Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til kildekode? Har man ikke det som udgangspunkt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Vi har netop overtaget en kunde fra en af vores konkollegaer.

Denne kunde har fået bygget et større administrativt system af konkollegaer, til at hjælpe med deres forretningsgange - hvor de har betalt for udviklingen time for time. Har kunden som udgangspunkt ikke ret til at få udleveret denne kildekode?

Det er egentlig mest databasen jeg er interesseret i, da vi er ved at kode det helt om - men som princip har kunden da ret til at få udleveret det man har betalt for - eller hvordan?

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i hvert fald hørt på 2 forskellige skoler at kunderne ejer 100% kildekoden, med mindre andet er aftalt. 

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 717
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt afhængig af hvad der er aftalt.

Som udgangspunkt vil man opnå brugsrettighed til det udviklede. Og ikke ejerrettigheder.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt sælger vi også kun brugsrettighed, vi ejer således stadig kildekoden. Man kan "frikøbe" kildekoden hos os for et yderligere beløb (det gør jo også at vi mister omsætning ved eks nye features etc,). 

Det er vel loven om ophavsret der gælder? Dvs. hvis jeg har fremstillet det, har jeg ophavsretten tildet, den skal explicit overdrages så vidt jeg ved.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu vil jeg ikke definere databasen som kildekode.

 

 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det selve databasen de ikke vil ud med

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi fik det på skolen forklaret som at når man køber et stykke udviklet software er der, med mindre andet er aftalt, præcis samme rettigheder som på ethvert andet håndværk.. Kunden ejer det.

Jeg har ikke tjekket lovgivningen efter, men det giver fint mening at du har rettigheder til det du køber.

Hvis du bestiller en fotograf til at tage billeder af dit hus er det vel også DINE billeder, det vil ikke give mening hvis han må tage og sælge dem videre. 

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Netop med billeder gælder faktisk at det er fotografen, der har rettighederne til dem. Kunden må derfor kun anvende billederne til det der er aftalt og betalt for. En kunde må derfor fx. ikke videresælge fotografens billeder, hvis ikke det er aftalt.
Principielt kan en fotograf derfor godt benytte billederne i anden sammenhæng - men ofte er der også en aftale, der går på hvad fotografen må benytte billederne til. Det kan jo fx være billeder af ting som kunden ikke ønsker offentliggjort. Ved portrætter skal kunden dog altid give sin accept til at fotografen benytter billederne i anden sammenhæng.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Elkjær:
Hvis du bestiller en fotograf til at tage billeder af dit hus er det vel også DINE billeder, det vil ikke give mening hvis han må tage og sælge dem videre. 

I netop det eksempel, køber du brugsretten til billedet til netop det formål billedet er bestilt til. Der indhentes godkendelse fra fotografen, hvis du f.eks. vil benytte billedet på en hjemmeside, og dette ikke er aftalt på forhånd.

Det er altid fotografen, der har ophavsretten til billedet. Fotografen kan så vælge at kunderne kan bruge billederne, som de vil - men det er helt op til den enkelte fotograf.

MVH

Thomas

Fra København
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Sørensen - cygnet:
Har kunden som udgangspunkt ikke ret til at få udleveret denne kildekode?
Nej da ;)

Koden er udviklers ejendom med mindre andet er aftalt (fx gennem eksplicit salg af retten eller implicit ved brug af en open source licensering). 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)