer mere. Derved vil I opnå to ting 1) Holder fast i kunder/leverandører; 2) Kunder/leverandører vil automatisk opfatte henvendelser fra pågældende tidligere ansatte som en illoyal handling fra hans/hendes side (vi "frygter" alle illoyale tidligere medarbejdere).

God vind

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)