Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til kildekode? Har man ikke det som udgangspunkt?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 1288
Fra  Nutimo Consult Aps Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så er jeg blevet fejl informeret på mine uddannelse, eller så har jeg misforstået begge steder jeg har gået. :)

Podcastvært, Direktør i Content Marketing & SEO Bureau

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ville argumentere for at kunden ejer projektet som udgangspunkt hvis det er betalt pr. time. Det er jo så timerne der er solgt og at de er brugt til at udvikle et IT program er som sådan sælger ligegyldig. Jeg ved at hvis du ansætter en person inden for IT branchen tilhøre has arbejde firmaet. Jeg vil mene at hvis der er betalt pr. time til et firma tilfalder retten kunden. Hvis der er betalt for at produkt (altså fast pris for det leverede) så er det som udgangspunkt leverandørnen der ejer produktet og kunden der får en brugsret ved mindre end andet er aftalt. Når det kommer til databasen går jeg ud fra det primært er dataen der ligger i den der er relevant og her mener jeg det er meget dårlig stil ikke at give kunden adgang til deres data om ikke andet mod at de betaler omkostningerne som timepris. Det er jo kunden der ejer daten og jeg vil mene man ellers binder kunden på en urimelig måde. Ved at CSC har brugt den praksis hvilket er derfor at alle de IT chef'er jeg kender har travlt med at sparke deres sælgere ud af døren så hurtigt så muligt.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke jurist, men jeg vil mene at kode kan vurderes på linje med tekst, forfattet af en journalist.

Der er ophavsret, så længe andet ikke er aftalt. Jeg har faktisk også hørt, at det kan være gældende i et arbejdsgiverforhold, hvor en ansat programmør faktisk kan have ophavsret til kode, som er lavet i arbejdstiden. Det er dog typisk reguleret af ansættelsesaftalen.

Angående hvordan man håndterer en database er dog lidt mere en gråzone for mig at se. Umiddelbart vil jeg mene, at hvis dataene i databasen er udfyldt via et system købt af en kunde, så vil jeg tro, at dataene være kundens ejendom.

Hvad man juridisk set har ret til, og hvordan man rent praktisk bør handle i forhold til at lave den bedste forretning og få tilbagevendende kunder, vil jeg dog mene, er en helt anden sag.

Jeg synes du skal vente med at tage stilling til vi har haft en jurist på banen.

Venlig Hilsen

Allan

 

 

Fra København
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ophavsretsloven (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901) gælder også for edb-programmer:

§1, Stk. 3. Værker i form af edb‑programmer henregnes til litterære værker.

Med mindre du sælger denne ophavsret forbliver den din ejendom. Som Prosa skriver: "– Det er helt normalt i it-branchen, at kunden søger at sikre sig ophavsretten. Det skal du sikre dig kompensation for." (http://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/har-du-ophavsret-til-din-kode/).

(Om arbejdstageres ophavsret: 
§59:Ophavsretten til et edb-program, der er frembragt af en arbejdstager under udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger, overgår til arbejdsgiveren.)

Databasen (dataene, indholdet) er til gengæld kundens ejendom (§71). At der så kan komme en god strid ud af i hvilket omfang den tidligere leverandør skal bistå med at hive data ud af det gamle system... det er så noget helt ... næsten det samme. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Som udgangspunkt er det helt rigtigt som flere andre skriver, at det kunden får er en ekslusiv brugsret.

Hvis man alligevel ville havde fat i koden, vil det være spændende om leverandøren var forpligtet til at udleverer denne fordi der var brugt Open-Source kode i projektet.

Men du skriver at det er databasen, der er interessant. Hvis det er dataen i databasen du er ude efter, så er det jo typisk kunden der har opbygget dette, og derfor er det kundens ejendom.

I dine sko ville jeg bede om en backup af selve basen, og evt. være indstillet på at betale en time eller to for det. Hvis der er tale om et multi-tenant system, så ville jeg bede om xml-dumps eller backup hvor de andre kunders data var slettet. Det ville dog nok koste noget mere!

Man kan selvfølgeligt argumenterer for at databasen's design er udvikleren ejendom, og hvis de gør det må du nøjes med XML-dumps.

Men hvor er status? Jeg har aldrig hørt om at man ikke ville udlevere data, men der er selvfølgeligt ikke nogen der gør det gratis, selvom kunden vil skifte leverandør skal man jo stadig havde penge for sin arbejdskraft.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Men du skriver at det er databasen, der er interessant. Hvis det er dataen i databasen du er ude efter, så er det jo typisk kunden der har opbygget dette, og derfor er det kundens ejendom.

I dine sko ville jeg bede om en backup af selve basen, og evt. være indstillet på at betale en time eller to for det. Hvis der er tale om et multi-tenant system, så ville jeg bede om xml-dumps eller backup hvor de andre kunders data var slettet. Det ville dog nok koste noget mere!

Jeg er helt enig... De gange jeg har været blandet ind i en lign. situation, har vi altid kunne købe databasen fri for en 2-4 konsulent timer.. Som regel så er kunden så tilpas sur på deres tidligere leverandør, at de acceptere det uden at tøve :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)