Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bibeskæftigelse med dagpenge...?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Rubjerg
Tilmeldt 26. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

hej kan man gå fra Selvstændig bibeskæftigelse med dagpenge, til Selvstændig hovedbeskæftigelse..?? Hvis webshoppen kommer til at gå godt...? Kan man blive momsregisteret (CVR) med Selvstændig bibeskæftigelse og få dagpenge samtidig..

Hjælp tak :D

Fra Odense
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 198
Fra  ISDA Bogføring & Økonomiservice Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, selvfølgelig kan du det.

Hvorfor skulle man ikke kunne have sin egen virksomhed som hovedbeskæftigelse? Det siger naturligvis sig selv, at man så ikke vil kunne få dagpenge.

Jeg kender selvfølgelig ikke din situation, men hvis jeg var dig, ville jeg lige tage en snak med a-kassen, før du registrere dig. Hvis du først registrere dig, får du ikke dagpenge. Hvis du tager en snak med dem først, og så registrere dig (med deres tilladelse til at drive bi-erhverv), kan du godt gøre det.

Kvalitets Rygstrækker, Nakkestrækker & Massage Roller | Nordic Spine

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

lohse20:
Kan man blive momsregisteret (CVR) med Selvstændig bibeskæftigelse og få dagpenge samtidig..

Hej Lohse,

Det kommer sandsynligvis lidt an på hvilken a-kasse du er medlem af. 

Hvis du er i HK, har du mulighed for 78 ugers supplerende dagpenge mens du er momsregistreret. Det betyder at du skal registrere de timer du benytter i dit firma - også selvom det er søndag nat kl. 02.30 og de jobs du søger ligger i dagtimerne i hverdagene.

Du skal nemlig søge arbejde samtidig og deltage i de møder du indkaldes til, på lige fod med alle andre ledige.

Når de 78 uger er gået vil du miste retten til at have firma samtidig med supplerende dagpenge og du skal så enten lukke firmaet eller melde dig som "ikke ledig". Du kan dog muligvis optjene retten igen ved at have 960 timers sammenhængende arbejde.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at HK i dit tilfælde åbner for muligheden da jeg ikke helt kender deres kriterier og slet ikke kender din situation :o)

Held og lykke med shoppen i hvert fald!

Med venlig hilsen

Tommy

P.s. du må ikke hænge mig 100% op på antal uger og timers arbejde.

Fra Rubjerg
Tilmeldt 26. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fået tilladelse til at have et bibeskæftigelse, og fået suppleret op med dag penge, når arbejds timerne i webshoppen er trukket fra, spørgsmålet vare bare om at når man starte som bibeskæftige, kan man så lave det om til hovedbeskæftigelse.  

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

lohse20:
Har fået tilladelse til at have et bibeskæftigelse, og fået suppleret op med dag penge, når arbejds timerne i webshoppen er trukket fra, spørgsmålet vare bare om at når man starte som bibeskæftige, kan man så lave det om til hovedbeskæftigelse.  

Ah okay, så er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår. 

Hvor vil du ændre betegnelsen?

Eller tænker du at du har firmaet som hovedbeskæftigelse, så du slipper for at søge job ved siden af, men bibeholder retten til supplerende de måneder det går skidt i firmaet?

Sidstnævnte tror jeg ikke er muligt desværre.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Rubjerg
Tilmeldt 26. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

nej altså starte op på dagpenge(går ledig nu) så vil jeg starte bierhverv, så mine dagpenge kan støtte mig, til webshoppen køre bedre. får job fra januar af, så der vil jeg have det som hovederhverv(uden hjælp af dagpenge.) bare om man kan foretage skiftet fra bierhverv til hovederhverv. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

"Du skal opfatte din virksomhed som en bibeskæftigelse i forhold til almindeligt lønarbejde. Det må ikke være din hensigt senere at drive virksomheden på fuld tid."

Det er vilkårene hos CA, som jeg selv er medlem af, for at få godkendt sin virksomhed som bibeskæftigelse, og derved have ret til supplerende dagpenge. Jeg tør dog ikke sige, om det er en generel regel for A-kasser eller om den er CA-specifik.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Odense
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 198
Fra  ISDA Bogføring & Økonomiservice Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:
"Du skal opfatte din virksomhed som en bibeskæftigelse i forhold til almindeligt lønarbejde. Det må ikke være din hensigt senere at drive virksomheden på fuld tid."

Men "kommer man til det", er det vel fint nok alligevel? Går da ikke ud fra at man får meldingen: "Hey, du kan drive virksomhed på fuld tid og dermed forlade dagpenge-systemet. Det må du fandme ikke!"

Jeg overvejer også meget kraftigt at starte selv på supplerende dagpenge. Er i øvrigt også medlem af CA.

Kvalitets Rygstrækker, Nakkestrækker & Massage Roller | Nordic Spine

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Intentionen med bestemmelsen er formodentligt et ønske om at understrege, at dagpengesystemet ikke er tænkt som pseudo-iværksætterstøtte.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Odense
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 198
Fra  ISDA Bogføring & Økonomiservice Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, det er det da sikkert nok, men mon ikke de fleste tænker at bruge det sådan? Jeg tror det.

Og så kan jeg altså stadig ikke forestille mig at virksomheden skal lukkes, hvis man pludselig bestemmer sig for at tage springet til at drive virksomhed på fuld tid.

Kvalitets Rygstrækker, Nakkestrækker & Massage Roller | Nordic Spine

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)